Trompettor schreef:
Hah, karma. dat vind een leuke opvatting van een logisch gebaseerd feit.
Ik heb zelf afgelopen week vrijdag een benefietconcert(je) voor Haïti gedaan, en we hebben mooi een paar honderd euro opgehaald, een paar duizend als je alle andere bandjes nog meerekent.
Ik ben absoluut van mening dat je in de wereld elkaar moet helpen in deze momenten van nood, maar dat geld in my opinion alleen voor de mensen die wat over hebben, dus geen studenten/bijstandmensjes/daklozen etc.
Ondertussen is er uit nederland al 86 miljoen euro richting tahiti gegaan als ik het goed gelezen heb in de krant, maar dat stelt nog niets voor wereldwijd, op een gegeven moment is er genoeg geld opgehaald uiteraard.
Mooi initiatief, te gek!
Tja wat is 'genoeg'. Je wilt die mensen natuurlijk een structurele oplossing geven, om (zoals eerder op dit forum ietwat cynisch werd gesteld) inderdaad het liefst het land nog beter achter te laten dan dat het voor de ramp was.
Algemeen: Er heerst ook nog een verdeeld idee over 'geld sturen', 'komt het wel aan?'. De verhalen over de corruptie in Haiti (en vele andere landen) zijn natuurlijk gegrond. Ik zou dus ook niet 20 euro in een envelop stoppen en OVERHEID HAITI erop kalken (sorry voor het cynisme).
De georganiseerde hulporganisaties pakken het heel anders aan. Zij hebben inmiddels vestigingen en uitvalsbasis ter plekke, van waaruit zij de plaatselijke bevolking steunen met voedsel, water, onderdak en medische hulp. Die hulp kost nu eenmaal geld. Geld van mensen die een verantwoordelijkheid voelen en die vinden dat ze het kunnen missen. Ik vind het persoonlijk echt de verantwoordelijkheid van mensen in meer 'ontwikkelde landen' om dan maar een keer niet dat extra krat bier in de kelder te hebben maar dat bedrag te schenken aan mensen die van het een op het andere moment reddeloos om zich heen staan te kijken, vader dood, moeder dood, zusje dood, huis weg.
Maar nogmaals, ik heb in dit topic niemand VERPLICHT om geld te geven. Het was oorspronkelijk slechts de bedoeling om mensen attent te maken om het initiatief in de Theaterfabriek Amsterdam.