Ik ben benieuwd wie van jullie bigband en klassiek (zwaardere harmoniewerken of zelfs solo(concoursen) combineren. Hoe houdt je een goed hoog register EN bewaar je een volle warme klank, hoe flink doorprikken in de bigband en mooie lange lijnen spelen in klassieker werk.
Verwissel je van instrument en/of mondstuk? Hoe studeer je om beide heren te kunnen dienen?
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
In de Bigband speel ik standaard op een B4LD(VB3D) en in de harmonie een B1-5M(VB1B)... hoewel het steeds vaker voorkomt dat ik in de harmonie switch wanneer er populaire/lichtere stukken voorbij komen.
Ik speel bugel ( of is het flugel ) in een brassband. Daarnaast speel ik trompet in een symfonisch orkest en in een kwintet. Af en toe in een concertband. Bigband is niets voor mij, omdat ik niet hoog genoeg kan spelen. ( D3 soms E3 )
Misschien kan ik niet zo hoog spelen, omdat ik in de brassband alleen maar in het middenregiser moet spelen op mijn flugel.
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
Ik speel niet op prof. niveau, maar heb geen moeite met wisselen. Mijn toeter is een Schilke X4, bigband doe ik op een BACH 3E, en Klassiek/Harmonie op 3C. In beide gevallen meest 1e trompet.
De Bugel komt bij beide wel eens uit de koffer ( BACH 1Cfl, of zoiets)
Ik speel trompet in een bigband en in een symfonie orkest. Verder speel ik es-cornet in een brassband. Ik merk dat de combinatie brassband/bigband wel werkt, maar de combinatie symfonie orkest/bigband minder. Ik moet hiervoor op beide gebieden consessies doen: in de bigband klink ik vaak te klassiek en in het symfonie orkest vindt men me te aanwezig. Ik kon het uiteindelijk niet meer opbrengen. Vandaar dat alleen de combinatie bigband/brassband over gaat blijven.
Ik wisselde tussen symfonie orkest/bigband overigens altijd met mondstukken (Yamaha 16c4GP voor symfonie orkest en Bob Reeves 43,5M voor bigband) en met trompetten (Yamaha 6345HGS voor symfonie orkest en Getzen Eterna voor bigband).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen