trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha flugel 631G
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha flugel 631G
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 12:43 

Hoewel ik het liefst een AvR Oiram flugel zou willen hebben is die nu nog ruim boven mijn begroting. Bovendien zou het i.v.m. mijn capaciteiten als blazer een beetje een vlag op een modderschuit zijn. Daarom overweeg ik om een gebruikte Yamaha 631G te kopen met goldbrass bell enz. Dan rijzen er twee vragen:
1. is het wel verstandig om er naast de trompet (en 2 cornetten) nog een ander instrument als de flugel erbij te nemen? (de didactische vraag)
2. is deze flugel (voorlopig) OK of is het beter om door te sparen en gelijk de HvL te kopen? (de investeringsvraag)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 13:47 

1. Ja, waarom niet.

2. Deze Yamaha is zeker een mooie bugel. Daar kun je genoeg plezier van hebben als ie in goede staat is. Volgens mij is ie ook altijd wel weer goed te verkopen mocht dat nodig zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 14:45 

Hub van Laar heeft een Yamaha 635ST staan. Die speelt echt geweldig goed! Model wordt niet meer gemaakt maar schijnt volgens velen the best Yamaha flugel ever te zijn. Allan Vizzuti speelt er ook nog steeds op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 15:47 

Leen, dat had ik ook gezien, maar de 635T is een soort holy grail, daar betaal je de topprijs voor. In dat geaval kom ik dichter bij een AvR Oiram......
Erik, bedankt voor het stimulerende antwoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2009 18:42 

Valt mee hoor, hij kost 1480 euro en is geheel opnieuw verzilverd. Voor een OIRAM tel je het dubbele neer.
Bij Adams staat nog een mooie Kanstul 9xx voor minder dan 1000 en dezelfde yamaha 635ST verguld voor 1650.
Op trumpetherald staat een 635ST voor $1250. Kun je nog wat op afdingen en met de gunstige dollarkoers heb je 'm voor 1000 euro in huis als het meezit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 16:11 

Ik heb zelf recent een wat oudere 631 met goldbrass beker gekocht en die speelt erg fijn, heeft een erg mooie donkere klank en stemt ook goed in de hoogte en dat kan je van lang niet alle bugels in die prijsklasse zeggen.

Over het naast elkaar spelen: Dat gaat prima, maar je moet er wel op studeren. Omdat een bugel meestal een veel dieper mondstuk heeft, wil je hem goed tot z'n recht laten komen, moet je daar echt anders op spelen. Ik vond dat wel erg wennen in het begin. Het hangt ook erg van je mondstuk af. Als je dezelfde rand hebt als op de trompet dan helpt dat zeker.

Ik denk dat het verschil qua speelmanier groter is tussen trompet en bugel dan tussen trompet en cornet, maar ik ben ook benieuwd hoe de andere forumleden daarover denken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 19:46 

Ik ben er net achter gekomen dat ik aan het bieden ben op een YFH 631 flugel, zonder G dus (en zonder trigger op het 3e ventiel dus die moet ik erop laten zetten). Deze heeft een redbrass beker en zal wat ouder zijn. Alleen de verkoper wil nog niet echt meewerken. Ik twijfel wel een beetje aan de ventielen van die oudere Yammie's. Ik weet ook niet hoe ver ik moet gaan met bieden. In Amerika (althans op ebay) gaan de goede 631G's vanaf 700 dollar maar ik weet niet precies wat ze in Nederland doen.
Verder realiseer ik me heel goed dat het studeren wordt op dat ding, het is niet anders. Ik ben op zich wel gewend aan diepe(re) mondstukken: De DC en VC cornetmondstukken van Curry, de DW cornetmondstukken en mijn Curry B-cup voor trompet. Misschien scheelt dat toch.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 22:28 

Heb zelf ook een 631 red brass. Ventielen zijn niet echt je van het maar voor af en toe gebruiken (zelf doe ik dat in een bigband) voldoet het meer dan prima. Destijds ongezien in Belgie gekocht voor 200 euro . . . .

En inderdaad, als je een mondstuk neemt dat wat rim-maat betreft dicht bij je trompet-mondstuk ligt, gaat het switchen wat makkelijker. Ik deed dat op een curry 600 serie (60s en 60flm). Voordeel van die serie is dat de projectie erg goed is.

De cupdiepte is zeker dieper maar das meer een kwestie van "kilometers" maken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur