Laten we het eens over een andere boeg gooien... ik moest ineens denken aan de trompet robot spelende robot van toyota. Ik denk dat de mensen die deze robot gemaakt hebben precies weten hoe het trompet spelen werkt. Een robot heeft geen spieren (denk ik). Waarschijnlijk enkel een motortje die een luchtstroom/luchtdruk op gang brengt en een gedeelte waarbij de lippen gereconstrueerd zijn.
Als je dit filmpje bekijkt moet je realiseren dat hoogstwarschijnlijk deze robot niet eens een tong heeft. De aanzetten die je hoort zijn de accute luchtstromen die de revue passeren. En ook kan de robot zo als je hoort een vibrato in zijn geluid aanbrengen. Wat dus ook een combinatie is van luchtstroom/lippenspanning.
Je ziet ook geen beweging meer in de rechterhand(eigenlijk arm) van de robot vanaf het moment dat hij gaat spelen. dus hij zet weinig tot geen druk op zijn "lippen" daarmee ...
Bekijk dit filmpje eens en denk dan nog eens goed na en trek dan conclusies.
Wat mij wel opvalt is dat de robot altijd en op ieder filmpje op 1 volume speelt. Ik kan hier niet zo snel iets slims over zeggen, maar ik denk dat dat misschien wel te maken heeft met de vorm van de binnenkant van de mond en/of tongpositie, maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik zou graag jullie gedachte eens willen horen na dit filmpje gezien te hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=M-mC1PkYbnM&feature=related
grtzz /Roy