trompet.nl > forum > Toon onderwerp - uithoudungsvermogen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 18:57 

Misschien had ik er iets langer over na moeten denken maar ik zou niet op het idee komen om noten 2 aan 2 te binden. Ten eerste leer ik mijzelf trompetspelen en dat doe ik o.a. door wat ik weet van mijn trombonetijd om te zetten naar trompet. Nu, op een slidetrombone ben je gewoon verplicht alle noten, min een paar (toevallige)schuifmogelijkheden, aan te zetten.
Ten tweede weet ik eerlijk niet of ik een dergelijke frasering zou durven aanleren tenzij ik er ook weer moeiteloos afstand van zou kunnen nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 19:27 

Ik snap soms echt helemaal niets van jouw denkwijzen! Waarom zou je afstand moeten nemen van een techniek die goed is?

Als je gewoon alle technieken goed aanleert kun je het gebruiken wanneer het je goed uitkomt. Ik ga geen jazzfasering gebruiken als ik een klassiek stuk speel, net zoals ik geen tongslag gebruik als ik jazz aan het spelen ben. Ik gebruik ook geen lage ademhaling als ik leadtrompet zit te spelen, maar gebruik geen hoge ademhaling als ik klassiek zit te spelen. Alles heeft zijn plek. Als je het beheerst, kun je het op elk willekeurig moment toepassen zonder enige moeite.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 20:36 

Tja, tja, ik ben nog een beetje geschokt. Ik oefen al geruime tijd dubbele en driedubbele tongslag en nu wordt mij duidelijk dat ik voor wat ik wil die eigenlijk niet kan gebruiken? Dat komt toch wel aan. Het erge is dat ik denk dat Erik gelijk heeft. Ik dacht dat het een beetje hobbelige van de tongslag alleen aan mijn matige tot slechte techniek lag maar tongslag is dus zowoezo niet geschikt voor swingende muziek. Blijft mijn probleem dat ik zeer gesteld ben op trompettisten met een meer staccato, noem het portato, frasering. Het zal de leeftijd zijn. Overigens zijn mijn denkwijzen niet zo erg vreemd, alleen weet ik van mijzelf dat als ik een bepaalde frasering aan zou leren ik er niet zo gemakkelijk van af zou kunnen. Ik ben zeker en vast niet zo flexibel als een gelouterde prof in het aan- en uitzetten van verschillende technieken. Ik ben bang dat ik maar 1 stijl van spelen kan aanleren en het daarmee moet doen. Ik ga nu eens diep nadenken hoe ik de aanzet die ik wil (eventueel) zou kunnen bereieken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009 22:40 

delano schreef:
Ik ben bang dat ik maar 1 stijl van spelen kan aanleren en het daarmee moet doen. Ik ga nu eens diep nadenken hoe ik de aanzet die ik wil (eventueel) zou kunnen bereieken.

Weet je, dat is niet waar. Je kunt alles aanleren wat je maar wil, maar als je ouder wordt, pik je dingen gewoon minder snel op. Dus zal het wat langer duren.

Profiel  

Berichttitel: dat dus wel!
BerichtGeplaatst: 04 sep 2009 17:09 

delano schreef:
Tja, tja, ik ben nog een beetje geschokt. Ik oefen al geruime tijd dubbele en driedubbele tongslag en nu wordt mij duidelijk dat ik voor wat ik wil die eigenlijk niet kan gebruiken?.

Delano, maak er toch niet zo'n drama van. Je kan die tongslag jùist wel gebruiken.
Om totale controle te krijgen over je instrument; de droom van velen onder ons....

Of je 't nou wel in de spel gebruikt of niet dat maakt toch niks uit?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:35 

Ja Theo, ik ben uitgehuild. Het is niet zozeer een drama als wel het hebben (voor mij dan) van een verkeerde voorstelling van zaken. Zoals je weet heb ik geen trompetleraar (nooit gehad ook) en moet ik dus zelf beslissen en uitdenken hoe ik bepaalde dingen ga doen. Daarna pak ik zoiets serieus aan. Wat ik op wilde lossen was het volgende: hoe speel ik snelle passages toch zo dat niet alles aan elkaar geplakt zit? Daarvoor had ik de tongslag uitgekozen. Dat was niet onproblematisch (zie hierboven) en het commentaar van Erik heeft duidelijk gemaakt dat dat in de jazz problematisch BLIJFT!
Dus nu moet ik wat anders verzinnen,doodletonguing of zoiets. Zo blijf je natuurlijk wel lekker bezig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:42 

Als je iets serieus aan wilt pakken zou ik les gaan nemen, of desnoods een paar lessen nemen ter orientatie. Je kunt een hoop zaken fout aanleren waar je moeilijk weer vanaf komt. Daarnaast zit je steeds het wiel weer opnieuw uit te vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:58 

Daar zit ik al een tijd over te denken: les nemen bedoel ik. Maar de vraag is: van wie.
En wil die mij wel les geven. Ik ben al wat ouder, behoorlijk tot stevig eigenwijs en absoluut eigenzinnig. En ik moet een groot vertrouwen in de lesgever hebben.
Kennen jullie iemand die in zo'n profiel past? :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur