trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 13:45 

Chris Botti had erg veel problemen met zijn embouchure voordat hij les ging nemen bij Bill Adam. Als ik hem zo bekijk zie ik het nog steeds offcenter staan en hij zet het mondstuk een beetje in zijn onderlip. Dat noemen ze geloof ik "einsetzen" en komt bij hoornisten nog wel eens voor. Roy Hargrove doet dat ook een beetje. Vandaar dat ze zo'n stoffig oftewel fluwelen geluid hebben, er zit veel valse lucht bij. Het is geen "brassy" geluid, de hoge boventonen zijn verdwenen. Loet speelt overigens zeker niet zo, integendeel.

Dat de AJ en BA methode alleen voor gevorderde trompettisten werkt is onzin. Ik heb afgelopen jaar diverse nieuwe leerlingen van een jaar of 8 gehad toen ik voor een muziekschool werkte. Ze konden allemaal goed spelen na verloop van tijd en hadden geen problemen. Zoals ik al zei heb ik het zelf ook op deze manier geleerd.

Citaat:
Sleutelen aan een fiets zonder passend gereedschap gaat toch echt een stuk slechter als met.

Als de fiets niet kapot is hoef je ook niet te sleutelen. En als ie toch wel kapot is, dan werkt de methode die ik aangaf ook goed. Ik heb diverse leerlingen op les gehad die grote problemen hadden maar na een uurtje toch een stuk beter klonken en speelden. Dit alleen maar door te werken aan het mentale gedeelte. Het embouchure zit namelijk helemaal op slot als je je daar alleen maar op focust, vandaar dat je aan het eigenlijke probleem moet sleutelen. Dan zul je zien dat de embouchure vanzelf opknapt. De geest is altijd sterker dan het vlees!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 14:22 

Op Trumpet Herald stond een tijd geleden een leuke anekdote van een leerling van Bill Adam. Hij zou les krijgen van Bill Adam (toen toch al op leeftijd) maar voor hem was Jerry Hey die nog even een les wilde nemen. Toen hij bij het leslokaal aankwam waar les gegeven werd hoorde hij iemand dubbel G's, en C's eruit gooien of het niks was. Hij dacht dat het Jerry Hey was die bezig was maar toen hij de deur opende om naar binnen te gaan zag hij dat het Bill Adam zelf was die het één en ander aan Jerry voordeed....Bill was toen al in de 80..... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 14:29 

erikveldkamp schreef:
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van terminologie als gesloten mondhoeken, sterke mondhoeken, e.d. Vandaar dat ik dat voorbeeld gaf dat het ook anders kan. Dat is een truc van Wim, normaal speelt hij natuurlijk niet op deze manier.

Bij trompet spelen is het (volgens mij) belangrijk dat de spieren in beweging zijn, zowel de spieren die bij het ademhalen betrokken zijn als ook de spieren die zich kruisen in de mondhoeken (buccinator & orbicularis oris...). Als die sterk maar tegelijkertijd ook flexibel zijn dan is er veel meer mogelijk, ook in het hoge register.

Ik train dan ook niet op sterke mondhoeken maar doe altijd oefeningen waarbij zowel de hoogte als ook de flexibiliteit van belang is. Ik oefen bijna dagelijks stukken zoals Moto Perpetuo en meer van die staccato oefeningen die van de lage fis t/m de hoge d/e gaan. Dat maakt je sterk en flexibel qua embouchure, hoogte en uithoudingsvermogen. Mijn site staat vol met dat soort oefeningen.

Het lijkt me ook een beetje vreemd om alleen op sterke mondhoeken te trainen.
Ik heb echter geen moeite met de terminologie.Het hoort bij het geheel.
Door te weinig oefening zijn de mondspieren niet krachtig genoeg,waardoor menigeen
de luchtstroom door de mondhoeken laat ontsnappen. Kan ook slordigheid zijn tijdens het spelen of vermoeidheid. Mss leg ik het niet duidelijk genoeg uit. Kan zijn.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 17:37 

Het grappige is dat het eigenlijk niet gaat om die onderlip of om het embouchure. Ik ervaar (en dat schrijf ik bewust zo op, want verstandelijk wist ik dat eigenlijk al een tijdje) nu dat een 'stevige' onderlip de luchtstroom faciliteert. En ik voel de lucht nu zoveel directer en dus gemakkelijker doorstromen in mondstuk/trompet (en hoor dat ook terug aan een toch weer veel directere en stabielere klank dan voorheen), dat vervolgens die onderlip al weer op de achtergrond gaat raken. Ik denk dat ik me die nu eigen aan het maken ben en me weer op een wat hoger niveau op de muziek kan gaan richten, met weer wat minder fysieke belemmeringen dan voorheen. Dank voor alle nuttige opmerkingen overigens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2009 15:46 
Moderator

Ik heb hier een 26 jaar oud filmpje van de alom geprezen voormalig principal van de Black Dyke: Philipp McCann (Willow Echoes vanaf 2.min 30)
Hij doet het op zijn manier..........
http://www.youtube.com/watch?v=sOeUZRo6 ... _embedded#

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2009 16:14 

Idd. Diederik. Daarbij nog eens heel goed en erg mooi.
Bedankt.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2009 16:26 

Klassieke Roll In, beetje lucht onder onder-en bovenlip, heel flexiblele mondhoeken. Prachtig! Niks mis mee. Wie beweert er nu dat een klein beetje lucht in wangen of lip erg is? Sorry, stokpaardje kwam even voorbij...fijne zondag!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur