trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verbrande lippen en embouchure
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 12:08 

Een grappig verhaaltje.
Ik heb vorige zomer met de toeterclub in de efteling gespeeld.
En toen lag de trompet mooi in de zon.

Wij gingen lekker een ijsje eten, en toen we weer wilden gaan spelen pakte ik mijn trompet, speelde nog geen noot, en hjad op die manier mijn lippen verbrand.

Zelfde verhaal met in dronken schap sigaretten verkeerd in je bek douwen etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 13:29 

ja, hoe minder smeren hoe beter. ben je eenmaal afhankelijk van dat spul en vergeet je het 1x... dan ben je pas echt de lul!
en misschien waren je lippen eerder uitgedroogd dan verbrand?
Ik heb daar ook weleens last van. genoeg water drinken en het gaat weer... :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jun 2009 16:56 

Zwelling, warm aanvoelen, roodheid enz is volledig consistent met een ontstekingsreacie van je lichaam. In dit geval dus beschadigde cellen die opgeruimd moeten worden.

Weekje rusten, zwelling laten wegtrekken en rustig aan weer beginnen. Had er op wintersport een beetje jast van. 1x middag geskiet en lippen vergeten in te smeren. Was voor ik terug was gelukkig weer over. rest van de week flink gesmeerd met factor 50. Eenmaal thuis zonder problemen geen problemen meer gehad.

Profiel  

Berichttitel: Re: verbrande lippen en embouchure
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 09:29 

camel schreef:
Als prof zijnde, ben ik met rood haar heel erg gevoelig voor zon, maar nog nooit verbrande lippen gehad, en toch vaak in de zon te vinden...

Amateurs met rood haar zijn ook gevoelig voor de zon. 8)
O ja, jij bent een prof, weten we dat ook weer...

Profiel  

Berichttitel: Re: verbrande lippen en embouchure
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 10:53 

Robert66 schreef:
Amateurs met rood haar zijn ook gevoelig voor de zon. 8)
O ja, jij bent een prof, weten we dat ook weer...

excuses voor mijn wat maffe bijdrage. Ik kan echter ook niet weten wat wie weet right....

:roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2009 11:10 

Vorig jaar zomer heb ik 3,5 week in Amerika getourd met Beatrix' D&BC, elke dag in de brandende zon met m'n toeter op een sportveld.
Ik had meestal een pet op, en dat gaf redelijk wat schaduw op m'n lippen. Maar ter preventie deed ik 's morgens een heel dun laagje zonne-olie op de rand van m'n lippen, want daar begint bij mij meestal de eerste irritatie. Maar ik heb uiteindelijk geen last gehad van verbrande lippen, hoogstens een tikkeltje vermoeid.

En wanneer de toeters voor lange tijd in de ze zon lieten liggen deed ik een handschoen oid over het mondstuk, om zo'n voorval als trompettor te voorkomen;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 11:02 

camel schreef:
mijn gevoel voor humor wel, maar dit vond ik niet grappig. Bert is een van de weinigen in nederland die iets anders durft te doen, en daar zich ook hard voor maakt. Hij speelt vele malen beter dan jij, dus om daar dan 'grappen' over te maken is een beetje gek.

Thanx :)

delano schreef:
Mijn opmerking over Bert was helemaal niet denigrerend bedoeld, het was een beetje zelfspot omdat ik enige tijd geleden in dit forum nogal kritisch was m.b.t. het volgens mij een beetje sektarische karakter van BE.

Ik zat net even te pauzeren en keek eens even of er nog wat nieuws op het forum gebeurde, en toen werd mijn naam genoemd. Da's altijd leuk. Hoe heette die persiflage van Van Kooten ook al weer ('ik wordt genoemd')? Nou ja, al niet voor niks geleefd.
Ik snap de kwinkslag. Pro noblem.

Maar nu we het er toch over hebben, ikzelf heb erg veel last van droge lippen en vooral ook de huid eromheen. Altijd gehad (niet door BE dus :P). Ik herinner me dat ik als puber (toen al fanatiek trompettist) lang een soort rooie rand onder mijn onderlip had. Droge huid. Zal wel dat ik toen niet populair was bij de meisjes. Dat is sinds ik BE gebruik wel anders, maar dat terzijde. In ieder geval heb ik altijd iets van lippenbalsem bij me, want anders heb ik binnen de kortste keren de korsten erop staan. En dat speelt niet zo lekker. Het beste werkte uiteindelijk ChopSaver, en nu heb ik iets uit de natuurwinkel dat heet Treat 'm Right. Zelfde effect. Blistex vind ik een beetje agressief spul, Labello is troep, Purol is te vet, alhoewel ik het wel eens gebruik als het echt helemaal mis is, maar dan moet ik die dag niet hoeven spelen.
Overigens weet ik dat een deel der trompettisten zweert bij het idee dat als je ooit lippenbalsem gaat gebruiken, je er nooit meer afkomt. Dus nooit aan beginnen. Zou best kunnen dat mij dat gebeurd is, maar da's achteraf geklets. Ik denk dat de één nu eenmaal iets gevoeliger ervoor is dan een ander. Ik moet me ook niet op de dag van een concert scheren, dan speel ik gewoon minder soepel. Teer huidje :).
Kortom (tjeeeezzz, lang van stof ben ik als ik even geen zin heb om te studeren): als ik de zon inga, dan gebruik ik wel wat vettigs (buiten die kwak mayo op m'n friet).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009 13:27 

HJ schreef:
Maar nu we het er toch over hebben, ikzelf heb erg veel last van droge lippen en vooral ook de huid eromheen. Altijd gehad (niet door BE dus :P). Ik herinner me dat ik als puber (toen al fanatiek trompettist) lang een soort rooie rand onder mijn onderlip had. Droge huid. Zal wel dat ik toen niet populair was bij de meisjes. Dat is sinds ik BE gebruik wel anders, maar dat terzijde. In ieder geval heb ik altijd iets van lippenbalsem bij me, want anders heb ik binnen de kortste keren de korsten erop staan. En dat speelt niet zo lekker. Het beste werkte uiteindelijk ChopSaver, en nu heb ik iets uit de natuurwinkel dat heet Treat 'm Right. Zelfde effect. Blistex vind ik een beetje agressief spul, Labello is troep, Purol is te vet, alhoewel ik het wel eens gebruik als het echt helemaal mis is, maar dan moet ik die dag niet hoeven spelen.

Ik heb ook erg snel droge lippen en dan vooral de rand eromheen als het ware. Als ik een zware repetitie heb gehad of tegen de wind in heb gefiets dan zijn mijn lippen de volgende dag helemaal uitgedroogd. Tijdje geleden heb ik ook dat ChopSaver eens geprobeerd en het werkt voor mij iig beter dan Labello of al die andere troep.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur