delano schreef:
Op mijn Yamaha 6345 zit zowel een schuif met ring op het derde ventiel als een duimhaak met schuif op het eerste ventiel. Ik denk niet dat jullie daarvan achterovervallen maar ik vind er toch iets raars aan. De schuif op het derde ventiel is uitermate nuttig voor het spelen van de lage D en Cis hoewel mijn oude Conn cornet aanvaardbaar zuiver is zonder zo'n schuif op het derde ventiel.
Maar waarom dat ding op het eerste ventiel. Ik heb een beetje gezocht op TH en daar eens een post aangetroffen dat de schuif op het eerste ventiel gebruikt werd om een A of zo bij te stemmen maar zelf heb ik daar nog nooit behoefte aan gehad. Kan dat ding er eigenlijk niet gewoon af? Zit hij er eigenlijk alleen maar om de trompet een soort professionele uitstraling te geven?
Hij zit mij in de weg en ik denk erover om hem eraf te laten halen. Is dat (on)verstandig?
Ik gebruik de schuif van het eerste ventiel vrij vaak (Bach 37).
Het is niet zo dat de noten op mijn trompet onderling niet stemmen,
maar soms is bv mijn E1 en A1 naar mijn mening Ãets te hoog in bepaalde accoorden
(meestal in big bandbezetting), en dan vind ik het prettig om dat met de schuif te kunnen corrigeren.