trompet.nl > forum > Toon onderwerp - VL Oiram ventielen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2009 15:32 

zolang dat ding hartstikke vast zit kan ik toch niet met wat dan ook bij t schroefdraad komen? of begrijp ik het verkeerd? (ben niet erg technisch)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2009 15:48 

giet een beetje olie op de naad tussen de twee onderdelen die je vanelkaar af wil hebben, door de capillaire werking zal de olie door het hele schroefdraad trekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 00:48 

Eigenlijk vind ik het niet in de haak dat jij deze post VL Oiram ventielen noemt terwijl je zelf zo stom bent om je bovenste ventieldop vast te laten lopen. Ik ben zelf een kruk van een trompettist maar ik hou wel zoveel van mijn Yammie dat ik hem ELKE dag losdraai en van nieuw (ja inderdaad) Yamaha light voorzie.

Profiel  

Berichttitel: Ehhh
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 00:56 

delano schreef:
Eigenlijk vind ik het niet in de haak dat jij deze post VL Oiram ventielen noemt terwijl je zelf zo stom bent om je bovenste ventieldop vast te laten lopen. Ik ben zelf een kruk van een trompettist maar ik hou wel zoveel van mijn Yammie dat ik hem ELKE dag losdraai en van nieuw (ja inderdaad) Yamaha light voorzie.

Relax man. Ik draai nooit in 't wilde weg ventielen los. Ik zorg gewoon dat ze niet vastrotten. Of 't nou Julius Keilwerth, Yamaha of Vincent Bach ventielen zijn.

Alle dagen olien is zowiezo overdreven. Hoogop 1 x per week is echt genoeg voor een instrument dat in goede conditie is.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 01:22 

delano schreef:

kwart voor 1 s'nachts op een vrijdag avond... redelijk wat alcohol op neem ik aan... ik snap je reactie dan wel...

ik baal er ook echt wel van dat ik het derde ventiel "kennelijk" een keer TE vast heb gedraaid om weer los te komen dat ik daarom om advies vraag
een van laar heeft u eenmaal de ventielen die zo soepel lopen om niet elke dag te smeren dat ik ze ook niet elke dag los hoef te draaien...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 06:13 

delano schreef:

Ehm, de strekking van deze post ontgaat denk ik iedereen. De Oiram ventielen zijn anders, en hoe moet je anders uitleggen wat het probleem is, door het duidelijk te melden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 11:21 

De strekking wil ik wel even uitleggen: de post heet VL Oiramventielen en je mag dus aannemen dat er over die ventielen iets gezegd wordt, een eigenschap een oordeel enz. Maar er zit er alleen maar 1 vast...
Misschien klonk mijn commentaar wat hard en is het inderdaad een erg slechte eigenschap van de Oiram ventielen dat ze vaak vast gaan zitten en door de bouw daarvan niet meer los te krijgen zijn. Dan sorry.
Overigens heb ik ook een tijd mijn ventielen 1 of 2 maal per week geolied maar dan zie je ze slijten. Dat komt omdat de ventielen van mijn Yamaha 6345 zo strak zijn dat ik ze alleen met light olie perfekt lopend krijg maar de prijs is dan elke dag een paar druppeltjes, die light olie is niet erg duurzaam. Mijn cornetten olie ik met Al Cass (Conn 36A en Brass Spa H2Oil (Olds), zeer duurzaam, en die doe ik 2 x per week.
Overigens heb ik me door meerdere vakmensen (reparateurs bedoel ik) laten vertellen dat je ELKE keer NA het spelen moet olieen tegen slijtage en corrosie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 12:25 

delano schreef:
Misschien klonk mijn commentaar wat hard en is het inderdaad een erg slechte eigenschap van de Oiram ventielen dat ze vaak vast gaan zitten en door de bouw daarvan niet meer los te krijgen zijn. Dan sorry.

Je gaat wel van het ene uiterste naar het andere uiterste. Oiram ventielen hebben helemaal niet de eigenschap om vaak vast te zitten. Ze zijn niets anders dan andere ventielen. Het enige verschil is dat ALS ze eens een keer vast zitten het wat moeilijker is om ze los te krijgen aangezien er geen kartelrandje aan de buitenkant zit zoals bij bijv. de ventieldoppen van de standaard Bauerfeind ventielen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur