trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zoektocht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoektocht
BerichtGeplaatst: 01 dec 2009 19:18 

In andere posts van mij heb ik aangegeven niet helemaal gelukkig te zijn met het mondstuk dat ik speel. Dit was tot voor kort 3B en is nu (toch weer) Schilke14.
Het nadeel van deze diepere cups is dat ze behoorlijk vermoeiend zijn.
Het voordeel, de mooiere warme en rondere klank.
Ik vind de Schilke14 in vergelijking met 3B wat opener spelen. Ik ervaar wat minder weerstand in het mondstuk. Wat ik over het algemeen prettig vind.
Ik sluit niet uit dat dit wordt veroorzaakt door mijn speelwijze.
Ik speel met 1/3 bovenlip en 2/3 onderlip. Heb de neiging in het hogere register wat meer boven in de cup te spelen. De opening in mijn mond wordt in mijn geval voornamelijk door onderlip bepaald.
Ik weet niet of dit de meest efficiente manier van spelen is. Het lijkt me niet omdat de afstand die de lucht moet overbruggen naar de throat langer is als je boven in de cup speelt dan als je in het midden speelt. Wellicht dat dit wordt bedoeld met efficiency.
Als deze theorie klopt, dan zou een V-shape een oplossing voor mij kunnen zijn. De weg naar de throat is korter, minder weerstand van cup. Wat zijn jullie ervaringen met de wat smallere V-shape mondstukken?

Ik lees ook regelmatig dat men de throat en backbore aanpast van ondiepere mondstukken om zo een opener gevoel en wat minder weerstand te krijgen.
Is dit ook jullie ervaring? Heeft iemand wel eens een smallere cup geprobeerd met bijv een schmidt backbore? Is dit uberhaupt bespeelbaar?

Ik las afgelopen weekend over het ASYMMETRIC mondstuk (niet wedge). Minder bovenlip. Meer onderlip. heeft iemand dit mondstuk al eens uitgeprobeerd?

Laatst bijgewerkt door RichardS op 01 dec 2009 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2009 20:01 

http://www.schmidt-brass.de/

De Schmidt backbore is dacht ik oorspronkelijk bedoeld voor rotary trompetten. Maarten van Weverswijk zal hier wel meer over weten. Het is twijfelachtig of de Bach versie een echte Schmidt backbore is.

Ik heb zelf een Curry 3BC gehad die een Bachachtige B-cup combineert met een Schmidt lookalike backbore, zie de site van Mark:

http://www.currympc.com/standard-series ... ieces.html

Voor mijn largebore Yamaha was dat duidelijk teveel van het goede, het is een joekel van een BB.
Het is volgens mij ook niet de goede weg om voor het geluid een mondstuk te kiezen. Het maakt natuurlijk wel uit maar dat is een secondaire kwestie. In beginsel moet een goed trompetgeluid uit elk mondstuk, diep of ondiep, te halen zijn.
Inderdaad lijkt het of een dieper (en groter) mondstuk een ronder geluid geeft maar dat is tot op zekere hoogte een kunstmatige weg. Het echte probleem is dat als je wilt kunnen spelen op een dieper mondstuk je eigenlijk je embouchure verdomd goed op orde moet hebben.
Als ik zo je verhaal lees zou een compromis kunnen zijn de B-cup van Curry. Dat is namenlijk een iets diepere C-cup met een kleine throat en een niet te grote BB (een 10#). Het is dus GEEN Bach B-cup. Door de wat hogere weerstand is er goed in het hoge register op te spelen, de c-vormige cup bouwt ook wat meer compressie op. Ik zou dan in jouw geval kiezen voor de 5B of nog beter de 7B van Curry. De Curry's zijn gemodelleerd naar de oude Bach's NY en MtV en vallen nogal groot uit. Ik denk dat de 7B van Curry minstens zo groot (of iets groter) is dan de Bach 3C.
Groeten, sterkte en veel succes, delano
N.B. De Schilke rims zijn absoluut niet voor iedereen geschikt, sommigen hebben daarop te weinig grip.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 19:17 

In zekere zin is het kiezen of delen. (het ene gaat nooit zonder consessies aan het andere)

Dus of met 12 tenen en 3 knieen in je neus de avond overleven of klinken zoals je wil.

Compromissen zijn er in alle soorten en maten. Probeer anders eerst eens uit te vissen welke cup diameter (ongeveer) het best bij je past en wat voor soort rand je pretttig vind. Dan kan je iig je zoektocht wat meer sturen.

NB. Bach rande zijn absuluut niet voor iedereen geschikt, niet iedereen kan op een ronde rand uit de voeten :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 20:03 

Ik zoek geen lead mondstuk maar een allround mondstuk met een bach 3C cup een bach 3B rand of schilke 3 rand en een mega tone of schilke throat of misschien nog 1 maat groter (25 ipv 26)
De mondstukken die dit waarschijnlijk het meest benaderen zijn Monette B4S, Schilke 13 en ClaudeGordon3. Ik heb mij hier gebaseerd op de Kanstul comparator.
Deze mondstukken heb ik nog niet geprobeerd. De eerste twee heb ik in bestelling (replica monette).
Voorlopig gaan we voort op Schilke14.

Profiel  

Berichttitel: Ideetje?
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 22:09 

RichardS schreef:
Ik zoek geen lead mondstuk maar een allround mondstuk.

Effe een domme vraag: Al 's bij Hans Brassimport geweest?

Ik zou me gaan concertreren op zijn Warburton verzameling. Een 4 MC met een 7* backbore wellicht?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 01:31 

Ik kan een bezoek aan Hans zeker aanbevelen :)

Je wordt daar goed geholpen, en heeft van veel merken genoeg op voorraad. Je wordt dus niet beperkt door 1 merk, dat is wel belangrijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 12:04 

http://www.bobreeves.com/products/trump ... dvisor.htm

Kijk hier eens en probeer een Bob Reeves!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 12:04 

Bedankt voor jullie advies.
Ik heb het geluk dat ik niet hoef te performen en me dus kan permitteren te experimenteren. Ik wil nog even het resultaat van de Monette B4S en Schilke13 afwachten voordat ik weer wat anders probeer. De zoektocht is tot dusver niet helemaal zonder succes geweest. Schilke14 geeft iets meer speelgemak dan 3B iets minder dan 3C. Ik zoek het in hele kleine veranderingen. Ik zou zoals Delano al voorstelde Curry eens kunnen proberen of Warburton. Daar waar de verschillen 'groot' zijn (bijv Schilke 14B en Schilke14) ervaar ik dat meteen als onprettig. Maar misschien is het de kunst om dit stap voor stap te doen.
Heb me daar vroeger (1980) nooit mee bezig gehouden. Speelde gewoon op Bach1.5C.
Kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit wat anders heb gespeeld.

Ik ga zeker een keer bij Hans langs. Maar of dat voor een mondstuk zal zijn? Bij sommige mondstukken weet je al na een paar minuten dat het niets wordt. Andere mondstukken heb ik meerdere dagen nodig om te bepalen of het wat voor mij is. Mondstuk is belangrijk. Zou me niet verbazen als men vaker van trompet wisselt dan van mondstuk. Ga dus niet over 1 nacht ijs.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur