trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tellen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: tellen
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 15:47 

hoi!!

Ik tel nooit als ik muziek maak, ik doe alles op gehoor en gevoel. Dat gaat (meestal) goed, maar er zijn mensen die beweren dat je geen muziek kunt maken als je niet telt. Nu is mijn vraag... Als ik ga proberen te tellen, zou ik dan ritmisch wat beter worden??
Als ik een keer probeer te tellen, gaat het meestal juist mis, omdat ik dan in de war raak. (Tenzij het alleen maar achtste of kwart noten zijn :D )

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: tellen
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 16:50 

musicislive schreef:
hoi!!

Ik tel nooit als ik muziek maak, ik doe alles op gehoor en gevoel. Dat gaat (meestal) goed, maar er zijn mensen die beweren dat je geen muziek kunt maken als je niet telt. Nu is mijn vraag... Als ik ga proberen te tellen, zou ik dan ritmisch wat beter worden??
Als ik een keer probeer te tellen, gaat het meestal juist mis, omdat ik dan in de war raak. (Tenzij het alleen maar achtste of kwart noten zijn :D )

Mijn muziek leraar zij dat ook altijd omdat ik niet telde. Als je probeert te tellen wordt vooral je primavista een stuk beter. Wat je wel kan doen is een slagwerkboekje kopen en ritme tikken plus daarbij hard op tellen. bij mij heeft dat wel geholpen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 17:09 

Het is ook belangrijk dat als je bijvoorbeeld triolen moet spelen, dat je die van tevoren in je hoofd telt, zodat je direct het goede tempo en ritme te pakken hebt. Dat geldt niet alleen voor triolen, maar ook voor zestienden en andere notenwaarden. Dat neemt niet weg dat je wel om je heen moet blijven kijken en luisteren, want het is (zeker in een orkest) erg belangrijk wat anderen doen om samen te blijven ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 19:33 

De bewering dat je geen muziek kunt maken als je niet telt is onzin.
Een goed gevoel voor ritme is wel nodig, maar heeft per definitie niets met tellen te maken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2009 07:39 

Citaat:
Wat je wel kan doen is een slagwerkboekje kopen en ritme tikken plus daarbij hard op tellen. bij mij heeft dat wel geholpen

Bedankt! Dat ga ik proberen! Ik hoop dat het helpt! :lol:

Citaat:
Het is ook belangrijk dat als je bijvoorbeeld triolen moet spelen, dat je die van tevoren in je hoofd telt, zodat je direct het goede tempo en ritme te pakken hebt. Dat geldt niet alleen voor triolen, maar ook voor zestienden en andere notenwaarden

Dat tel ik ook nooit, maar het gaat eigenlijk wel altijd in 1 keer goed :lol: :lol: Ik doe het gewoon op gevoel!![/code]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2009 12:12 

musicislive schreef:
Citaat:
Wat je wel kan doen is een slagwerkboekje kopen en ritme tikken plus daarbij hard op tellen. bij mij heeft dat wel geholpen

Bedankt! Dat ga ik proberen! Ik hoop dat het helpt! :lol:

Citaat:
Het is ook belangrijk dat als je bijvoorbeeld triolen moet spelen, dat je die van tevoren in je hoofd telt, zodat je direct het goede tempo en ritme te pakken hebt. Dat geldt niet alleen voor triolen, maar ook voor zestienden en andere notenwaarden

Dat tel ik ook nooit, maar het gaat eigenlijk wel altijd in 1 keer goed :lol: :lol: Ik doe het gewoon op gevoel!![/code]

ik geloof niet dat jij prima vista een stuk op gevoel kan spelen, en dan ook nog eens altijd in 1 keer goed. daarvoor moet je écht wel tellen.
als je met jezelf staat te jammen dan hoe je misschien niet te tellen, en als je dan een triool in je kop hebt dan zal het er ook wel uitkomen (als je innerlijke groove een beetje steady is). maarrr met een bandje en een stuk wat je nog nooit hebt gespeeld...
mocht ik het fout hebben; applaus!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2009 15:28 

Ik tel alleen de eerste paar keer als ik een nieuw stuk speel (ff weten waar alles ongeveer moet komen). Verder luister ik gewoon naar opnames, op een gegeven moment blijft het dan wel hangen hoe het moet.

Ik kan me overigens lastig voorstellen dat er mensen zijn die telkens weer opnieuw gaan tellen als ze een stuk weer spelen (en toch zijn ze er). Op een gegeven moment wordt het toch gewoon vanzelfsprekend wanneer je in moet zetten?

oh en trouwens: gevolg is wel dat prima vista bij mij behoorlijk zwak is. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 10:47 

toet'n!! schreef:
oh en trouwens: gevolg is wel dat prima vista bij mij behoorlijk zwak is. :lol:

dit dus....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur