trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tr----------
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2009 13:02 

Spok schreef:
het geweldige antwoord dat ik dan krijg is lipbindingen oefenen

Buiten "aan je leraar vragen" is dit inderdaad het meest geweldige antwoord. Je bedoelt waarschijnlijk een shake, en dat is gewoon heel moeilijk. Zoals voor de meeste aspecten van trompet spelen zijn er hiervoor geen "trucjes" om het snel te leren. Je zult eerst de basis heel goed moeten beheersen om dit soort speciale effecten goed te kunnen spelen. Neem les en studeer geduldig.
De aanduiding tr----------- geeft overigens gewoon een triller aan: dus wel met ventielen. Je moet de gespeelde noot snel afwisselen met de volgende toon uit de toonladder (als er geen molletje of kruisje bij het tr-------- staat). Ook hierbij geldt: geduldig flexibiliteitsoefeningen doen en aan je leraar vragen of je op de goede weg bent.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel: Re: tr----------
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 00:26 

Spok schreef:
Bij (bijvoorbeeld) het stuk "Joy, Pease and Happines" staat bij maat 132 en 134 boven een noot een tr-----
Bedoelen ze daarmee een triller met de tong als zijnde rrrrrr of een grauw. en hoe doe je dit qua techniek?

De triller is een nootversiering waarvoor al vanaf de 17e eeuw verschillende notaties worden gebruikt.
Het is een snelle afwisseling van een hoofdnoot met de kleine of grote bovensecunde.
Een triller begint meestal met de bovenste, dissonerende nevennoot, die de functie van een voorhouding heeft.
(tot zover een korte samenvatting over trillers uit Sesam Atlas van de muziek).
In hedendaagse muzieknotatie komt tr nog steeds voor, en in het geval van de trompet
gaat het dus (vrijwel altijd) om ventielwisselingen.
Een shake is iets anders; dat is met de embouchure, of het rigoreus bewegen van de
trompet op de lippen, een aantal verschillende noten snel laten afwisselen.
Vaak gaat dat over een secunde of een terts, maar het kan ook wel eens om een oktaaf of nog grotere afstand gaan.
Shake's kom je vaak tegen in jazz en zeker in big bandjazz.
Een Growl is een extra geluid meegeven aan het normale trompetgeluid.
Dat kan op verschillende manieren, maar het laten meetrillen van de huig is wel een van de bekendste.
Ook een Growl kun je regelmatig tegenkomen in big bandpartijen, maar ook in hedendaagse klassieke muziek.
Een Slurr (of gewoon Sleur) is een noot aan het einde naar beneden laten vallen,
op welk moment dat moet en hoe lang en diep wordt meestal afgesproken.
Een sleur wordt ook wel genoteerd als Fall, of simpelweg een naar beneden gericht boogje achter de noot.
Een Sleur omhoog (het boogje naar bovengericht) komt ook voor, al heet het dan natuurlijk geen Fall...
Er is ook nog zoiets als een Dip, een streepje boven een noot die in het midden doorzakt
zoals het tussen haakjes teken maar dan horizontaal ipv verticaal.
De noot moet dan ongeveer in het midden dalen om daarna weer op de juiste frekwentie uit te komen.
Er zijn nog meer termen en tekens, en soms is het wel eens raden wat de componist
of arrangeur bedoelde met een bepaalde notatie...
Het is een uitleg uit de losse pols en ik heb hiermee zeker niet de intentie om volledig te zijn, maar bovengenoemde termen zijn in ieder geval wel gangbaar in NL.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 10:27 

Een heel ruig geluid krijg je als je tijdens het spelen van een toon gelijktijdig een r vormt door de tip van je tong tegen je verhemelte te laten trillen. Het vereist enige handigheid om de toon toch zuiver te houden en het kost veel meer lucht dan voor een normale toon nodig is. Ik pas deze techniek soms wel eens toe aan het eind van een melodische zin van een ruige blues. Ik weet niet hoe je dit effect op geschreven muziek aangeeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 10:31 

volgens mij noemen onze oosterburen dat "flatterzunge". en volgens mij ben ik het ooit tegen gekomen als "frullato" of iets in die geest...
Of is dat weer iets anders? :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 10:36 

Adriaan Kragten schreef:
Een heel ruig geluid krijg je als je tijdens het spelen van een toon gelijktijdig een r vormt door de tip van je tong tegen je verhemelte te laten trillen. Het vereist enige handigheid om de toon toch zuiver te houden en het kost veel meer lucht dan voor een normale toon nodig is. Ik pas deze techniek soms wel eens toe aan het eind van een melodische zin van een ruige blues. Ik weet niet hoe je dit effect op geschreven muziek aangeeft.

Dat heet flatterzunge (ha, toet'n was me 5 minuten voor), en wordt aangegeven door boven de noot flatterzunge, of een leesbare afkorting daarvan, te schrijven. Veel mensen verwarren het geluid dat een flatterzunge tot gevolg heeft met een growl, die veel gebruikt wordt in de blues. Een growl krijg je door terwijl je een noot speelt, ook te zingen door je instrument. De toonhoogte waarop je zingt bepaalt dan de mate van growl die je krijgt. Flatterzunge is een typisch klassiek effect, veel op fluit gedaan, growl is een echt jazz-effect. Maar veel mensen gebruiken de flatterzunge als nep-growl, hetgeen wel jammer is, want growl klinkt totaal anders en is doorgaans een stuk subtieler.

Frullato is geloof ik geheel synoniem voor flatterzunge. Ik heb ook wel eens flutter zien staan.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 10:47 

het klonk voor mij meer als een pizza :wink:
Maar als ik het al zie staan, staat er dacht ik inderdaad meestal flutter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009 11:11 
Moderator

Nee geen pizza maar een smoothie , echt waar!
en ook dit: http://www.gdoweek.it/glry/mar_dimmidis ... lato03.jpg

Maar alle gekheid, als ik me goed herinner staat er in Italie gewoon "flutter tonque" op de bladmuziek.

Edit: Misschien zit je toch wel een eind in de goede richting, Roel, ik realiseer me dat "frullare" fladderen ( ik denk bedoeld van vogels, maar wellicht ook in het verband waar wij het over hebben ) betekent.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur