trompet.nl > forum > Toon onderwerp - jason harrelson HT-trompetspelers in ons land?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: jason harrelson HT-trompetspelers in ons land?
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 17:01 

hoi,
ik heb veel belangstelling voor het werk van trompetbouwer Jason Harrelson.
Wie kan mij helpen aan concrete informatie over zijn HT-trompetserie?Nog "straffer" :
Wie bespeelt een HT van zijn hand?
Bedankt alvast voor je reactie.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 17:41 

Ik heb een paar jaar geleden de Muse getest, die is geloof ik verder ontwikkeld tot de Bravura. De test staat op mijn website.

Op zich sprak ie heel gemakkelijk aan door de zware leadpipe, maar er kwam uiteindelijk toch weinig volume en klank vanaf. Ik vond hem zelfs een beetje saai klinken, er zat geen leven in. Ook de luisteraars in de zaal waren meer overtuigd van de andere toeters die ik om en om met de Muse speelde.

Hoe de nieuwe toeters zijn weet ik niet, schrijf je in voor zo'n demo test, dat heb ik toen ook gedaan. Dan kom je erachter. Of koop er gewoon eentje... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 18:07 

Een tijdje geleden stond er 1 bij Hub van Laar te koop (een Bravura). In de VS zijn ze razend populair......

Laatst bijgewerkt door MarkGD op 24 okt 2009 18:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 18:25 

Forumlid harrelsonbesson600lpr speelt volgens mij op een Harrelson (type weet ik niet). Als je zijn berichten opzoekt kan je hem misschien even een pb'tje sturen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 22:03 

Ik bezit een Muse, i.t.t. de mening van Veldkamp, het is een echt powerhouse, klankkleur is vrij donker, maar dat hangt natuurlijk ook af van het gebruikte mondstuk en de speler.
Ik heb behalve de Muse nog een kast vol toeters en je mag hem wel een tijdje lenen om hem uit te proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2009 22:42 

Het was niet alleen mijn mening. Ik had 3 collega's in een grote zaal staan luisteren naar het verschil in klank, projectie en volume verschil tussen de Muse, Calicchio en Bach. We kwamen allemaal op hetzelfde uit. De andere trompetten klonken veel rijker en hadden mede daardoor meer projectie en volume. Er zat veel meer leven in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 11:58 

Ik kan natuurlijk alleen van mijn eigen ervaringen met de Muse verslag doen.
En mogelijk heeft Eric een protoype of een nulserie instrument geprobeerd, zijn recensie in Sonic had ik al gelezen voor ik mijn Muse bestelde en dat was nummer 1 van een serie van 100 en wellicht verder geperfectioneerd. Verder heb ik een paar weken moeten wennen aan de toch wat andere blaastechniek op een SWE trompet.
Onlangs heb ik in een vier uur durend buitenoptreden, onversterkt, met mijn krachten gesmeten en aan het eind haalde ik nog alles wat ik wilde, dat is mij met welke andere trompet nog nooit gelukt, voor mij is de Muse qua endurance zonder weerga.
Aan het eind was er een soort battle of the bands en ik kon moeiteloos alle andere trompetten overstemmen, de Muse heeft een ongeevenaarde power.
Ik ben dan ook op die aspecten een warm pleitbezorger van de Standing Wave Efficiency en Harrelson.
Dat de klank wat vlak is kan ik beamen, boventonen worden waarschijnlijk wat afgedempt, maar daar is waarschijnlijk met de keuze van het mondstuk wel wat aan de verbeteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 12:30 

De boventonen worden afgedempt door verschillende oorzaken. De dikke leadpipe (dus extra massa) heeft daar in dit geval het meeste invloed op. Het maakt op zich niet uit waar je meer massa hebt aan een trompet (ventieldoppen, receiver, steunen, ect.) het zal altijd resulteren in een wat donkerder geluid.

Meestal zie je bij zwaardere toeters dat ze ook een grotere beker hebben, aangezien extra gewicht ook zorgt voor een wat gecentreerder geluid. De Muse heeft dat niet, daar zat een kleine beker op waar ik niet zo kapot van was voor deze toeter.

Dat de trompet makkelijk aanspreekt heeft te maken met die dikke leadpipe, het is 1 grote booster. Ik had ook een tijdje een zware receiver op mijn Oiram trompet, ik heb Hub er een standaard receiver op laten zetten. Het resultaat is iets minder boost, iets meer flexibiliteit en een iets helderder geluid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur