trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel Mahillon, wie kent dit?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 15:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 17:27 

Precies verrezen uit zijn as:
http://www.mahillon.be/ :-)
Van Chinese makelijk?

Mahillon was héél erg bekend in België. Zowat iedereen van een zekere leeftijd zal wel ooit op een Mahillon gespeeld hebben.
Victor Mahillon was ook de stichter en eerste conservator van het Brussels Muziekinstrumentenmuseum - de rijkste verzameling ter wereld.
'Iets bekender' is dan ook met een korreltje zout te nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 18:42 

Mahillon is best wel een belangrijk merk geweest voor de ontwikkeling van de trompet. Naar het schijnt zijn zowat alle "klassieke bouwers", nog te leer geweest in de mahillon fabrieken. Voorbeeldje, de piccolo trompet is "uitgevonden" door mahillon. Die maakten al eerder een piccolo bugel: zie http://www.embouchure.nl/afbeeldingen/mahillon.jpg voor een foto. ... Gaandeweg is dit ontwerp naar trompet overgezet.

Mahillon is steeds een familiebedrijf geweest. Uiteindelijk is blijkbaar de "familie" een beetje uitgestorven geraakt. Eind jaren 80, begin jaren 90 hebben ze tevergeefs nog een overnemer gezocht ... maar uiteindelijk zijn ze gewoon ermee moeten stoppen. De naam mahillon is dan verkocht geweest ik weet niet wie. Je krijgt maar heel traag antwoord als je naar de website iets stuurt. De persoon (die enkel in het engels mailt), vertelde me dat ze geen enkel van de stock instrumenten hebben overgenomen.

Het merendeel van de overgebleven instrumenten zijn inderdaad verschrikkelijk. Mahillon bevoorrade het merendeel van de amateurorkesten, en was leverancier van de Belgische militaire korpsen. T'is een beetje hetzelfde verhaal met de oude merken als nu met de Chinese ... massaproducten zijn niet te vergelijken met professionele instrument. Dit hadden mahillon ook wel in hun gamma, maar zo blijven er blijkbaar niet veel meer van over.

Ere wie ere toekomt. Mahillon is een stukje trompetgeschiedenis.[/img]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009 21:48 

De Mahillon bugel op de site ziet er inderdaad hetzelfde uit als de Roy Benson of Thomann bugel.
De oude Mahillon bugels zijn inderdaad niet de best stemmende instrumenten, dus ik zou eens verder kijken naar iets anders.
Ook ik ben lang geleden begonnen met bugel spelen op een echte Mahillon De stap daarna was een Schenkelaar bugel :roll: .

Profiel  

Berichttitel: He!
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 11:49 

Rein schreef:
Het merendeel van de overgebleven instrumenten zijn inderdaad verschrikkelijk. Mahillon bevoorrade het merendeel van de amateurorkesten, en was leverancier van de Belgische militaire korpsen.

Doet me een beetje denken aan Schenkelaars Eindhoven, leverancier van het Nederlandsche Leger....
Leuk hier een stukje Belgische koperblaasinstrumentenhistorie (3 x woordwaarde?) te lezen. Zou hier in Nederland iemand iets zinnigs kunnen melden over de historie van Schenkelaars?
Hebben die bijvoorbeeld ook 'prof' instrumenten gemaakt? De cornet die ik hier heb liggen voldoet iig meer aan de instrumenten die Rein hierboven beschrijft :? .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 12:57 

Eppie schreef:
De Mahillon bugel op de site ziet er inderdaad hetzelfde uit als de Roy Benson of Thomann bugel.
De oude Mahillon bugels zijn inderdaad niet de best stemmende instrumenten, dus ik zou eens verder kijken naar iets anders.
Ook ik ben lang geleden begonnen met bugel spelen op een echte Mahillon De stap daarna was een Schenkelaar bugel :roll: .

Ik heb toen ik een jaar of 17 was een tijdje een Mahillon geleend van iemand en hoewel een te klein geluid was die toeter super! moest er wel heel hard op werken maar dat ding klonk erg goed. Ik denk wel dat dit een toevalstreffer is geweest want verder ken ik niet veel positieve verhalen over mahillon... vond vooral de belgische vlaggetjes in het logo cool!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 20:09 

Een aantal jaar geleden stond er op 2dehands.be een mahillon trompet die helemaal uit zilver was gemaakt. De verkoper meldde erbij dat deze instrumenten in opdracht waren gemaakt voor de muziekkapel van de luchtmacht of zeemacht (als ik het me goed herinner). Ik weet niet voor wat voor een prijs die uiteindelijk gegaan is, maar het was heel wat meer dan een paar honderd eurotjes.

Ik heb hier thuis trouwens een mahillon gecompenseerde cornet liggen (Arban cornet). Oud, in best wel goede staat, en leuk om af en toe een op te spelen. Een gecompenseerd systeem voelt toch wel anders aan. Ik weet dat mahillon vroeger hierin geinvesteerd heeft omdat ze dachten dat dat de toekomst zou zijn ... maar de geschiedenis heeft anders beslist. Naar het schijnt hebben ze daar vroeger veel geld mee verloren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 11:08 

Ik heb hier nog een oude mahillon es-bugel liggen, in redelijk goede staat, speelt fijn maar stemt (zoals de meeste es-bugels) totaal niet!

Besson Prestige (BE 2028)
Alliance RM2

Trompet:
Bach Strad 37 ML (Bb)
Yamaha Custom YTR-941L (C)
Yamaha Mark Gould

Bugel:
Hub Van Laar B2
Alliance 3

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2010 22:08 

Op trompetmuseum.nl heb ik informatie over Belgische en Nederlandse blaasinstrumentenfabrieken gepost. ik probeer zo veel mogelijk informatie over de blaasinstrumenten industrie in de lage landen te verzamelen. Alle serieuze info is welkom. De Belgen zijn niet erg scheutig met het openbaar maken van hun geschiedenis. Het MIM in Brussel schijnt heeft veel informatie over Mahillon. te zijner tijd zal ik die bibliotheek eens doorspitten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur