Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 15:13 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
erikveldkamp schreef: Het geluid dat Manny uit zijn Monette tovert is naar mijn oren niet veel anders dan wat collega's van hem ook doen. Dat kan ook niet aangezien ze toch in het totaalplaatje van het orkest moeten passen. Orkest musici hebben minder speelruimte dan solisten zoals Wynton.
Dat bleek ook wel toen Herseth eventjes op een Monette ging spelen, zijn dirigent vroeg hem direct wat er met zijn geluid was gebeurt! Daar is het Bach geluid toch meer de standaard.
Zelfs Manny had daar ook "last" van want hij speelt inmiddels ook niet meer op (zware) materiaal waar hij eigenlijk op wil spelen. Hij speelt nu ook een (lichtere) P1 als ik het goed heb.
Klopt, Manny speelt naar mijn laatste informatie (voor ie weggepest werd op het forum van Trumpetmaster) op een P1... Hij had ook kunnen switchen naar Bach, Yamaha, Hub van Laar, of wat ze al niet spelen in die secties.... maar hij koos voor Monette, terwijl die veel duurder zijn dan voorgenoemde merken.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 15:23 |
|
|
|
Hij heeft net zo'n band met Monette als ik met Hub, dan ga je niet wisselen maar vraag je gewoon om het instrument zo te maken dat ie wel voldoet aan waar die moet voldoen.
Daarbij lijkt het me sterk dat een Monette voor hem zo duur is, hij betaald zeker niet dezelfde prijs als jij. Misschien betaald het orkest ook wel gewoon voor zijn toeters, dat komt ook nog al eens voor bij orkesten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 19:16 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Even een paar digen, die 10% had ik alleen maar bedoeld als een soort rekenvoorbeeld, ik snap ook wel dat je sommige dingen niet in harde getallen kunt uitdrukken. Maar dat is de vreemde magie van de Monettes: mensen zijn bereid om voor dat laatste beetje meer uitstraling, misschien iets zwaardere sound en mogelijkerwijs een ietsiepietsie ander (beter?) speelgevoel heel veel geld uit te geven omdat de Monettes o.g.v. hun sociale positie het ultimum willen zijn. Ik heb hier de discussie een beetje gemist of we nou met zijn allen vinden dat de Monettes goed klinken. Ik vond de vergelijking tussen dezelfde passages door Jeroen Berwaerts op zijn (wat is het: Lechner?) drehventil en de mooie trompettiste uit Barcelona op haar Monette wel verhelderend: het Monette-geluid is mij eigenlijk te zwaar, te massief. Het is mij een beetje over de top. Datzelfde geldt m.i. zeker ook voor Marsalis. Ik stond versteld van zijn geluid toen ik een oude opname van hem hoorde bij de Messengers, prachtig en dat gewoon op een 37 Bach. (Hoewel ik ook eens ergens gelezen heb dat hij in die tijd wel eens de Vindabona gebruikte). Thuis heb ik Hot house flowers (o.i.d.) van hem en dat vind ik al minder: Bach 72 zegt men. Toen ik begon met trompetspelen wilde ik een vet mellow geluid, misschien wel een belangrijke reden dat ik een verkeerd embouchure aangeleerd heb. Nu streef ik in eerste instantie naar een echt trompetgeluid, dat geeft mij nu veel meer voldoening.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 19:31 |
|
|
delano schreef: o.g.v. = onder gebruikelijk voorbehoud, ik snap het gebruik hiervan in jouw verhaal hierboven niet. delano schreef: Ik heb hier de discussie een beetje gemist of we nou met zijn allen vinden dat de Monettes goed klinken. Ik vond de vergelijking tussen dezelfde passages door Jeroen Berwaerts op zijn (wat is het: Lechner?) drehventil en de mooie trompettiste uit Barcelona op haar Monette wel verhelderend: het Monette-geluid is mij eigenlijk te zwaar, te massief. Het is mij een beetje over de top. Datzelfde geldt m.i. zeker ook voor Marsalis. Ik stond versteld van zijn geluid toen ik een oude opname van hem hoorde bij de Messengers, prachtig en dat gewoon op een 37 Bach. (Hoewel ik ook eens ergens gelezen heb dat hij in die tijd wel eens de Vindabona gebruikte). Thuis heb ik Hot house flowers (o.i.d.) van hem en dat vind ik al minder: Bach 72 zegt men. Daarom is het zo mooi dat smaken verschillen. Gelukkig maar. Ik vind Marsalis nu vele malen interessanter om naar te luisteren dan vroeger. delano schreef: Toen ik begon met trompetspelen wilde ik een vet mellow geluid, misschien wel een belangrijke reden dat ik een verkeerd embouchure aangeleerd heb. Nu streef ik in eerste instantie naar een echt trompetgeluid, dat geeft mij nu veel meer voldoening.
Ik merk ook dat het spelen met een extreem geluid vermoeiend kan zijn, zeker als je het combineert met een heldere leadklank. Toch luister ik liever naar iemand die met een eigen, persoonlijk geluid speelt dan naar iemand die zogezegd "gemakkelijk" speelt.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 19:41 |
|
|
|
"o.g.v. = op grond van" bij mij.
Ik denk persoonlijk dat een eigen trompetgeluid ergens op natuurlijke wijze vandaan behoort te komen. Ik zou graag de uitvinder zijn van het Miles-geluid bij wijze van spreken. Maar voor dat ik aan een eigen geluid toekom zal ik eerst compleet trompet moeten kunnen spelen, dan nog iets bijzonders hebben te melden en ik vermoed dat je dan pas aan zoiets als een eigen geluid toekomt, dat komt dan uit de expressie zo stel ik me dat voor.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 19:49 |
|
|
delano schreef: "o.g.v. = op grond van" bij mij. Die afkorting ben ik nog nooit ergens tegen gekomen, ik zal proberen het te onthouden. delano schreef: Maar voor dat ik aan een eigen geluid toekom zal ik eerst compleet trompet moeten kunnen spelen, dan nog iets bijzonders te melden en ik vermoed dat je dan pas aan zoiets als een eigen geluid toekomt, dat komt dan uit de expressie zo stel ik me dat voor.
Ik denk dat je geluid het belangrijkst is, het eerste wat de luisteraar opmerkt. Ik denk niet dat je iets te melden kunt hebben als je geluid niet is wat je wil dat het is.
Als mijn geluid niet al iets was dat ik als iets van mijzelf zie, zou ik geen solo fatsoenlijk kunnen spelen, ik zou me dan constant daaraan ergeren. Van de andere kant kan het natuurlijk altijd beter: ik denk dat het een gelijktijdig proces is. Maar om te zeggen: ik leer me eerst een standaard trompetgeluid aan en werk, als ik technisch alles onder de knie heb, aan een eigen sound, dat zou bij mij niet werken denk ik.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 jan 2010 21:10 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
delano schreef: ...Maar dat is de vreemde magie van de Monettes: mensen zijn bereid om voor dat laatste beetje meer uitstraling... ...speel jij Yamaha vanwege de uitstraling? delano schreef: ...omdat de Monettes op grond van hun sociale positie het ultimum willen zijn. ...ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld. delano schreef: ... Ik heb hier de discussie een beetje gemist of we nou met zijn allen vinden dat de Monettes goed klinken. ...dat komt omdat we altijd bij de prijs blijven steken. delano schreef: ...Ik vond de vergelijking tussen dezelfde passages door Jeroen Berwaerts op zijn (wat is het: Lechner?) drehventil en de mooie trompettiste uit Barcelona op haar Monette wel verhelderend: het Monette-geluid is mij eigenlijk te zwaar, te massief. Het is mij een beetje over de top. ...kijk, dat zware geluid, vertel mij eens, zou dat op een Caliccheo 1s/7 kunnen? delano schreef: ... Ik stond versteld van zijn geluid toen ik een oude opname van hem hoorde bij de Messengers, prachtig en dat gewoon op een 37 Bach.
Volgens mij is de Bach Stradivarius 37 trompet gewoon een proffesioneel instrument, niet zo gek dat daar goed geluid uit komt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 21 jan 2010 11:36 |
|
|
|
Ok Ruli, ik zal proberen redelijk te antwoorden op jouw niet helemaal redelijke post.
Ik speel niet op een Yamaha om de uitstraling. De Y. is een heel gewone trompet, niks bijzonders. Dat komt omdat ik vind dat de uitstraling van mij moet komen en niet van mijn trompet. Overigens bedoel ik hiermee dat ik de Monettes (dan vooral degene zonder blik) erg mooi kan vinden, het is een modern design. Moderner nog dan de Oiram die ik eigenlijk de mooiste vind in het klassieke (zeg maar Besson-) design. Daarbij komt dat D.M. kokketeert met allerlei beroemdheden rond zijn toeters hetgeen ook bijdraagt aan de uitstraling.
Ernstiger is dat Monette volgens mij handig (en schaamteloos) misbruik maakt van de onzekerheid van sommige trompettisten. Onzekerheid of ze wel een goed geluid hebben, of ze wel op de juiste manier blazen, of bepaalde manco's in het spel niet terug te voeren zijn op het instrument enz. Let wel, een toptrompettist trapt daar niet in. Ik geloof ook zonder meer de uiteenzetting van Erik hier dat in the kern van de pitch spelen of hoe je het noemen wil op elk goed mondstuk en bij elk goed instrument kan.
Monette posteert zich door zijn marketing en door de prijs als de absolute toptrompet: als je Monette speelt dan leer je na een aclimatiseringsperiode op de juiste manier blazen en andere BS.
Verder: een zware sound uit een 1s/7? Juist niet, ik vind het sizzelen en de ringggg van de Callicchio juist zo mooi: daar zou ik mijn Yammie eventueel voor aan de kant doen.
Marsalis: misschien is W.M. heel gelukkig met zijn Monette-sound, mij verbaast het dat hij op zo'n beetje de meest gangbare proftrompet een wereldgeluid had dat hij zelfs niet bij benadering uit zijn Monette weet te halen en ja ikweet het, dat is heel subjectief.
|
|
| Omhoog |
|
 |