trompet.nl > forum > Toon onderwerp - High notes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2009 07:40 

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Mijn weg naar Rome is Colin en Stamp. Daarbij ga ik er vanuit dat lucht en lippen elkaar aanvullen. Het een kan niet echt zonder het ander. Maar hoe je het ook uitlegt: een uitleg zonder instrument is altijd karig. Je moet het kunnen horen, zien en voelen. Ik ben van nature geen hoogblazer, dus veel vallen en opstaan en uitproberen wat werkt, heeft mij geleerd wat het meeste oplevert. Als je een hoge noot wil spelen, moet je die noot al voor je hem speelt, in je hoofd horen. Dat was een tip van Frits Damrow. Als je al 'hoort' hoe het klinkt, is de drempel al een beetje geslecht.
Dan is het mentale gedeelte ook belangrijk. Wat voor mij werkte: chromatisch omhoog, met alle stampriedels. Dan is het telkens maar een half stapje hoger. Dat werkt al stukken beter als in grote intervallen proberen om die hoge Q te raken.

Later heb ik eens op een masterclass van Bobby Shew gezien hoe hij ademhaalde. Aangezien de klassieke afdeling toen geen privelessen mocht, heb ik voor mezelf thuis geprobeerd na te gaan wat hij precies met zijn ademhaling deed, en geprobeerd te benaderen wat hij aan het voordoen was. Dat had wel effect op het spelen.

Ik geloof niet dat Teus hier Erik Veldkamps woorden aan het verdraaien is, of mensen wil terugsturen naar het stenen tijdperk. Dat hij er andere uitleg op nahoudt is niet meer dan normaal. Zoveel mensen, zoveel methoden. Zie ik geen kwaads in eigenlijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2009 08:12 

Wat ik hier aangaf is hoe trompetspelen/hoogspelen precies functioneert. Dat is bij iedereen precies hetzelfde. Dat is gewoon een natuurwet. Daar zijn maar 2 wegen voor die naar Rome leiden:

1. Je maakt het triloppervlak kleiner (kleiner mondstuk)
2. Je spant de lippen meer aan

Teus verdraaid mijn woorden door te impliceren dat ik gezegd heb dat hoog spelen niets met lucht te maken heeft. Ik gaf aan dat het niets met VEEL lucht te maken heeft. VEEL lucht zorgt voor meer volume. Weinig lucht kan dezelfde C3 opleveren alleen wat zachter. Maar je zult altijd voldoende lucht(druk) nodig hebben om de lippen te laten vibreren. Maar je zal je verbazen met hoe weinig lucht(druk) je toch een mooi vol geluid kunt produceren in de hoogte als je alles goed op een rijtje hebt.

Daarbij verbind hij de lippen aanspannen met een kleinere opening. De grap van de Wedge is juist dat je dat tegen gaat. Vandaar dat leads die op die manier spelen een veel groter geluid behouden in de hoogte dan die leads die met lipcompressie (kleinere opening) spelen. Ik kan je daar genoeg voorbeelden van geven.

Ik heb het ook niet over meer luchtsnelheid gehad. Luchtsnelheid is afhankelijk van waar je meet, de luchtdruk is in de longen/mond overal hetzelfde. Er ontstaat ook pas luchtsnelheid als de lippen zich openen, de luchtdruk is echter altijd aanwezig.

Ik snap wel dat dit voor sommigen misschien een technisch verhaal is waar ze niet op zitten te wachten. Maar zo werkt het nu eenmaal. Dat heb ik ook niet bedacht...

In de praktijk moet je door gerichte oefeningen er alleen maar voor zorgen dat je de mondspieren sterker maakt. Dat kan met veel verschillende oefeningen. Verder kun je de ademhaling wat aanpassen al naar gelang het geluid je wilt hebben. Maar als je geen sterk embouchure hebt, helpt de Wedge je ook niets verder. Integendeel zelfs, je blaast jezelf alleen maar kapot.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jul 2009 20:30 

In het verleden heb ik ook wel eens discussies gehad met erik over dit onderwerp, maar dit is echt helemaal correct en erg duidelijk verwoord. Bedankt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 10:47 

Waar vind ik meer info over Wedge?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 17:40 

Erik stelt 'je lippen aanspannen'. LJ is het er daar mee eens. Als jullie het zelfs over de formulering eens zijn, dan is het wat waard! Maar hoe train je dan het aanspannen van je lippen? En vooral: hoe voorkom je als je je lippen aanspant een 'verkrampte embouchure'?[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 18:08 

jan drost schreef:
Maar hoe train je dan het aanspannen van je lippen?

Gewoon, door te oefenen en ook vooral te rusten na een zware inspanning.

jan drost schreef:
En vooral: hoe voorkom je als je je lippen aanspant een 'verkrampte embouchure'?

Als je je focust op de muziek i.p.v. de motoriek, dan kom je al een heel eind. Nooit forceren en altijd proberen een optimaal geluid te behouden. Daarbij moet je de ademsteun ook zijn werk laten doen, maar dat lukt ook wel als je altijd vanuit de muziek denkt:

Citaat:
Wat de grootste fout is die ik heel vaak tegenkom bij mensen met zogenaamde embouchure en/of ademsteun problemen is, dat ze niet zien dat een frase 1 lange noot is. Zo gauw je een frase (van 2 of 4 maten) als 1 lange noot ziet dan moet de luchtstroom contant blijven en niet per noot aangesproken worden.

Een voorbeeld:

1) Speel een G1 (in de balk) van 4 tellen, probeer een zo mooi mogelijk klank te produceren, alsof je op het podium van het Concertgebouw staat voor een volle zaal...
2) speel nu in dezelfde tijd 8 8stes (allemaal G1s) op 1 luchtstroom, het enige verschil met 1) is dat de tong de 4tels noot in 8 "plakjes" verdeeld.
3) speel nu op precies dezelfde manier een toonladder van g1 naar g2, ook met dezelfde constante luchtstroom
4) doe nu hetzelfde maar maak een crescendo naar boven en een decrescendo als je weer de toonladder naar beden speelt.

N.B. Het enige waar je je steeds op blijft focussen is dat je die mooie klank blijft behouden

Profiel  

Berichttitel: Au!
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009 12:48 

erikveldkamp schreef:
........de luchtdruk is in de longen/mond overal hetzelfde..........
.

Althans, dat is de bedoeling. Zoals Greg Spence zegt: The only place where air meets resistance should be the lips.
Als je bevoorbeeld om wat voor reden je keelopening verklein krijg je het nare effect dat de luchtdruk in de mondholte afneemt met als gevolg dat de lippen niet meer door de lucht "gevoed" worden: Om toch hoog te kunnen spelen wordt dan de linkerarm gebruikt.....
Ook zie je bij trompettisten die de lucht niet laten doorstromen tot aan de lippen dat hun keel vervaarlijk opzet.

Hoe ik dat allemaal weet? Ik was zelf zo'n knuppel :cry: .

www.luxuriamusic.com

Laatst bijgewerkt door Theo van Kampen op 07 aug 2009 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Au!
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009 13:08 

Theo van Kampen schreef:
Als je bevoorbeeld om wat voor reden je keelopening verklein krijg je het nare effect dat de luchtdruk in de mondholte afneemt met als gevolg dat de lippen niet meer door de lucht "gevoed" worden:

We praten over 2 dingen. Ik heb het erover als de lippen dicht zijn. De luchtdruk kan dan alleen maar afnemen als de druk op de longen afneemt.

Jij hebt het erover als de lippen geopend zijn (door teveel luchtdruk) zodat er een luchtstroom ontstaat. Als er opstakels in de weg zijn tussen de longen en de lippen (door een vernauwde keelpoping of hoge tongpositie) dan neemt de luchtdruk NA het opstakel af. Met als gevolg dat de lippen minder (goed) zulllen vibreren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur