trompet.nl > forum > Toon onderwerp - combineren klassiek en big band
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 17:18 

Ik wissel in de fanfare al van mondstuk naar gelang het stuk.

Ik speel de klassieke arrangementen en originele werken op een Bach 1,25 C De Big Band muziek op een 5B

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 20:52 
Moderator

Ik speel in harmonie , koperensemble en bigband.
Zelfde trompet/ zelfde mondstuk
Geldt ook voor de bugel.
Op de 1 of andere manier speel ik in de bigband net iets ""|makkelijker"" hoog, zal wel bewust of onbewust door wat lichter aanblazen komen. (overigens staat onze muziek in de bigband niet zo hoog geschreven, pakweg d3 met e3 als een uitzondering, dan heb je het wel gehad)
Dus aangezien dat het probleem niet is houd ik het liever bij hetzelfde mondstuk.
De Taylor vind ik wel wat meer in harmonie/koperensemble passen, maar hij combineert toch wel aardig met de Bach's en Van Laar's naast me in de bigband, waarschijnlijk omdat alle trompettisten/tes in onze bigband een harmonieachtergrond hebben en dus ook met dezelfde toeters in de harmonie spelen.
Als ik al wat in het materiaal zou willen veranderen dan zou ik wellicht b.v. zo'n Feniks Hades trompet erbij willen hebben voor de bigband. Prikt meer dan de Taylor, maar is dan weer minder voor harmonie/koperensemble. (tenminste dat denk ik, want dat heb ik natuurlijk nog niet in de praktijk geprobeerd, alleen een half uurtje bij Hans)

Laatst bijgewerkt door diederik op 24 mei 2009 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2009 20:56 

De combinatie is voor mij geen probleem. Ik speel bij een bigband, in een harmonie en in een koperensemble. Alledrie de ensembles zijn van redelijk hoog amateurniveau.

Ik speel wel op verschillende instrumenten en mondstukken, al naar gelang de muziek daarom vraagt. Voor lichte muziek (met name leadpartijen) speel ik op een Feniks Hades met een Bob Reeves Chuck Findley mondstuk en voor klassiek speel ik op een Hub van Laar B4.1 met een Schilke 19 mondstuk. Daarnaast wissel ik regelmatig af met Piccolo/es/c trompet en bugel.

Het is meestal een paar nootjes wennen, maar daarna is het geen probleem.

Bart.

Harrelson Bravura C trompet
Stomvi Elite Eb/D trompet
Kanstul CCT 920 Piccolo trompet
Vincent Bach Stradivarius 184ML Bb Cornet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 01:46 

diederik schreef:
Als ik al wat in het materiaal zou willen veranderen dan zou ik wellicht b.v. zo'n Feniks Hades trompet erbij willen hebben voor de bigband. Prikt meer dan de Taylor, maar is dan weer minder voor harmonie/koperensemble. (tenminste dat denk ik, want dat heb ik natuurlijk nog niet in de praktijk geprobeerd, alleen een half uurtje bij Hans)

Kwestie van wat langer uitproberen dan :lol:
Volgende week komen er weer 3 binnen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 06:42 

En hoe zit het dan eigenlijk met je geluid? Ik heb van een aantal mensen gehoord, dat je wanneer je te veel bijv. jazz speelt je je hele mooie warme noten wel kan vergeten. En andersom wordt de jazz-muziek veel te klassiek. Andere zeggen dat het niets uitmaakt.

(Ik ben er nog zo één die nu (nog) niet kan kiezen) Ik vind alles mooi en wil alles graag kunnen uiteindelijk :wink:

In het begin zei men dan ook dat ik een mooie klank had op trompet, maar sinds ik veel uit een jazz-boekje (Jazz conceptions) speel heb ik daar veel meer moeite mee in ons harmonie-orkest (misschien ligt het ook wel aan mezelf en eis ik weer eens te veel mezelf)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 08:03 
Moderator

Hans schreef:
diederik schreef:

Kwestie van wat langer uitproberen dan :lol:
Volgende week komen er weer 3 binnen :D

Ik sluit niks uit :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 08:42 

saniejjj schreef:
En hoe zit het dan eigenlijk met je geluid? Ik heb van een aantal mensen gehoord, dat je wanneer je te veel bijv. jazz speelt je je hele mooie warme noten wel kan vergeten. En andersom wordt de jazz-muziek veel te klassiek. Andere zeggen dat het niets uitmaakt.
Moet je eens naar Chris Botti luisteren, die speelt alleen maar jazz. En ook alleen maar warme noten. Of Eric Vloeimans

Citaat:
In het begin zei men dan ook dat ik een mooie klank had op trompet, maar sinds ik veel uit een jazz-boekje (Jazz conceptions) speel heb ik daar veel meer moeite mee in ons harmonie-orkest (misschien ligt het ook wel aan mezelf en eis ik weer eens te veel mezelf)

gaat ook om het geluid dat je in je kop hebt. Een goed geluid betekend veel luisteren naar
jezelf. En hard werken om dat eruit te krijgen[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 19:24 

Ik speel lead in een bigband, maar studeer eigenlijk vrijwel alleen klassiek.

Na een zware bigband avond valt het niet mee om nog mooi klassiek te spelen, andersom is geen probleem.
Dus als ik vanavond een bigband concert moet spelen moet het niet zo zijn dat ik morgen Tomasi moet spelen.

Met name de concerten van Tomasi, Jolivet en Arutunian (om er een paar te noemen) werken voor mij heel goed om het bigbandrepertoire vol te houden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur