trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar op letten?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar op letten?
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009 17:50 

Hallo,

Na vele jaren geen koperinstument meer te hebben aangeraakt kan ik nu niet meer langer de wens onderdrukken om weer te gaan spelen. Vroeger speelde ik bugel in een fanfare, waarvan de laatste jaren op een Courtois.
De laatste tijd heb ik bij tijd en wijlen advertenties in de krant en op marktplaats gevolgd om te kijken wat er zoal voorbij kwam en ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik nogal geschrokken ben voor de prijzen die zo voorbij komen en de goedkopere instrumenten zijn dan weer van merken waar ik nog nooit van heb gehoord en niet zo veel vertrouwen in heb.
Voor mezelf ben ik er nog niet over uit of ik weer een bugel op de kop probeer te tikken (figuurlijk gesproken uiteraard) of dat ik nu voor een trompet ga (misschien is een trompet mondstuk wel te klein voor mij?). In eerste instantie zal het puur voor mezelf zijn en indien ik het plezier hervind en de smaak weer te pakken krijg ga ik kijken wat voor richting ik verder wil. Dat zal dan eerder richting jazz / big-band / etc. zijn dan terug naar een fanfare o.i.d. verwacht ik, maar dat weet ik nu nog niet.
De merken die ik van vroeger kende voor bugel / trompet zijn Courtois, Besson, Yamaha, Jupiter (maar eigenlijk alleen van de saxofoon).
Inmiddels heb ik na het inlezen op het forum hier kunnen zien dat o.a. Hub van Laar en Vincent Bach ook goed zijn.

Dit is een hele lange inleiding, waarvoor mijn excuses, maar graag zou ik van jullie wat tips ontvangen waar ik zoal op moet letten.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een leuke trompet of bugel voor een nette prijs, want ik studeer nog en heb niet al te veel bestedingsruimte. Het maakt me niet uit hoe het instrument er uiterlijk uitziet, als de klank maar goed is en technisch ook in goede staat is.
Welke merken komen er dan in aanmerking? Zoals gezegd ken ik er slechts enkele en ik weet niet goed hoe ze zich t.o.v. elkaar verhouden. Het zou echter fijn zijn om een soort richtlijn te hebben waar ik me aan kan houden en mee kan beoordelen wat een instrument mag kosten.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 00:22 

Wat is een nette prijs, m.a.w. wat wil je maximaal uitgeven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 15:27 

erikveldkamp schreef:
Wat is een nette prijs, m.a.w. wat wil je maximaal uitgeven?

Dat vind ik dus ontzettend lastig om te formuleren, omdat je voor het ene instrument iets meer wilt uittrekken dan het andere natuurlijk.
Enkele maanden geleden had ik een budget van 200 á 300 euro in gedachten, maar ik heb al gezien dat je daar niet veel voor kunt krijgen.
Nieuwe instrumenten in die prijscategorie zijn eigenlijk geen optie, ik heb liever een gebruikt instrument van hogere kwaliteit. Zoals gezegd maakt het uiterlijk me niets uit, want het zou ideaal zijn om een fijne toeter te vinden die voor een dergelijke prijs weg mag i.v.m. optische mankementen. (maar qua klank en technisch wel goed is natuurlijk)

Dankzij het forum heb ik nu al een paar merken waar ik op let, zoals o.a. Bach en Yamaha. Op internet zag ik een potentiële kandidaat die aan mijn omschrijving voldeed. Een Bach met wat gebruikssporen en loslatende lak, met een initieel bod van rond de 300 euro. Helaas valt deze inmiddels alweer ver buiten mijn budget met het meest recente bod van boven de 400 euro:
Marktplaats-advertentie

Is een budget voor 200 tot 300 euro realistisch of moet ik dat gaan bijstellen? Welke merken adviseren jullie mij om op te letten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 15:37 

Voor 300-400 euro moet je goed zoeken. Soms vindt je wat op Marktplaats of eBay. Een oude Selmer, Olds, misschien oude Yamaha.

Maar je kunt ook een 2de hands Bach van rond de 800,- altijd weer verkopen met weinig verlies. Als je hem na 2 jaar weer verkoopt, verkoop je hem gewoon voor dezelfde prijs of iets minder. Zoveel verlies je daar niet op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 15:49 

erikveldkamp schreef:
Voor 300-400 euro moet je goed zoeken. Soms vindt je wat op Marktplaats of eBay. Een oude Selmer, Olds, misschien oude Yamaha.

Selmer kende ik van de saxofoons, Olds ben ik op het forum tegengekomen maar ken ik verder niet. Ik zal dus goed moeten zoeken begrijp ik, maar dat vind ik geen probleem!

Citaat:
Maar je kunt ook een 2de hands Bach van rond de 800,- altijd weer verkopen met weinig verlies. Als je hem na 2 jaar weer verkoopt, verkoop je hem gewoon voor dezelfde prijs of iets minder. Zoveel verlies je daar niet op.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik heb op dit moment onvoldoende bestedingsruimte om het budget tot dergelijke bedragen op te krikken. Zou zo'n 2e hands Bach ook die 800 euro waard zijn als de lak er half afligt? (zoals uit die marktplaats advertentie bijvoorbeeld)

Ontzettend bedankt voor de vlotte reactie, ik waardeer de tips en suggesties zeer! :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 17:47 

Ik heb nog een 2 jaar oude bugel van het merk Weril.
Misschien niet de top maar het stemt goed.

Mijn leraar gebruikt hem nu op het conservatorium in Maastricht.
Zijn nieuw toch rond de 800 Euro.

Voor 300 istie voor jouw.
(je mag hem uiteraard eerst proberen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2009 15:07 

Dennis van Deudekom schreef:
Ik heb nog een 2 jaar oude bugel van het merk Weril.
Misschien niet de top maar het stemt goed.

Mijn leraar gebruikt hem nu op het conservatorium in Maastricht.
Zijn nieuw toch rond de 800 Euro.

Voor 300 istie voor jouw.
(je mag hem uiteraard eerst proberen)

Bedankt voor de tip Dennis, Maastricht is echter een behoorlijke afstand voor mij. Ook ben ik er nog niet over uit of ik een trompet of bugel ga kopen. Op het moment nijg ik een beetje naar een trompet, maar ik ga binnenkort bij een instrumentenboer enkele trompetten / bugels / cornetten proberen om te kijken wat me het beste ligt. Dan zal ik ook jouw tip in het achterhoofd houden en enkele Weril's proberen, die kende ik totaal niet en dus lijkt het me verstandig om die eerst even te proberen alvorens in de auto richting Maastricht te stappen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2009 15:21 

Wat zijn nu precies de verschillen tussen een Yamaha uit de 23 of 23xx serie en de 43xx serie? Laatstgenoemde worden als zogenaamde 'intermediate' instrumenten betiteld zag ik en de 23xx's zijn beginners instrumenten, maar waar merk je dat aan?
Zit er veel verschil tussen deze twee series? Op het forum las ik dat de 43xx over zogenaamde 'monel' ventielen zou beschikken en die schijnen slijtvaster te zijn, maar dat zal niet het enige verschil zijn lijkt me?

Is een Jupiter 600 vergelijkbaar met een Yamaha 23xx of is Jupiter geen serieuze optie om te overwegen?

Momenteel staan er namelijk zowel een oudere Yamaha 2320 als een Jupiter 600 te koop die binnen mijn budget passen. (De Jupiter een stuk goedkoper voor een iets jonger exemplaar)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur