trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mag een dirigent...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2008 19:07 

Allright! Let's have some girlpowerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr on the trumpet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 12:31 

toet'n!! schreef:
Weetje,

Waarschijnlijk spelen jullie ALTIJD 1e, ALTIJD de (korte) solostukjes.

Was er aan jullie beloofd dat 1 van jullie hem zou spelen? Weet je zeker dat jullie hier niet gewoon van uit zijn gegaan "want jullie spelen altijd de solo's"? (Dat maak ik namelijk op uit het woordje "onofficieel")

Het is heel frustrerend voor een 2e trompettist, kan ik uit eigen ervaring vertellen, dat al dit soort dingen automatisch naar de 1e trompettisten gaat.

Zelf speel ik 2e (of 3e als dat nodig is), niet omdat ik geen 1e zou kunnen spelen...maar omdat er "boven" mij allemaal conservatoriumgasten zitten, die ik er nooit van mijn leven uit zal toeteren, die eigenlijk gewoon vinden dat ze op 1 horen. Als je dan een keer een kansje krijgt, grijp je die, logisch.
Zo heel af en toe krijg ook ik zo'n kans en dan doe ik ook echt mijn best om iets moois te laten horen.
Gun iedereen zijn momentje....als je uit eigenbelang wilt toeteren, moet je niet in een orkest gaan spelen.

Natuurlijk beetje vreemd hoe dat gegaan is, waarschijnlijk had de dirigent dit al een tijdje in gedachten...omdat jullie er niet waren, kón die 2e ook die solo spelen (zonder dat jullie die automatisch voor jullie rekening nemen) en heeft hij toen gelijk besloten om het zo te laten. Tenminste, dat is wat ik me erbij voor kan stellen. En ja, dat mag hij dus gewoon doen.

200% mee eens!!!!

ik denk dat het waarschijnlijk gegaan is dat jullie er niet waren, dirigent wil dat stuk repeteren, maar solo partij(en)/stem(men) zijn er niet. hij wilde het toch opvullen en heeft waarschijnlijk de tweede trompettist gevraagd om dat even in te vullen. mssn vond hij het zo mooi en goed dat hij gezegd heeft van 'speel jij hem maar''

niet te druk om maken, ik zelf krijg er bij ons ook een beetje de schijt van dat de eerste trompetten, hoe goed ze ook zijn, een beetje arrogant worden af en toe. maarja

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 13:01 

In mijn vorig leven als trombonist zat ik in drie bigbands als 2e trombone en bij alle drie de bands hadden we de gewoonte om als de 1e moest soleren in het nummer dat wij dan van partij wisselden. De solist ging dan 2e spelen, ik de eerste partij. Eigenlijk dacht ik dat dat gewoon was en zo hoorde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2009 13:09 

Bij ons ben ik degene die alle solo's toegespeeld krijg van de dirigent, maar sta ze in overleg met de dirigent net zo lief af aan een ander waarvan we beide denken dat deze dat prima kan. Ik doe dit dan ook regelmatig en wil dan ook wel eens een 2e of 3e partij meepakken als dat zo uitkomt.

Er is niets mis mee om als 1e trompettist af en toe eens een andere stem mee te pakken en je solo's af te staan aan anderen om ook hun de kans te geven dit te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2009 16:18 

Dirigent is nou eenmaal de leider die bepaalt hoe en wat.
Je moet andere ook de kans geven om zich te ontwikkelen en dus ook door ze een solo te laten soelen want daar zijn ook flink wat ballen voor nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 18:07 

toch leuk om te zien hoe nieuwkomers vaak oude topics ophalen. blijkt dat er toch mensen zijn die de moeite nemen om oude topics te lezen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur