trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 19:35 

cees schreef:
delano schreef:
Alle en ik bedoel alle respect voor een trompettist die in staat is een goede lead neer te zetten maar dat alle jongetjes en meisjes nu jaloers moeten zijn (zoals ze spits willen zijn in het Ned. 11-tal) gaat mij een beetje te ver. Ik verbaas me er toch over dat Maynard Ferguson en Wayne Bergeron enz. enz., zo'n voorbeeldfunctie hebben voor een hoop blazers. Is er niks anders te beleven in trompetland?
Als iedereen zo zou willen zijn als Maynard c.a. dan moeten er toch een hoop frusto's rondlopen in jazzland, waarom hebben dan Chet Baker, Lee Morgan, Miles Davis, Chris Botti enz. zoveel tijd gestoken in het ontwikkelen van een solistische toon en het aanleren van improvisatorische technieken, zowel puur technisch als muzikaal, als ze het ECHTE doel hadden kunnen bereiken door ontwikkeling van het hoge register?

sorry maar je faalt hier hard. Maynard was in zijn jonge jaren ook gewoon solist en zowel Lee Morgan, Chris Botti en Miles Davis spelen/speelden behoorlijk lekker boven de c3.
Om de vergelijking met voetbal door te trekken. Alle voetballers moeten een goeie conditie hebben/hard kunnen rennen. Niet dat ze allemaal perse altijd de volle sprint trekken, tuurlijk niet... maar als t moet, dan kunnen ze het...

Wat nou als e een solistisch idee hebt waarin die f3 voor komt.. dan zou het toch lekker zijn als je m kan spelen met een goeie sound...
Zolang t allemaal maar muzikaal blijft

ja,
ik ken dus echt geneen trompettist die maynard of wayne bergerson wil zijn. er zijn veel te veel topics over hoe je hoeeg moet spelen en wat je daar al dan niet voor nodig kan/moet hebben.
eigenlijk alle trompettisten die ik ken zouden liever een miles, chat, lee of wiedanook zijn.. dus ik snap je hele post gewoon niet... misschien faal ik daar dan wel, soit

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 19:52 

Je bent zeker nog nooit op de Trumpetparty geweest. Degene die de meeste aandacht trekken zijn toch altijd diegenen die ruimschoots boven de C3 zitten te screamen. Ik denk dat de meesten in het publiek liever het embouchure van Wayne Bergeron willen dan die van Ack, hoe goed hij ook speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 20:27 

erikveldkamp schreef:
Je bent zeker nog nooit op de Trumpetparty geweest. Degene die de meeste aandacht trekken zijn toch altijd diegenen die ruimschoots boven de C3 zitten te screamen. Ik denk dat de meesten in het publiek liever het embouchure van Wayne Bergeron willen dan die van Ack, hoe goed hij ook speelt.

dat is een waarheid als een koe...

zou dat komen omdat veel trompettisten verwachten dat zij nooit zo hoog kunnen spelen. Een soort van onhaalbaar iets.

En dat die zelfde trompettisten denken dat de muziek/niveau/muzikaliteit die bijvoobeeld Ack van Rooijen speelt wellicht wel bereikbaar is? Het klinkt toch wel eenvoudig/gemakkelijk zoals Ack het speelt.
Misschien dat er mensen zijn die denken dat ze dat zelfde kunstje ook wel kunnen flikken als ze er een paar daagjes effe goed voor gaan zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 20:45 

Zonder lullig te willen zijn maar dit is het raarste verhaal op dit gebied dat ik tot nu toe gehoord heb. Ik denk dat de muzikaliteit van Ack van Rooijen (ik ben een groot fan van hem) totaal uniek is. Zo'n muzikaliteit heb je in je en daarna moet je er jaren aan werken om hem tot volle bloei te laten komen. Even een citaat uit We called it jazz van Eddie Condon over wat er gebeurde toen hij voor het eerst Bix Beiderbecke hoorde spelen (en let op, dit ging over zijn pianospel, de klap van de cornet kwam later):
Then it happened. All my life I had be listening to music particularly on the piano. But I never heard anything remotely resembling what Beiderbecke played. For the first time I realized that music isn't all the same, that some people play so differently from others that it becomes an entirely new set of sounds.
Dat je zo'n muzikaliteit gemakkelijker zou kunnen bereiken dan een embouchure kweken voor hoge noten is een opmerking van een andere wereld, niet een uit die van de wereld van de muziek.
O ja, en dat het zo eenvoudig klinkt wat Ack speelt: dat is het grootste compliment dat je hem zou kunnen maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2009 21:13 

Peter Amersfoort schreef:
zou dat komen omdat veel trompettisten verwachten dat zij nooit zo hoog kunnen spelen. Een soort van onhaalbaar iets.

Dat denk ik niet. Het is gewoon spectaculair en je hoeft niet zo onderlegd te zijn om het te begrijpen.

Als je wilt genieten van een mooie jazzsolo, dan helpt het dat je zelf ook wat van de materie af weet. Ze noemen het niet voor niets "musicians music". De meeste mensen begrijpen helemaal niets van jazzmuziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 05:42 

erikveldkamp schreef:
... Ik denk dat de meesten in het publiek liever het embouchure van Wayne Bergeron willen dan die van Ack, hoe goed hij ook speelt.

Als die twee embuchures naast elkaar in het schap zouden liggen, pakte ik zeker die van Wayne. Die is voor mij ook beter bruikbaar in de (amateur) HaFa- en Bigbandhoek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 07:25 

Helemaal begrijpen doe ik het niet maar ik hoef in ieder geval niet te dringen bij het schap, ik kan zo'n beetje iedereen laten voorgaan en er toch zeker van zijn dat het beste blijft liggen, bedankt!! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 10:37 

Peter Amersfoort schreef:
En dat die zelfde trompettisten denken dat de muziek/niveau/muzikaliteit die bijvoobeeld Ack van Rooijen speelt wellicht wel bereikbaar is? Het klinkt toch wel eenvoudig/gemakkelijk zoals Ack het speelt.
Misschien dat er mensen zijn die denken dat ze dat zelfde kunstje ook wel kunnen flikken als ze er een paar daagjes effe goed voor gaan zitten.

delano schreef:
Zonder lullig te willen zijn maar dit is het raarste verhaal op dit gebied dat ik tot nu toe gehoord heb. Ik denk dat de muzikaliteit van Ack van Rooijen (ik ben een groot fan van hem) totaal uniek is. Zo'n muzikaliteit heb je in je en daarna moet je er jaren aan werken om hem tot volle bloei te laten komen.

volgens mij snap je de post van peter niet helemaal...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur