trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improviseren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 09:52 
saniejjj schreef:
Ik ben een beetje aan de slag gegaan met Erik's theorie, maar één ding is me nog niet helemaal duidelijk. En ja ik weet dat ik met mijn muziektheorie best wel achterloop, dus misschien is het wel een hele stomme vraag.

Maar ja hebt het bijvoorbeeld over een C7 akkoord. Wat dan de Ve trap F MajEUR is. Ik heb je documentje over improviseren en akkoorden gedownload en ik snap daaruit wat de Ve trap is hiervan, maar hoe kom je daar nu aan dat het dan F MajEUR is? Het zal misschien heel logisch zijn maar ik zie het nog even niet :?

Je hebt de toonladder van Bb

Bb - C - D - Eb - F - G - A - Bb

F is hier de 5e noot. --> 5e trap

Maar klopt het dat het met die improvisatieles zo is dat het schema zo gaat? -->
C (1e trap) -> F (4e trap) -> C ( 1e trap)-> G (5e trap) -> F (4e trap) -> C (1e trap)

En waarom pak je dat de F7 uit de toonladder van Bb? Komt dat omdat het allemaal dominante akkoorden moeten zijn, dus de Ve trap en dus de toonladder van Bb?

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 09:56 

Ok en de toonladder van Bes, pak je omdat je het over een C-septiem akkoord hebt? En de septiem van C is Bes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 10:13 
saniejjj schreef:
Ok en de toonladder van Bes, pak je omdat je het over een C-septiem akkoord hebt? En de septiem van C is Bes.

Nee volgens mij niet :P
Volgens mij omdat je dominante akkoorden moet hebben en de Ve trap is altijd dominant (volgens mij), en een dominant is altijd een groot akkoord met een kleine septiem en F is de Ve trap van de toonladder van Bes.

Maar ik kan het ook goed fout hebben.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 12:24 

Pfff zijn nog leuke puzzeltjes dit :D zou ik muziektheorie nog een keer leuk gaan vinden :P

Maar als ik het goed heb pak je dus de vijfde trap van C, het kleine septiem daarvan is F en omdat we een dominant akkoord moeten hebben moeten we de F als Ve trap hebben en dat is dan weer in de toonladder van Bes. Maar de toonladder van Bes heeft uiteraard twee mollen, terwijl er daar wordt gesproken over F Majeur, welke één mol heeft zoals ook gegeven in de reeks. Je speelt daar F Majeur en start vanaf de C. Snap ik nog steeds niet hoe ik van C naar F Majeur kom...

Aarggghh ik geloof dat ik het nog steeds niet snap :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 16:09 

Het is net andersom : F is niet de 5de graad van C, maar het C7 akkoord is de 5de graad van F. Als je over C7 wil improviseren, neem je dus de noten van F Majeur. Als je die noten dan rangschikt beginnend met C, dan krijg je de zogenaamde mixolydische toonladder C D E F G A Bb C. Een opmerking hierbij : bij alle akkoorden met een majeur terts (dus majeurakoorden en dominant akkoorden) is de kwart een zgn. avoid note. Theoretisch is deze noot niet fout, maar omdat ze maar een halve toon boven de terts ligt kan je ze moeilijk als "dragende" noot in je melodie gebruiken, hoogstens als overgangsnoot. Een voorbeeld :

opnieuw C7, je speelt dus de mixolydische toonladder C D E F G A Bb C, maar je vermijdt de F. Als je wil horen waarom, speel dan aan de piano met je linkerhand een C7 akkoord en probeer dan met je rechterhand een F als melodienoot : onbruikbaar. Dit is dus best verwarrend in het begin : om op C7 te spelen gebruik je de noten van F majeur, behalve de F zelf.

Bij mineurakkoorden heb je dit probleem niet, daar kan je telkens zonder probleem de 7 noten van de scale spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 16:38 

ok, daar zat mijn denkfout. Nu snap ik het :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 19:13 

Sam schreef:
bij alle akkoorden met een majeur terts (dus majeurakoorden en dominant akkoorden) is de kwart een zgn. avoid note. Theoretisch is deze noot niet fout, maar omdat ze maar een halve toon boven de terts ligt kan je ze moeilijk als "dragende" noot in je melodie gebruiken, hoogstens als overgangsnoot. Een voorbeeld :

opnieuw C7, je speelt dus de mixolydische toonladder C D E F G A Bb C, maar je vermijdt de F. Als je wil horen waarom, speel dan aan de piano met je linkerhand een C7 akkoord en probeer dan met je rechterhand een F als melodienoot : onbruikbaar. Dit is dus best verwarrend in het begin : om op C7 te spelen gebruik je de noten van F majeur, behalve de F zelf.

Op zich klopt je verhaal wel redelijk maar men benaderd het meestal wat anders. Het gaat er niet om dat je noten moet vermijden, maar je speelt meestal naar "target notes" toe. Die target notes zijn over het algemeen de akkoordtonen. Dus als je target note de terts is in C7 dan kan de toon daarvoor zeer goed een f zijn of een d#. Sterker nog Clifford stond bekend om zijn omspelingen van target notes door die noot te omspelen op deze manier: g f d# e. Die noten die niet akkoordeigen zijn geven wat meer kleur en spanning aan een melodielijn. Anders ligt het allemaal zo voor de hand en wordt het nogal snel saai als je alleen maar de toonladder speelt die bij dat akkoord hoort. Een beetje chromatiek erin en de improvisatie begint wat interessanter te worden.

Mocht je toch op een f uitkomen als target note in je solo op een C7 akkoord, dan zal een pianist met oren aan zijn hoofd meteen een Csus7 ervan maken of een andere oplossing vinden om die f in de harmonie in te passen. Improviseren betekent ook dat de rest van de band naar de solist luistert en probeert jou zo goed mogelijk te begeleiden op dat moment. Je maakt de muziek namelijk samen.

Ik heb net een fantastisch solo gehoord van Wynton waar hij het 1e chorus van een blues een halve toon hoger begint als de rest van de band. Het 2e chorus komt hij langzaam in de echte toonsoort en het 3e chorus spelen ze weer allemaal in dezelfde toonsoort. Als je sterke melodielijnen hebt, dan kan dat allemaal. Maar dit is wel hogeschool improviseren... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 19:28 

Klopt natuurlijk helemaal, het gaat er om in welke mate je "in" wilt spelen en in welke mate "out". Voor iemand die pas begint te soleren heb ik altijd de neiging om te zeggen doe maar eerst gewoon en speel inderdaad zoveel mogelijk akkoordnoten. Dat heb ik bij Bert Joris ook zo moeten doen, zelfs enkel met de drieklanken, de rest komt later wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur