trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Sparx cornet mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sparx cornet mondstuk
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 16:39 

Hallo,

Ik speel naast trompet ook af en toe wat cornet tussendoor.
Als mondstuk gebruik ik hiervoor een DW3RW of een Stork 2A+.
De DW heeft natuurlijk een mooie klank, maar ik vind het echt verschikkelijk oncomfortable om op te spelen.
De Stork daarentegen klinkt helderder (misschien wel te helder voor een cornetklank) maar is ongelooflijk flexibel en comfortabel, ook in de hogere registers.

Nu had ik via het trumpet herald forum een reactie gekregen dat cornet mondstukken van Sparx een goed alternatief zouden zijn.
Zij zouden de klank van een DW hebben en de flexibiliteit van een Stork.

Heeft iemand hier al wat ervaring mee?
Ik vind ze namelijk wat duur (185$ zonder transportkosten en taks) om ze zomaar even te bestellen om uit te proberen.

Alvast bedankt,
Kurt

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 16:48 

Wat je zou kunnen overwegen: de wick en de Stork naar JK laten opsturen, die halen van de Wick de rand af, en van de Stork ook. En vervolgens zetten ze met schroefdraden de rand van de stork op de overgebleven cup en stift van de Wick...

Kost volgens mij niet al te veel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 00:27 

Op es cornet heb ik een sparx 4 geprobeerd, was echt een heel prettig monstuk (maar iets te klein voor mij) die, wat ik me heb laten vertellen, ook door een soprano speler ontwikkeld is. Ik heb ze dus eens gemailt wat een goed alternatief voor me zou zijn in hun lijn. Hele uitleg er bij dat ik een beroeps trompettist ben en voor m'n hobby bij brassbands speel en verteld dat ik op trompet op een Bach 1c speel enz enz. maar toen kreeg ik een reactie van de meeste mensen spelen op of dit mondstuk of een ander monstuk.. Niet echt bevredigend dus en ik heb het daarbij gelaten. Niet echt een goede service dus maar wel goed, en duur spul.

Misschien heb je niks aan m'n verhaal maar dit is het eerste wat ik hier lees over sparx dus ik moest het even kwijt :wink:

Voor een bes cornet zou ik zeggen, pak voor een goede cornet sound in een brassband gewoon een diepe DW pot en leer er mee spelen. Of probeer wat Marnix zegt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 20:51 

Dit is voor mij een herkenbare situatie. Ik speel ook af en toe cornet en kan niet overweg met de rand van DW mondstukken (maar het geluid is wel geweldig).
Voor mij was de oplossing een Curry mondstuk uit de Vintage Cornet (VC) serie
http://www.currympc.com/cornet-mouthpieces.html
Voor mij bleek dit de ideale combinatie tussen een echt cornet geluid en een comfortabele rand. Bovendien is de prijs een stuk redelijker dan Sparx (rond 66 USD).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2009 10:30 

In grote lijnen ben ik het eens met Bart maar toch even een waarschuwing.
De VC'tjes van Mark Curry zijn gemodelleerd naar de cornetmondstukken van begin 1900, vandaar de naam Vintage Cornet. De rim heeft hij enigszins gemoderniseerd. Van de Curry's die ik nu ken hebben de VC's de smalste rim (maar nog altijd beter dan de DW rim van DW3 of DW 4B). Ikzelf blaas op een kleintje, de 8.5VC en het is inderdaad een alternatief voor DW. Maar Curry ziet zelf zijn Deep Cornet mp's als alternatief voor DW, speciaal voor brassbands. Zelf ken ik die nog niet dus misschien is er iemand op dit forum die over de DC's iets uit eigen ervaring kan vertellen. De maatvoering van Curry is gebaseerd op die van Bach maar Curry zoekt tussen de oude Bachjes Mt Vernon of NY tot hij een perfekte heeft gevonden en die kopieert hij dan. Dat betekent in de praktijk dat je bij Curry altijd 1 of 2 maatjes kleiner moet nemen. Een Bach 1C heeft dan een Curry
1 1/4 of 1 1/2 als equivalent. Ik moet wel zeggen dat ik een sprongetje maakte toen ik de 8.5 VC uitpakte, het is een klein kunstwerkje. Het zijn net zoals de Wick's shortshank mondstukken, de DW's zijn 58,5 mm de Curry's VC's meten 60,44.
Als je ze koopt kun je ze beter bij de Mouthpiece-express kopen, om een of andere reden zijn ze daar goedkoper dan bij Curry zelf (ongeveer 61 US dollar inclusief verzenden).

http://www.mouthpieceexpress.com/catalog/index.php

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2009 12:14 

Hier een miscchien nuttige thread van TH:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... hp?t=88217

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2009 12:22 

En Mark Curry zelf:

Mark Curry
Veteran Member

Posted: Sat May 23, 2009 6:22 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

The different throat sizes of the DC versus VC (#25 and #18 respectively) can make the rims feel slightly different, but I assure you they're the same in that- the rim radii and bite radius are in exactly the same point as any other cup within that diameter.

The VC cup (all rim sizes) have a convex alpha angle (undercut) that softens the feel somewhat and lends itself to lightly softer, delicate attacks. The V-shape of the VC cup did not seem to work at all with the concave undercut.

***This happens Only in the VC cups.****

The balance of the other cups within a Curry diameter have the variable undercut (alpha angle) that seems to work best for the cup.

HTH

MC

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2009 23:28 

Het verhaal van Delano over de maatvoering van Curry kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Ze voelen (zijn?) inderdaad wat groter dan hun Bach equivalent.
Ik vind het niet een heel erg groot probleem, maar als ik opnieuw zou bestellen zou ik een maatje kleiner nemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur