trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Studietip van de week
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 12:23 

Dat moet je langzaam opbouwen. Als je een marathon wilt lopen begin je ook niet meteen 42 km langzaam te lopen en dan steeds sneller. Je begint met een paar kilometer per dag in een bepaald tempo en bouwt dat langzaam uit naar 42 km in een hoger tempo.

Misschien kun je beter met de laagste versie (in F) beginnen en dan steeds een toonsoort hoger nemen (sla de moeilijke eerst even over).

Rafael Méndez studeerde soms van 's morgen 6.00 tot 0.00 en had dan nog geen tijd om zijn pyama uit te doen en fatsoenlijk te eten. Hij was alleen maar aan het studeren als hij geen concerten had. Zo heeft hij dat ongelofelijk hoge nivo bereikt. Als je geld over hebt moet je eens de cd "Rafael Méndez The Legacy" kopen. Doc Severinsen en vele anderen vertellen over Rafael en zijn leven. Daarnaast staat speelt hij ook alle staccato oefeningen uit Arban voor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 12:31 

Dat en natuurlijk zijn ongeevenaarde toeter: de Olds Mendez.... :wink:

nee dat is onzin.

Maar ik merk inderdaad dat het doen, gewoon simpelweg dóen al heel veel helpt. Niet teveel over je gebreken nadenken, maar oefeningen doen, en doen en doen... Heel vaak. Het kwartje valt dan vanzelf wel een keer. Ja, tenzij de problemen natuurlijk veel dieper zitten. Dan niet natuurlijk....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 20:08 

erikveldkamp schreef:
Ik doe de laatste tijd alleen maar het tegenovergestelde: klassiek tongslag studeren. Tongslag is een ondergeschoven kindje in de lichte muziek dus ik heb nog een hoop in te halen!

Gelukkig had Rafael Méndez ook een erg langzame tong in het begin, maar door ontzettend veel te studeren werd de koning van de tongslag... :wink:

Mijn tip van de dag: Een paar keer Moto Perpetuo doorspelen per dag en je uithoudingsvermogen gaat met sprongen vooruit.

Doe jij meer staccatto oefeningen dan lipbindingen?? Ik ben n.a.v. jou tips veel staccato oefeningen van jou site aan het spelen en ik moet zeggen dat het voor mij veel beter werkt dan lipbindingen. Lipbindingen doe ik veel met oefeningen uit Schlossberg. Vnl. de oefeningen 6, 31, 13, 14 en 15.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009 20:49 

Ik doe eigenlijk nooit lipbindingen meer, alleen maar staccato. Ik heb de indruk dat mijn flexibiliteit (van de embouchure) genoeg getraind wordt alle andere zaken die ik studeer. Maar iedereen is anders gebouwd, getraind en speelt andere muziek. Dus moet iedereen een andere mix vinden om zijn nivo op te krikken.

Verder zie ik het verschil niet zo qua flexibiliteit als je een oktaafsprong gebonden maakt of aangestoten. De lippen moeten dezelfde beweging maken, het enige verschil is dat er een microseconde de tong de luchtstroom tegen houdt. De rest blijft hetzelfde als het goed is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 13:00 

Voor de beginners in de jazz: Jazz Conceptions. Heel erg leuk en leerzaam om articulatie, frasering en timing te leren spelen.

Misschien voor de gevorderden in jazz al te makkelijk, maar voor mij is het echt een leuk speelboekje.

:D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur