een van mijn beste vrienden is geluidsman en een hele goede mag ik wel zeggen. (ampco, doet veel front of house klussen op o.a. womad festivals, lenny kravitz, anouk)
Die zegt altijd: Als de bron goed is komt de rest ook wel goed.
maw. Een microfoon moet goed zijn, een mengtafel mag dan ruk zijn.(liefst niet natuurlijk, maar beter een slechte tafel dan een slechte mic)
Dan kan een goede geluidsman (mits hij weet hoe een instrument akoestisch hoort te klinken) je altijd goed laten klinken.
Mijn mening mbt tot mics: ik heb al bijna 12 jaar een AKG mic. met een draadje die ik kocht op mijn 16e en die doet het nog steeds. Ben nog steeds erg tevreden over het geluid, heb inmiddels dat ding wel afgeplakt met gaffa aangezien het allemaal een beetje te bendable is geworden. hahaha... Als hij er mee stopt koop ik wel een nieuwe niet eerder.
Er schijnen van Sennheizer (dacht ik) draadloze systeempjes te bestaan die nog geen 100 euro kosten en die klinken erg ok. Het is maar wat je ervoor over hebt denk ik...
En nog iets: je kunt je helemaal gek maken met mic's en hoe het moet klinken als je het versterkt maar bottomline. Je bent overgeleverd aan iemand anders die je geluid "maakt".
Daarom neem ik (als bandleider) altijd een eigen geluidsman mee naar grotere klussen.
Dan heb je in ieder geval enige controle. want ook ik heb al te vaak mijn sound naar de klote horen gaan door een k*tgeluid... kwaakkwaakkwaak... dus...