Ik heb dit boek (patterns for jazz) kort geleden gekocht om zo ook een begin te maken met improvisatie.
Vroeg mij af hoe ik dit het 'beste' kan aanpakken.
Ik heb nog niet het hele boek doorgebladerd maar het lijkt er op dat het er op neer komt dat bepaalde patronen in verschillende keys worden geoefend. Patronen die waarschijnlijk steeds lastiger worden. Ik neem aan/hoop dat zodra je deze patronen gaat beheersen je ze 'vanzelf' gaat combineren en wat makkelijker gaat improviseren totdat je ze helemaal niet meer nodig hebt.
De vraag is of ik me moet focussen op het beheersen van deze patronen en ze 1 voor 1 moet afwerken in de volgorde aangegeven in het boek totdat ik het patroon beheers (dwz kan uitvoeren in alle keys en in de aangegeven snelheid) of per combinatie van patronen om het niet al te eentonig te maken of wat anders
Er zullen patronen bij zitten waar waarschijnlijk behoorlijk wat tijd in gaat zitten voordat ik kan zeggen dat ik het beheers (maar dit zijn we wel gewend

). Verwacht dan ook dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten.
Niet dat dat een probleem is. Weet ik tenminste wat ik kan verwachten. Heb zelf geen idee hoe en hoe lang dit leerproces zal verlopen.
Moet eens beginnen denk ik maar.
Ik wil me wel graag aan dit boek houden.