trompet.nl > forum > Toon onderwerp - uithoudungsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: uithoudungsvermogen
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 12:38 

Onze eigen Leen heeft op TH een onedrwerp gestart over endurance en daar een prachtig antwoord op gekregen van Roger Ingram:

http://www.trumpetherald.com/forum/view ... hp?t=89428

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 14:54 

ik dacht even anoniem op een buitenlandse site een domme vraag te kunnen stellen.............ontmaskerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 15:28 

Roger zal een groot uithoudingsvermogen nodig hebben eind september als we samen een tour doen in Oostenrijk. Het Kenton programma met de West Side Story hakt er namelijk nogal in, er zitten niet voor niets 4 leadtrompettisten in de sectie!

Gelukkig speel ik 5e trompet, dat is goed vol te houden... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 15:50 

Domme vraag of niet, je hebt een gouden antwoord.

Profiel  

Berichttitel: hallooooo!
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 21:29 

Rob S heeft je 't antwoord al gegeven, als je 't gelezen had..... :

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009 19:35 Onderwerp: Reageer met quote
Ik ben onlangs deze site tegengekomen:
http://www.takata-trumpets.com/

Met daarop deze oefeningen:
http://www.takata-trumpets.com/range_of ... te_control

Na de test eerlijk te hebben gedaan op A3 begonnen en zit nu op B3 na 3 weken. Het lijkt voor mij te werken. Zowel uithoudingsvermogen, techniek en ademsteun lijken te verbeteren. En ook nog met verschillende aanzetten. Misschien heb je er iets aan.

Groeten,
Rob

Kijk er eens naar, of, op z'n Engels, "giv' it a try!"

Voor 't verbeteren van uithoudingsvermogen, hoog spelen, hard spelen etc etc bestaat maar 1 devies: studeren.
Studeren is iets anders dan uren lang domweg voor je uit toeteren. Studeren bestaat uit het intelligent aanpakken van problemen, al dan niet onder begeleiding van iemand die reeds kan trompetspelen èn 't aan jou kan uitleggen.
Trompet spelen is voor sommigen onder ons een makkie en voor de velen van ons een zoektocht die je hele leven duurt. Ik weet niet bij welke groep jij hoort, ik weet inmiddels wel tot welke groep ik behoor....

De methode die Rob heeft ontdekt leidt je op een ontspannen manier langs alle valkuilen die ons embouchure bedreigen. 't Is 't beste wat ik de laatste tijd via de WWW heb mogen ontdekken.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 08:40 

Hoi Theo,

Fijn dat je er iets aan hebt. Ik ben inmiddels een paar dagen bij c3 aanbeland en na twee dagen lijk ik een van mijn 'valkuilen' tegen te komen. Vooral bij de chromatische oefeningen op het einde merk ik, om de c3 er enigzins netjes uit te krijgen, ik mijn luchtsnelheid bij de Ab al dien te verhogen (alsof ik mijn ademsteun nog 'aan moet zetten'). Bij mij lijkt er dus nog flink aan die ademsteun gesleuteld te kunnen worden. Nu heb ik van echte trompettisten al vaker de opmerking gekregen, dat er voor mij daar nog winst te halen valt.
Door met deze oefeningen stap voor stap een half toontje hoger te komen, ben ik me er zelf nu ook echt bewust van geworden en hoop ik er ook iets aan te kunnen gaan doen.
Ik houd na de eerste, na de tweede en derde, en nu ook na de vijfde oefening een paar minuten pauze.
De laatste oefening probeer ik echt een keer of twintig of vaker. Met verschillende dempers, in verschillende ritmes, gebonden, alles om er het saaie een beetje af te halen. Zo ben ik er in totaal een ongeveer uur per dag mee bezig. Naderhand nog even afkoelen door oefening 1 een octaaf lager te spelen samen met pedaaltonen.
Mijn doelen op het moment zijn onder andere de hoge register etudes van Erik. Hier worstel ik met tussenpozen al een jaar mee en dan vooral vanaf nummer 2. Misschien lukt het me binnenkort zelfs wel om die laatste maat een keer expres in plaats van per ongeluk te halen.

Groeten,

Rob

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 10:05 

RobS schreef:
Hoi Theo,

Fijn dat je er iets aan hebt. Ik ben inmiddels een paar dagen bij c3

Groeten,

Rob

Juist! Ik vermoedde al dat je in je eerdere posts met a3 en b3 bedoelde: a2 en b2.
Mijn ogen puilen op dit forum wel vaker uit als ik lees van trompettisten die een klaagpost schrijven over het feit dat hun "a3" maar niet echt vet wil klinken.... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 10:49 

Hoi ATR,

Ik dacht dat a1 de a onder de balk was, a2 in de balk en a3 boven de balk. Ik dacht dat je begon te tellen vanaf f# onder de balk omdat dit de laagste klinkende toon is als f#1. Dan g1 onder de balk enz. Daardoor komt f#3, g3, a3, b3 ed vóór c3.

Om niet in de discussie te vervallen die ik hier al jaren lees:
Ik bedoelde met a3 de eerste a boven de balk.
Als dit fout is, sorry.

Groeten,
Rob

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur