trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vakantie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 08:03 

Van een langere tijd rust zal de embouchure niet sterker worden, of flexibeler. Daarvoor moet je toch echt gewoon studeren.

Een langere tijd rust kan denk ik wel werken als je serieuze problemen hebt gehad met de embouchure, maar daar hebben we het hier niet over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 09:44 

Ik ben in vier weken met mijn vrouw naar de Middelandse Zee gefietst. Twee kilo afgevallen en mijn conditie is aanmerkelijk verbeterd. Had de eerste week thuis gewoon nog geen zin in trompet spelen, dus vijf weken niet gespeeld. Ben nu al weer twee weken bezig en speel voornamelijk bastrompet en bugel. Ik oefen nooit van muziek maar speel toonladders met ritmische variaties uit mijn hoofd wissel dat af met vrije jazzimprovisatie. Voordeel van uit je hoofd spelen is dat al je aandacht kan gaan naar de toonkwaliteit, de timing en de melodie.

Toen ik na de vakantie weer voor het eerst opnieuw begon werd al na vijf minuten de toonkwaliteit minder. Ik stop dan gewoon en begin na een uurtje weer opnieuw. De tweede keer lukt het tien minuten en het gaat telkens langer goed. Na een week oefenen was ik weer op het niveau van voor de vakantie maar nu na twee weken merk ik dat op bastrompet vooral het spelen van hele lage en hele hoge tonen gemakkelijker is geworden. Met tennis had ik dezelfde soort ervaring. De eerste week was er wel genoeg power maar niet genoeg controle maar nu na twee weken speel ik beter dan voor de vakantie. Een lange, aktieve vakantie heeft dus toch ook zo zijn voordelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 10:21 

Wat denk je dat er was gebeurt als je in die 5 weken elke dag een uur gericht gestudeerd zou hebben? Het lijkt mij dat je nivo dan met sprongen vooruit was gegaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 17:50 

Ik had het ook eigenlijk meer over het mentale gedeelte van het musiceren. Het werkt voor mij ( nogmaals VOOR MIJ ) lekker om gedurende een week in het jaar gewoon niet met muziek bezig te zijn. Problemen, moeilijkheden, lijken dan ineens een stuk verder weg te zijn. Ik begin dan weer met een hele frisse kijk op de zaken. Vind ik lekker.

Of het voor iedereen goed is, weet ik niet. Ik zal vast de enige niet zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 18:25 

Dat denk ik ook. Er zullen genoeg beroepstrompettisten op vakantie gaan zonder trompet. Waarschijnlijk de meeste.

Muziek maken is mijn grootste hobby dus ik zie niet in waarom ik een week vrij zou moeten nemen van mijn hobby. Integendeel hoe meer vrije tijd, hoe meer tijd ik aan mijn hobbies besteed... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 18:27 

erikveldkamp schreef:
Dat denk ik ook. Er zullen genoeg beroepstrompettisten op vakantie gaan zonder trompet. Waarschijnlijk de meeste.

Muziek maken is mijn grootste hobby dus ik zie niet in waarom ik een week vrij zou moeten nemen van mijn hobby. Integendeel hoe meer vrije tijd, hoe meer tijd ik aan mijn hobbies besteed... :wink:

Jamaar, heb jij dan echt nooit zoiets van: "door het raam met het kreng!" ?
Dat je echt ff afstand moet nemen, om weer verder te kunnen? Dat vind ik knap.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 18:30 

nouja...het maakt wel je dagindeling vrij eenvoudig :lol:

Ik heb toch al bijna 4 weken niet gespeeld (op vakantie en wat tijd daar omheen). Nu staat het tegenwoordig al wel op een laag pitje, maar toch...ik merkte die 4 weken laatst toch wel. En dat is eerder frustrerend dan verhelderend

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2009 18:31 

je kunt t ook overdrijven ja :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur