Citaat:
Van de andere kant kan het natuurlijk altijd beter: ik denk dat het een gelijktijdig proces is. Maar om te zeggen: ik leer me eerst een standaard trompetgeluid aan en werk, als ik technisch alles onder de knie heb, aan een eigen sound, dat zou bij mij niet werken denk ik.
Volgens mij bestaat het uit 4 gedeeltes (en ook in die volgorde):
1) mechanische kenmerken, zoals gebit en kaakstand
2) technische kenmerken, spieren,keel en ademhaling
3) klankvorming
4) muziek maken
Het grappige is dat 1,2 en 3 bij veel mensen onbewust is.
DIt zou het - uiteindelijk - eigenlijk ook moeten zijn, zodat je je helemaal op muziek maken kunt richten.
Ik ben op dit moment (3 december 2009 begonnen) op een zeer bewuste manier bezig met een totale embouchure reset op basis van dit "model".
Alles gebaseerd op Bach 1C met natte lippen op m'n Schilke (meestal met Silent brass erin).
En ik was - vooraf - op zoek naar een bepaald geluid en het is er al.
Ben nu anderhalve maand verder en geloof zelf nog niet hoe ik nu speel, en ik ben nog maar net begonnen
In de eerste week kon ik geen noot spelen, maar heb net m'n eerste hoge C al weer gebonden.
Ik denk dat de (zware) Monette trompetten je inderdaad dwingen op een bepaalde manier te spelen, anders speelt het veel te zwaar.
Grappig genoeg is dat wel -een- goede manier van spelen.
Verder:
Citaat:
Let wel, een toptrompettist trapt daar niet in.
Hoe denk je dat een toptrompettist dat geworden is? Niet door een verkeerde techniek