trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009 22:17 

Een kleinere binnendiameter zorgt voor een kleiner trillingsoppervlak van de lippen, vergelijk het met een kortere snaar op een viool. Die vibreert ook sneller.

Een ondiepere cup zorgt voor meer feedback van de lucht en golfvorm. Daardoor gaat de lip ook sneller trillen.

Een kleiner volume van het mondstuk zorgt ook voor een hoger geluid. Een 1C mondstuk klinkt lager dan een 10C als je er met de handpalm op slaat.

Met een kleiner mondstuk moet je wel efficiënter spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 10:43 

Jan,

Je kunt het toch ook zo bekijken: als die 'truuke met die onderlippe' werkt, dan is het toch goed. Het doet er toch uiteindelijk allemaal niet zoveel toe wat er werkelijk gebeurt. Als jij met dat gevoel beter en langer speelt, dan is er m.i. gen enkele reden om het niet verder uit te bouwen. Trompetspelen is voor een deel een mind game, en daarin is alles wat helpt toegestaan.
Overigens heb ikzelf dezelfde ervaring met mijn onderlip, en zie ik het vooral bij veel beginners daar fout gaan. Zodra er wat controle is over de onderlip, zit het eerste oktaaf er al bijna op. Waar je voor moet uitkijken is dat je niet in een smile vervalt. Als je je onderlip wat aanspant, dan gebeurt dit nog wel eens door je mondhoeken naar buiten te trekken. Dat is toch de verkeerde richting. Ik zou het checken in een spiegel.

Diepe of ondiepe mondstukken hebben toch vrnl. met sound te maken. Ik speel bij tijd en wijle hoger op mijn bugel dan op mijn trompet, en ik heb een extreem diep mondstuk. Dat betekent echter niet dat ik daar en hele avond lead op zou moeten spelen, want waarschijnlijk hoor je het twee meter verder al niet meer. Dat is niet de sound die en lead moet hebben. Daarnaast is het ook maar waar je op kunt spelen. Op een al te ondiep mondstuk (BR 42S o.i.d.) kan ik nog geen tien minuten spelen, terwijl heel wat leads erbij zweren. Ergo, ik speel daar dus ook geen noot hoger op, hoezo cheater mondstuk?
Ik speel al jaren op een ouwe Jettone, wat ook onder de cheaters valt, maar ik weet dat er maar weinig mensen goed op dat ding kunnen spelen. Wie is er dan de cheater?

Wat werkt, dat werkt, wat niet werkt, werkt niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 11:22 

Het antwoord dat Erik geeft op het effect van de diepte en de diameter van de cup lijkt me plausibel. Tijdens discussies over hoog spelen gaat het bijna altijd over de trompet wat logisch is omdat dit nu eenmaal een trompetpanel is. Maar er zijn toch heel wat mensen die er ook nog een bugel naast hebben of die alleen maar bugel spelen. Sommigen kunnen daar zeer hoog op spelen, hoewel misschien niet zo extreem hoog als op een trompet mogelijk is. Ik heb nog nooit iemand een C4 op een bugel horen spelen.

Toen ik ongeveer 20 jaar geleden mijn bugel kocht (eenYamaha 631 met 12F3d mondstuk) heb ik bugels van diverse andere merken geprobeerd en mij viel toen op dat het op een Yamaha 631 opvallend veel gemakkelijker was om hoog te spelen dan op de bugels die in de fanfare gebruikt werden waar ik toen saxofoon speelde. Ik kan als ik net begin, op deze bugel even hoog spelen als op mijn Getzen 300 trompet maar ik kan het op trompet wel langer volhouden. Ik denk dat dit maar voor een klein gedeelte komt doordat het trompetmondstuk ondieper is dan het bugelmondstuk en dat het vooral komt doordat de trompet over de gehele buislengte een veel nauwere boring heeft dan een bugel en daarom hoge tonen beter ondersteunt.

Ik denk dat als je op een bugel een trompetmondstuk zou zetten met een ondiepe cup dat het dan nog steeds lastiger is om op deze bugel langdurig hoog te spelen dan op een trompet met hetzelfde mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 12:28 

HJ schreef:
Waar je voor moet uitkijken is dat je niet in een smile vervalt. Als je je onderlip wat aanspant, dan gebeurt dit nog wel eens door je mondhoeken naar buiten te trekken. Dat is toch de verkeerde richting.

In theorie ben ik het wel met je eens, ware het niet dat ik zelf ook met een beetje smile speel als ik hoog speel. Ik zie hetzelfde bij Adam Rapa, en die klinkt toch ook behoorlijk goed in het hoge register (en de rest ook natuurlijk).

Voor mij werkt het in ieder geval... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 12:55 

Adriaan Kragten schreef:
Het antwoord dat Erik geeft op het effect van de diepte en de diameter van de cup lijkt me plausibel. Tijdens discussies over hoog spelen gaat het bijna altijd over de trompet wat logisch is omdat dit nu eenmaal een trompetpanel is. Maar er zijn toch heel wat mensen die er ook nog een bugel naast hebben of die alleen maar bugel spelen. Sommigen kunnen daar zeer hoog op spelen, hoewel misschien niet zo extreem hoog als op een trompet mogelijk is. Ik heb nog nooit iemand een C4 op een bugel horen spelen.
Toen ik ongeveer 20 jaar geleden mijn bugel kocht (eenYamaha 631 met 12F3d mondstuk) heb ik bugels van diverse andere merken geprobeerd en mij viel toen op dat het op een Yamaha 631 opvallend veel gemakkelijker was om hoog te spelen dan op de bugels die in de fanfare gebruikt werden waar ik toen saxofoon speelde. Ik kan als ik net begin, op deze bugel even hoog spelen als op mijn Getzen 300 trompet maar ik kan het op trompet wel langer volhouden. Ik denk dat dit maar voor een klein gedeelte komt doordat het trompetmondstuk ondieper is dan het bugelmondstuk en dat het vooral komt doordat de trompet over de gehele buislengte een veel nauwere boring heeft dan een bugel en daarom hoge tonen beter ondersteunt.

Ik denk dat als je op een bugel een trompetmondstuk zou zetten met een ondiepe cup dat het dan nog steeds lastiger is om op deze bugel langdurig hoog te spelen dan op een trompet met hetzelfde mondstuk.

Goed, het is geen C4 maar het komt in de buurt:
Ik heb mij laten vertellen dat de B3 aan het eind van het thema in het overbekende "Children of Sanchez" door Chuck M. himself op de bugel geproduceerd wordt......

8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 13:15 

RobS schreef:
Ook ik ben zo'n zoeker. Ik ben het met je eens dat het voor al die mensen die 'het' al kunnen, moeilijk is uit te leggen met welke 'truuk' ze weer een stapje verder kwamen. Naar mijn idee komt het er uiteindelijk op neer dat het er veel mee bezig zijn (lees oefenen) uiteindelijk de doorslag geeft.

Vanzelfsprekend helpt veel en vooral "goed" studeren om vooruit te komen,
toch is er voor mij een moment geweest waarop ik in één dag echt een stuk beter werd.
Dat was toen ik een masterclass volgde van Bobby Shew die de wedge demonstreerde.
Blijkbaar begreep ik het direkt (overigens dezelfde masterclass een jaar of 5 daarvoor
ook gevolgd, en toen viel het kwartje nog niet), en tot op de dag van vandaag heb ik daar veel profijt van.
Deze "truuk" heeft mij echt geholpen.

Adriaan Kragten schreef:
Ik heb nog nooit iemand een C4 op een bugel horen spelen.

Hubbard deed het wel regelmatig in de 90er jaren, maar ondanks dat ik altijd een
enorme liefhebber ben geweest van zijn spel, was dat wat mij betreft over de top...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 14:59 

ik vind het ook niet echt mooi als iemand op bugel overdreven mooi speelt.
mooie ronde klank is er dan vaak wel vanaf.
op trompet vind ik het trouwens ook zelden mooi om iemand in het hoge register te horen soleren.
in een goed blazerssectie vind ik het wel heel mooi om een goede lead te horen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009 15:43 

Mag graag horen dat iemand naar een climax toe werkt.
Hoeft niet, maar mag in hoge register als het nummer daarmee maar niet wordt verkracht.
In het volgende nummer vind ik het net iets te.
http://www.youtube.com/user/r1ttj1e#p/f/8/uHmOTEtP1yQ
Vooral rond 4:30.

De Ronde Van schreef:
... die de wedge demonstreerde

Had ik nog niet van gehoord.
Wel link gevonden.
http://abel.hive.no/trompet/ntf/shew-eng.html
Eens goed doorlezen maar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur