trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Curry VC
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Curry VC
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 09:46 

Ik heb bij MP express een Curry 8.5 VC besteld (voor cornet dus).
De VC is een soort cornetmondstuk van rond 1900 maar dan rethinked.
Hij is shortshank en bedoeld voor mijn 1948 (mijn geboortejaar) Conn 36A Grand Concert.
Het mondstuk is geheel op de gok besteld en daarom zal ik jullie, na het te hebben bespeeld uiteraard, laten weten of het wat is (en WAT het is).
Ik ben een groot fan van Curry en ga in de nabije toekomst ook de TC voor trompet proberen (een soort cornetachtige hybride cup) en de DC (deep cornet) voor mijn Olds cornet. Omdat ze in Nederland niet te koop en dus niet te proberen zijn zal ik proberen de resultaten zo objectief mogelijk te verwoorden.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 aug 2009 22:16 

en was het wat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2009 15:38 

Curry trompet 8.5B
VB7c voor cornet (vintage) als referentie
Curry 8.5DC (Deep Cornet)
Curry 8.5VC (Vintage Cornet)
DW 5B voor cornet als referentie

Ik heb de cornetmondstukken zowel op mijn Olds Ambassador als op mijn Conn 36A Concert Grand getest.

De Curry 8.5DC is een zwaar cornetmondstuk, de shank is daartoe verdikt. Hij is een fractie korter dan de VB7C maar wel aanzienlijk dieper. Mark Curry betitelt de DC trouwens als een relaxte C-cup. Ik vind dit het beste mondstuk waar ik ooit op geblazen heb. De rim is tamelijk "dik", heel comfortabel. Het vreemde is dat deze cup ook heel veel besteld wordt als "special" met een trompetshank, het is de meest verkochte special voor zowel bes als c. Het mondstuk heeft heel veel core, supergoed geluid. Het geluid is mellow maar niet echt voor een brassband, het is meer trompetachtig dan de Wick 5B. Het trompetachtige kan ook komen doordat dit mondstuk een enorm volume produceert (overigens is de sound veel meer cornet dan de vintage VB7C die als controle meeliep maar dat is dan ook een echte trompetcup). Door de diepte lever je aanvankelijk wat in op het hoge register maar dat went wel neem ik aan. Door de C-vorm van de cup kun je toch wel wat compressie opbouwen.

De Curry 8.5VC is een moderne uitvoering van de oude (rond 1900) cookie-cutter (heette dat zo?) mondstukken voor cornet en is juist heel licht. De VC is een shortshankmondstuk maar niet zo kort als een Denis Wick.
De rim is zoals te verwachten is vrij smal maar veel en veel beter dan die van de Wick. Mark C. heeft de 19e eeuwse rim gemoderniseerd, er is zeer goed op te blazen. Het geluid is meer cornetachtig dan de DC, de VC is dan ook aanmerkelijk dieper dan de DC. De cup wordt door Curry omschreven als "deep funnel" en het mondstuk heeft ook een grotere boring (#18 throat voor de VC, #25 voor de DC). Door de wat smallere rim geeft dit mondstuk het gevoel dat je heel flexibel speelt. De attack is heel mooi soft. Let wel: er komt geen Wick-geluid uit dit mondstuk, de sound is echt een beetje ouderwets jazzy.

Voor trompet speel ik op een Curry 8.5B en dat is geen Bach B-cup, het is een diepere C-cup met een heel steile alpha-angle. Daardoor lijkt het trompetmondstuk (gevoelsmatig) het kleinst, de VC het grootst. Ze hebben allemaal een diameter van 16,26 mm.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur