trompet.nl > forum > Toon onderwerp - probleem met nieuwe trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: probleem met nieuwe trompet
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 07:14 

Ik heb sinds 5 dagen een nieuwe trompet, Bach Stradivarius. Tevoren speelde ik op een Yamaha studietrompet.
Mijn leraar is een aantal trompetten gaan uittesten in de winkel, en heeft diegene met de beste klank gekozen; waarmee ik heel blij ben!
Maar nu heb ik een probleem: bij het spelen hoor ik bij sommige noten, of overgangen van noten, een soort mee-resoneren, en ik voel het ook in mijn linkerhand (maar ik hoor het ook als ik met mijn linkerhand de trompet niet vasthou). Net het geluid van als je op een metalen buis slaat, en die trilt verder. Nu ben ik de trompet gisteren terug aan mijn leraar gaan laten horen, en hij hoort niets als hij speelt (hij had er ook al 30 min op gespeeld in de winkel), hoort niets als ik speel; en ik hoor niets als hij speelt, maar dus wel als ik speel. Ik heb het als de noten er niet zo mooi uitkomen (ben nog maar 2j bezig) maar ook als ze wel goed komen. Ik dacht eerst dat het aan de pistons lag, er nog eens allemaal uitgehaald, schoongewreven, ingeolied,.. maar het blijft. MIjn leraar stelt nu voor om toch de zomervakantie te proberen, omdat ik de trompet nog niet gewoon ben (wat ik ook wel wil doen omdat de klank van de trompet goed is); maar als ik nu terug switch naar de Yamaha, is dat een verademing omdat dat storende geluid er dan niet is (dus ook niet als de noten niet zo mooi komen). En dat is toch ook niet de bedoeling.
Herkent iemand dit?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 07:19 

Als je iets mee hoort resoneren, trillen, zou ik denken dat er iets los staat?? Maar ja... bij je leraar niet. Toch even volhouden denk ik. Ikzelf heb twee maanden een nieuwe trompet en het was in het begin ook even wennen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 08:06 

KIjk eens goed naar alle steunen in de trompet of die wel goed vastgesoldeerd zitten. Vooral die tussen het ventielhuis en de beker. Een collega van me had die laatst ook los zitten en dan trilt er ook van alles mee.

Als de trompet helemaal in orde is, dan is het gewoon een kwestie van wennen. Veel mensen hebben een maand of langer tijd nodig om over te schakelen naar een nieuw instrument.

En anders zou ik hem binnen 8 dagen na aankoop omruilen, volgens mij heb je daar als consument recht op als je niet tevreden bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 17:26 

Ik heb wel eens gehad dat het buisje van het tweede ventiel te los in het ventielhuis zat, en daardoor trilde hij ook mee met sommige noten, niet alleen als ik het tweede ventiel gebruikte.
De oplossing was om het buisje iets naar binnen of buiten te buigen, waardoor het strakker in het ventielhuis zat.

Wie weet is dit het. Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 17:33 

Pier met de toeter schreef:
Ik heb wel eens gehad dat het buisje van het tweede ventiel te los in het ventielhuis zat, en daardoor trilde hij ook mee met sommige noten, niet alleen als ik het tweede ventiel gebruikte.
De oplossing was om het buisje iets naar binnen of buiten te buigen, waardoor het strakker in het ventielhuis zat.

Wie weet is dit het. Succes.

Dan zou het dus ook moeten zijn als mijn leraar erop speelt, en dat is niet het geval...
Ik blijf dus zoeken.
Dankjewel voor de reacties tot hiertoe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 19:22 

resonatie ontstaat vaak op de gekste frequenties, zou het kunnen dat het trillen alleen is op bepaalde noten die (net) niet in de kern gespeeld worden??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2009 19:55 

chip schreef:
resonatie ontstaat vaak op de gekste frequenties, zou het kunnen dat het trillen alleen is op bepaalde noten die (net) niet in de kern gespeeld worden??

Wat bedoel je hiermee? Niet helder gespeeld? Het is vooral (maar niet alleen) op de overgang la-si, in stijgende lijn het ergste, vooral bij gebonden noten. Als ik ze niet zuiver speel is het er, en als ik beter doorspeel is het er ook. Als ik de noten lang speel en van elkaar is het minder, maar snel en gebonden het ergste.
Het vervelende is ook dat ik het dus wel hoor, en mijn leraar niet. Maakt het lastig zoeken natuurlijk. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009 10:54 

Als je de triggers niet goed sluit (vasthoudt met je vingers) kan het gebeuren dat deze beginnen te trillen als er lucht door die coullis gaat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur