trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vakantie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 19:42 

Over de verhouding spelen/rusten kreeg ik van Rob Bruynen (WDR big band) de tip om de interval 10 minuten spelen/5 minuten rust aan te houden. Hij neemt dat heel strikt, met de klok erbij. Ik doe dat nu een poosje en het werkt goed moet ik zeggen. Daarvoor was ik als het ware kilometers aan het maken: zoveel mogelijk oefeningen doen in de beschikbare tijd. Nu ik deze rust inbouw leveren mijn oefenuren veel meer rendement op.

Opvallend overigens: Rob speelt op een Van Laar B1 en een Oiram en gebruikt als mondstuk de door Kanstul gekopieerde Bach 7C en 7E voor lead. Hij doet dit omdat Bach naar zijn mening het meest authentieke trompetgeluid oplevert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 19:42 

Voor de goede orde: het 7c mondstuk heeft een standaard backbore, de 7E heeft de Schilke SA backbore (van de 14a4a).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 19:52 

Ik heb wel eens gelezen dat Nakariakov ook zoiets doet/deed als 9 minuten spelen, 6 minuten pauze. Of hij zich hier strikt aan houdt weet ik niet, ik geloof wel dat hij veel kilometers gemaakt heeft in zijn studeerkamer... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 21:00 

Ik maakte teveel kilometers in te weinig tijd.................
als ik meer tijd had zou ik heel graag meer kilometers maken!

Probeer nu af en toe tweemaal op een dag te spelen, bijvoorbeeld tussen de middag drie kwartier. Soms gaat het spelen 'savonds dan wel wat minder. Zal wel een kwestie van wennen zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 21:33 

Peter Masseurs adviseerde mij ooit 20 sec. spelen/ 20 sec. rust. Heel stipt met de klok erbij. Hij heeft dit trouwens weer geleerd van Pierre Thibaut. Ik doe het regelmatig, met m'n reiswekkertje op de lessenaar en het werkt goed. Voordeel is dat je je niet meer kapot speelt tijdens de studie. Vereist wel discipline want als je net lekker bezig bent moet je alweer stoppen. Maar het loont echt de moeite.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2009 22:01 

Ik geloof niet zo in vaste tijden, ik luister gewoon naar mijn lichaam. Dat werkt bij mij goed.

Daarbij heb ik nog nooit langer dan 2 dagen geen trompet gespeeld (als prof), dat werkt ook goed... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 07:12 

oeffff ik heb soms wel eens dat ik tijdens vakanties een week niet speel, en als ik ver weg ga, 2 weken... Vind ik ook eigenlijk wel goed. Dat je een of 2 weken in het jaar gewoon even niet met je instrument bezig bent. Gaan lopen, fietsen, of andersinds iets compleets anders aan je kop. De kick van het opbouwen erna, is wel weer vet :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 07:33 

camel schreef:
oeffff ik heb soms wel eens dat ik tijdens vakanties een week niet speel, en als ik ver weg ga, 2 weken... Vind ik ook eigenlijk wel goed. Dat je een of 2 weken in het jaar gewoon even niet met je instrument bezig bent. Gaan lopen, fietsen, of andersinds iets compleets anders aan je kop. De kick van het opbouwen erna, is wel weer vet :)

daarbij komt dat de ontwikkeling gewoon doorgaat.
Vaak zul je merken dat je na een tijdje van rust merkt dat sommige facetten je beter afgaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur