trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gap adjustment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gap adjustment
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 13:24 

JeroenJongeling schreef:
Oftewel,

Het corrigeren van de afstand tussen het einde van je mondstuk en het begin van de leadpijp. Dit alles speelt zich af in de duistere wereld van de mondstukreceiver :wink:

Dat dus :P maar het onderwerp is alweder afgesloten...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 13:25 

Jeroen,

Wat je zou kunnen proberen (kost niks) is een papiertje of vloeitje rond je mondstukstift draaien. Hierdoor gaat het mondstuk iets minder diep in de trompet en wordt die 'gap' dus groter.

Kleiner maken kan helaas alleen door te gaan vijlen :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 16:21 

HBroers schreef:
Als ik het goed begrijp moet de ruimte tussen het einde van je mondstukstift en het begin van je leadpipe zo minimaal mogelijk zijn. Oftewel net zoals bij Monette?

Nee, de afstand moet zó zijn, dat je het lekkerste op je trompet speelt. Te dicht tegen de leadpijp is niet goed, te ver er vandaan ook niet. Het is een kwestie van de goeie afstand vinden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 20:08 

Elk merk heeft zo zijn eigen idee over de grote van de gap. Ik heb wel eens gelezen dat de gap zo ongeveer 6x de dikte van de stiftwand moet zijn, maar ook dit verschilt per merk. Bach bijv. heeft een grotere gap om zo de meeste verschillende mondstukken mogelijk te maken (6 mm). Schilke heeft geloof ik geen of bijna geen gap. Mijn Monette heeft met het orginele mondstuk een gap van zo'n 5 mm.

De truuk met het papiertje werkt goed.

Ik geloof niet dat de gap zoveel met de hoogte te maken heeft, meer met weerstand. Dat de hoogte iets aan de lage kant is heeft denk ik meer met het instrument te maken, Caliccheo heeft daar ook last van. Ik zou het eens aan Hub vragen, misschien weet hij meer.

Een collega van mij had een Caliccheo waarbij de g#2 en a2 vals waren, toen we er een andere stempomp op deden werd het een stuk beter. Je zou voor de grap eens je stempomp op de kop moeten doen, misschien maakt het verschil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 22:07 

Bedankt voor de tip Erik. Dat omdraaien kan alleen niet, het is namelijk een reversed systeem 8O , lastig omdraaien dus. Ik kijk het nog een tijdje aan, eerst maar weer eens lekker studeren. Als het me blijft storen weer naar Hub maar....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 okt 2003 11:50 
Moderator

Het is natuurlijk wel zo dat er geen enkele c trompet superstemmend is. In Duitsland heeft Yamaha onderzocht of het mogelijk was om de perfect stemmende c trompet te bouwen. Resultaat: ja dat kan. Maar dan krijg je een trompet die totaal geen klank voort brengt, en die speelt als een natte krant.
Uitkomst was dus ook dat je voor de klank toch iets van stemmingsproblemen moet verwachten, en tenzij je echt problemen krijgt dat je nergens meer gevraagt word omdat je rattevals speelt, zou ik gewoon zoals je zelf zegt lekker werken op een fantastische toeter ( jouw woorden.... :wink: )

Profiel  

Berichttitel: de Grap ---- gap!!
BerichtGeplaatst: 17 okt 2003 19:16 

Bob reeves maakt mondstukken zodat je op het zelfde mondstuk de gap kan veranderen zonder aan het mondstuk te vijlen ( de zogenaamde sleeves- van Reeves!)

Het werkt wel, ik weet dat bij een zekere trompettist van de Cool Collective de d er niet op zat. de sleeve verandert en past in een keer raak.

Wij zijn bezig ook na een idee van Mike Booth om een adapter te maken om dit te kunnen corrigeren ( ook de binnen kant van de lead pipe ingang) hij zag Bob Malone de trompet dokter in LA zoiets doen. kleiner maker en groter.

Het blijft proberen, maar het kan heel veel uitmaken. Onze R&D afdeling is altijd bezich oplossingen te vinden. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur