trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gehoor
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gehoor
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 17:05 

Ik ga even een probleem uitleggen. Inmiddels speel ik een 6 tal jaar trompet op een deftige manier (m.a.w. vaak optreden met verschillende bezettingen). Ik hoor het wel als ik vals speel (vaak ook niet altijd) maar ik slaag er niet in om miijzelf te corrigeren aangezien ik niet weet of het te hoog of te laag is tenzij het veel verschilt. Relatief gehoor heb ik dus niet. (Absoluut dus zeker niet)
Een bijkomend probleem, dat is wel het ergste eigenlijk, als ik nu ergens volledig naast de toon zit (op een andere noot dus) slaag ik er nooit in om te weten welk ik speelde. Omgekeerd geld dat ook dat ik vaak niet weet of ik de juiste noot te pakken heb.

Nu is de vraag uiteraard niet of jullie het probleem herkennen (ik hoop dat niemand dat probleem heeft buiten ikzelf), maar jullie weten misschien wel een oplossing om mijn gehoor en toonherkenning te verbeteren.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 19:49 

Je beschrijft eigenlijk twee problemen.
Het eerste probleem is dat je wel ongeveer de juiste toon produceert maar hoort dat hij niet stemt met de rest van het orkest of dat je zelfs helemaal niet hoort dat je vals speelt. Ik kan je daarvoor eigenlijk geen advies geven dat direct tot verbetering zal leiden. Misschien helpt het om samen te spelen met maar één ander instrument, zoals bijvoorbeeld een piano, waardoor je jezelf beter kunt horen dan in een grote bezetting. Ik denk wel dat zuiverheid van gehoor niet vast ligt maar dat je het kunt ontwikkelen door er aandacht aan te besteden. Als het uiteindelijk niet voor elkaar komt, dan kun je beter een instrument kiezen waarvoor de toonhoogte niet beïnvloed wordt door embouchure.

Het tweede probleem is dat je de verkeerde harmonische gebruikt en dat de toon dus veel te hoog of veel te laag is. Dit is een probleem dat typisch is voor ventielinstrumenten omdat je met één vingerzetting een hele reeks tonen kunt produceren. Dit probleem trad bij mij vroeger geregeld op als ik een nummer moest inzetten zonder dat er door de ritmesectie eerst een intro gespeeld was. Dit probleem is op te lossen door voor het nummer begint, eventjes een toonladder te spelen van de toonaard waar het nummer in staat en dan even de eerste noot van het nummer te spelen. Als het nummer dan werkelijk ingezet wordt, dan zit de juiste toonhoogte al in je geheugen. Maar als je wat meer ervaring hebt dan kun je al de juiste toonhoogte denken voor je hem speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 19:59 

Adriaan Kragten schreef:
. Ik denk wel dat zuiverheid van gehoor niet vast ligt maar dat je het kunt ontwikkelen door er aandacht aan te besteden. Als het uiteindelijk niet voor elkaar komt, dan kun je beter een instrument kiezen waarvoor de toonhoogte niet beïnvloed wordt door embouchure.

Gaat het spelen met zo'n stemapparaat van Korg om op te clippen mij helpen of is dat maar een truuk die op lange termijn niets helpt?

Adriaan Kragten schreef:
Dit probleem is op te lossen door voor het nummer begint, eventjes een toonladder te spelen van de toonaard waar het nummer in staat en dan even de eerste noot van het nummer te spelen. Als het nummer dan werkelijk ingezet wordt, dan zit de juiste toonhoogte al in je geheugen. Maar als je wat meer ervaring hebt dan kun je al de juiste toonhoogte denken voor je hem speelt.

Moet ik eens proberen. Het is wel zo dat als iemand één willekeurige noot op een instrument speelt ook niet exact zou kunnen zeggen welke dat is. (Zelfs niet in Sib dan voor de trompet)

Profiel  

Berichttitel: ehhh
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 22:04 

Johanb schreef:
Gaat het spelen met zo'n stemapparaat van Korg om op te clippen mij helpen of is dat maar een truuk die op lange termijn niets helpt?

Ik zie daar niet zo veel in. Volgens mij het ontwikkelen van een goed gehoor een kwestie van oefenen. Veel oefenen. Inderdaad kan dat in samenspel met piano maar volgens mij gaat 't nog beter samen met een andere trompettist: Duetjes spelen.
Zuiverheid is behoorlijk relatief. Sommige intervallen klinken beter als ze wat lager worden geintoneerd: Bijvoorbeeld de terts. In C klinkt 't vaak lekkerder als je de lage E met 't derde ventiel speelt.
Soms zoek ik ook wel 's naar wie er nou vals speelt. Dan speel ik alle A's met 't derde ventiel. Als 't dan lekkerder klinkt weet ik dat ik dus te hoog stond en trek ik de stembuis een stukje uit.

Eigenlijk heb ik een hekel aan stemapparaten. Hoewel ze een zegen zijn voor gitaristen :D .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2009 22:11 

Mja. Zou het kunnen helpen dat ik een stukje software in elkaar steek dat mij een random nood geeft en ik dan moet weten te zeggen welke het is? Zo elke dag oefenen tot ik altijd kan zeggen wat het is.
Het zelfde kan ik doen met een referentie noot en achteraf een valse waarbij ik dan moet kiezen of deze te hoog of te laag is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 13:27 

Johan,

Deze stukjes software bestaan al:

www.shareware.de/software.gehoerbildung/
www.good-ear.com/servlet/eartrainer
www.solfege.org

Een oplossing voor je probleem met het herkennen van noten kan zijn het meespelen met een cd zonder partijen.
Dus zoek een nummer dat je leuk vind en begin de noten uit te zoeken.
Nummers met blazers zijn om te beginnen wellicht het makkelijkst en maak opnames van jezelf. Deze kan je vergelijken met het origineel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2009 12:12 

Citaat:
Deze stukjes software bestaan al:
Uiteraard maar zelf programmeren is altijd een leuke uitdaging.

Ik heb GNU solfege gedownload. Daar ga ik eens mee aan de slag gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2009 19:54 

Wat ik geregeld doe is als ik mijn trompet uit de koffer pak en dus nog niet gespeeld heb, is om een bepaalde vingerzetting te nemen, bijvoorbeeld 1 + 2, en dan de toon die ik denk te gaan spelen, bijvoorbeeld een A1, eerst te zingen. Als ik hem daarna speel dan hoor je heel goed hoe ver je er naast zit maar vaak blijk ik zeer dicht in de buurt te zitten.

Het vreemde is dat als iemand mij zou vragen om een A te zingen ik niet zou weten hoe hoog die zou klinken maar het alleen in de hand houden van het instrument en het gebruiken van een bepaalde vingerzetting triggert op één of andere manier een bepaalde toon in je bewustzijn die correspondeert met de toon die je gaat spelen. Zodra je eenmaal een paar tonen gespeeld hebt dan wordt deze oefening veel gemakkelijker dan wanneer je het instrument net uit de koffer gehaald hebt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur