trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 09:13 

Citaat:
Bijvoorbeeld hoe Wim Both hier een G3 speelt op 2'48"

en de rook daarna!! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 09:25 

Voorlopig zal ik dan maar oefenen zodat het to E3 vlot loopt. De rest volgt dan later wel.

@Roel: je zegt dat een F3 niet zo veel voorkomt? In Bigband komt dat toch wel vaak voor meen ik.

@Erik: bedankt voor de link. Maynard is wel de high blower bij uitstek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 15:39 

Johanb schreef:
@Erik: bedankt voor de link. Maynard is wel de high blower bij uitstek.

Maynard was geweldig, vooral in zijn begintijd. Maar er waren in die tijd nog wel een paar gasten die nog een oktaaf hoger speelden dan Maynard. Ik denk dan aan Bud Brisbois en Cat Anderson.

Het gaat mij er meer om, dat je hoog spelen niet als doel moet zien, maar meer als een gevolg van alle basistechnieken goed onder de knie hebben. Als je een goed embouchure hebt, dus mooie toon, flexibel, goed uithoudingsvermogen, e.d dan is het gewoon een kwestie van gerichte oefeningen om je bereik naar boven uit te breiden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 16:48 

erikveldkamp schreef:
Maynard was geweldig, vooral in zijn begintijd. Maar er waren in die tijd nog wel een paar gasten die nog een oktaaf hoger speelden dan Maynard. Ik denk dan aan Bud Brisbois en Cat Anderson.

Leuk. Die namen moet ik dan maar eens opzoeken

erikveldkamp schreef:
Het gaat mij er meer om, dat je hoog spelen niet als doel moet zien, maar meer als een gevolg van alle basistechnieken goed onder de knie hebben. Als je een goed embouchure hebt, dus mooie toon, flexibel, goed uithoudingsvermogen, e.d dan is het gewoon een kwestie van gerichte oefeningen om je bereik naar boven uit te breiden.

Ik meen dat embouchure en uithouding geen probleem zijn. Heb je zulke gerichte oefeningen (of waar kan ik deze vinden) ? (Of staan er zulke bruikbare dingen in Arban bijvoorbeeld? )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 17:13 

Op mijn site staan wat oefeningen voor het hoge register. Maar in principe komt het er vooral op neer dat je dingen gaat oefenen in het hogere register. Dus wat Maynard aangeeft in het artikel.

Ik zit deze hele week 4e trompet te spelen en dat helpt zeker niet voor mijn hoge register en ook niet voor het geluid dat ik wil hebben in het hoge register. Om dus weer om te schakelen naar mijn leadembouchure moet ik gewoon leadpartijen of drilloefeneningen in het hoge register gaan studeren/spelen. Dat ga ik volgende week weer doen. Na een paar dagen is mijn embouchure daar weer aan gewend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 17:33 

Iedereen bedankt voor de nuttige tips!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2009 20:09 

Het komt er toch vaak op neer dat we eigenlijk allemaal graag de spits van het nederlands elftal willen zijn en liever niet de minder opvallende verdediger.

Het is denk ik ook niet iedereen gegeven om lead te zijn.
Er zijn vast ook heel goede profs die dat nooit doen (ik zie Ruud Breuls geloof ik nooit lead spelen terwijl iedereen het erover eens is dat hij one of the best is.

Maar goed: je moet iets hebben om van te dromen en aan te werken! Een geweldige Eb en E laat staat F heb ik er ook (nog) niet opzitten al oefen ik dagelijks 1,5 uur. Blijft leuk om aan te werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 08:36 

Leen schreef:
Het is denk ik ook niet iedereen gegeven om lead te zijn.

Voor mijzelf weet ik dat nog niet maar het kan geen kwaad om boven C3 toch nog wat te kunnen spelen op een normale manier.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur