trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cyrongenic freezing
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2003 09:09 
Moderator

mooi verhaal, maar het kan ook negatief uitpakken, dat je er een slappe dwijl voor terug krijgt, omdat die hele modificatie niet nodig was ( bijvoorbeeld omdat je een technisch probleem hebt, en dat aan het instument wijt).
Een veel simpelere oplossing voor een te stug instrument is de beker en mondpijp los laten halen, en opnieuw, en onder een verminderde spanning vast laten solderen, waardoor hij wat vrijer en flexibeler aanvoelt.

Zal ook nog wel eens goedkoper kunnen zijn :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2003 10:03 

Ik heb inmiddels een hand vol (prof) collega's waaronder mijzelf die deze modificatie gedaan hebben en ze zijn allemaal enthousiast. Het instrument spreekt makkelijker aan, klinkt meer open en heeft een gelijkmatiger toon over het hele bereik.

Er kunnen verschillende spanningen in het materiaal zitten, net zoals je bijv. noesten in hout hebt, er kunnen ook spanningen op de soldeerverbindingen zitten. Maar als er iets fout is aan een instrument kunnen talloze andere oorzaken ter grondslag liggen (roest in leadpijp, monstuk is niet geschikt voor receiver ect.).

Ik denk dat een goede reperateur de juiste oorzaak wel vindt. De modificatie is gewoon een versneld verouderingsproces. Instrumenten die ouder zijn dan een jaar of 25 hebben de natuurlijke modificatie al gehad, vandaar dat oudere instrumenten vaak beter spelen (er vanuit gaande dat het sowieso een goede toeter was, vergelijkbaar met een goede nieuwe).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2003 09:10 

Trumpetvos, een vraag voor je :

Kun je ook foto's maken met je rontgen-analyse apparaat ?

Ik moet nog altijd de eerste foto zien van een cryogenisch behandeld instrument voor en na de behandeling; moet toch te maken zijn denk ik... of niet ?

Misschien kun je alvast volgende twee plaatjes eens proberen zonder daarbij brokken te maken :

een "onbehandeld" instrument en hetzelfde instrument dat een ultrasone reiniging heeft ondergaan. Door het feit van de ultrasone reiniging zullen de materiaalspanningen al minder zijn denk ik. Hoe voel je jezelf trouwens na een ontspannend bubbelbad ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2003 18:15 

Bubbelbad is heerlijk zowel voor de trompet als de trompettist.
Wat het rontgenapparaat betreft hier gaat het om een ander apparaat dan je b.v. in ziekenhuizen aantreft, de vergelijking wordt wel vaker gemaakt omdat we rontgenapparatuur alleen maar kennen van een ziekenhuis..
Met een rontgendiffractie apparaat maak je geen foto's maar straal je matereaal aan onder een bepaalde hoek.
De bundel verlaat het matereaal weer onder dezefde hoek bevat informatie over dit matereaal, ook informatie m.b.t. de hoeveelheid stress.
Het apparaat is gebasseerd op de wet van Bragg (n.labda=2d.sintheta)
Je moet dan wel goed thuis zijn in het vakgebied kristalografie anders weet je niet waar je op moet letten om stress waar te nemen in een pieken patroon.
De meeste gebruikers zijn dan ook meestal DRS.
Verder wil ik niet gaan omdat het waarschijnlijk niet voor elke trompettist even intressant is, en wat is de toegevoegde waarde als ik nog meer theorie los laat op de forum?
Mijn verhaal had ik zodanig op gesteld dat het voor de meesten te begrijpen is, maar er zijn altijd mensen die meer willen.
Geeft niks Luc als ik iets niet weet vraag ik het ook .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur