trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blazerssectie met of zonder bladmuziek?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:17 

Het maakt natuurlijk wel uit wat voor een soort band het is en vooral hoe de leden op elkaar zijn ingespeeld maar persoonlijk zou ik er ook voor zijn om zonder bladmuziek te spelen. Het laatste argument van Roel over "dat het misschien niet altijd zo strak hoeft op lager niveau" begrijp ik dan ook niet. Juist als je zonder bladmuziek speelt is de concentratie op het geheel beter mogelijk. Ik heb jaren lang in 3 big bands (trombone) gespeeld en ik keek eigenlijk nooit in de muziek. Verder speel ik ook nog een beetje klassiek piano en daarbij gebruik ik alleen bladmuziek om het in te studeren. Ik denk dat ik wel een uurtje of 4 tot 5 vol kan maken zonder ook maar 1 papiertje. Ik heb nog nooit een concertpianist gezien die van het blad afspeelde. Dus als je een band hebt met een vast repertoire, zeg maar een show, dan lijkt bladmuziek me storend, afleidend en eigenlijk onnodig. Duke Ellington heeft hele periodes gekend met een vaste bezetting: die speelden alles uit het hoofd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:18 

@ Roel ja, dat snap ik. Ik praatte meer in het algemeen.

MAAR: als je aan zo'n wedstrijd meedoet, dan zou ik wel uit het hoofd gaan spelen natuurlijk! Kleine moeite voor een paar liedjes.

Gelukkig heb ik niets met muziekwedstrijden, de laatste waar ik aan mee werkte (bij SBS6) had weinig met muziek te maken! Kijk maar naar het songfestival... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:30 

erikveldkamp schreef:
... de laatste waar ik aan mee werkte (bij SBS6) had weinig met muziek te maken! Kijk maar naar het songfestival... :lol:

...aan welk programma werkte je mee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 15:32 

Popstars of zoiets, een behoorlijk dom programma met Gordon in ieder geval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 16:23 

erikveldkamp schreef:
Het ligt eraan wat voor band het is. Is het je eigen band, dus geen coverband, dan zou ik alles uit het hoofd spelen. Dat doen ze bijv. bij de Dijk, of Tower of Power ook. Ben je een coverband, dan werk je vaak met invallers en lange sets, dus dan is het niet echt praktisch om alles uit het hoofd te leren.

Maar ook dat is geen gouden regel. Hier zie je bijv. duidelijk dat Jerry en Chuck ook gewoon zitten te lezen en dat is geen coverband:

http://www.youtube.com/watch?v=0gb0SI_OxHI

Je zag Maurice André ook altijd lezen, terwijl hij misschien wel 100.000 x Haydn en Hummel heeft gespeeld in zijn leven. Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Zolang het maar goed klinkt!

Het is een coverband en we spelen nummers van o.a. Incognito, Brand New Heavies, Prince, Jamiroquai. Er zitten voor de blazers pittige stukken in zoals o.a. Make It Mine van Jason Mraz. Een half uur uit 't hoofd spelen lukt wel denk ik maar we spelen vaak avonden van 3 uur en dan wordt het toch anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 16:44 

Sinds een maand zit ik als trompettist, bugelist in een jazz sextet met nog één andere blazer op saxen. De overige vijf leden spelen al 15 jaar met elkaar samen en de band heeft een repertoire van meer dan 200 nummers waarvan ik er maar ongeveer 20 kende. Gelukkig staat alles in Band in a Box waardoor het me gelukt is om in een paar weken zo'n 40 nieuwe nummers in te studeren. Ik laat een voor mij nieuw nummer eerst een keer door Band in a Box afspelen zodat ik een indruk krijg van hoe het klinkt. Dan studeer ik het in van muziek en als dat een beetje lukt dan probeer ik het eerst langzaam en later op snelheid mee te spelen. Als ik het dan later op een repetitie samen met de bandleden speel dan klinkt het al snel heel aardig.

We hebben het eerste optreden waaraan ik heb meegedaan net achter de rug en de voor mij nieuwe nummers heb ik toen helemaal van muziek gespeeld wat toch niet helemaal bevredigend was. Normaal heb ik de muziek wel voor me staan maar ik speel een nummer dat ik ken toch meestal uit mijn hoofd of ik kijk alleen maar even terloops naar de muziek op plaatsen waar lastige punten zitten. Ik vind dat als ik een thema van een jazz nummer van muziek speel en precies speel wat er staat, dat het dan vaak erg braaf klinkt. Als je een nummer uit je hoofd kent heb je de vrijheid om er net wat meer swing en dynamiek in te leggen of wat trillers aan toe te voegen waardoor het nog steeds hetzelfde nummer is maar waardoor het veel fijner klinkt. Uiteraard kun je dit niet doen als je samen met een andere blazer unisono speelt maar dat doen we dan ook meestal niet. Eén van ons blaast de melodie en de ander improviseert soms een tegenmelodie met een heel ander ritmisch patroon. Bij veel nummers wordt het thema gezongen door een zangeres en dan improviseert één van de blazers wat rifjes als ondersteuning.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 17:07 

Roel schreef:
Ik verwijs hierbij naar mijn post hierboven, waarin ik uitleg wat het verschil precies is. (.........) Misschien dat op een niet zo hoog niveau het niet zoveel uitmaakt als de blazerssectie ook niet zo strak klinkt, of het dan dus blijkbaar belangrijker is hoe het uitziet dan hoe het klinkt (.......)

Roel, het is maar goed dat er hier weinig gitaristen en toetsenisten meelezen. En wat ik aangeef m.b.t. presentatie geldt niet alleen in het covercircuit, maar evengoed voor Earth, Wind and Fire Experience, om maar eens een professioneel 'bandje' te noemen. Het kan geen kwaad om je blik eens wat meer te richten op de 'klant'.

delano schreef:
(.....) Juist als je zonder bladmuziek speelt is de concentratie op het geheel beter mogelijk (.....)

Daarmee ben ik het dus volledig eens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 18:07 

Marcus schreef:
Roel, het is maar goed dat er hier weinig gitaristen en toetsenisten meelezen.

Ik heb als toetsenist in een coverbandje gespeeld, dus ik spreek uit mijn eigen ervaring: ik hoefde geen moeite te doen om mijn toetsenpartijen uit mijn hoofd te leren: als ik het liedje ken, ken ik de toetsenpartij. Als blazer moet je precies onthouden welke noten tot de vier, of tot de één gespeeld worden, of een nootje lang, kort, vet kort of op nog andere manieren geaccentueerd moet worden, en dat alles moet spat- maar dan ook spatgelijk met de overige blazers. Misschien dat andere mensen die zowel als blazer als als onderdeel van een ritmesectie hebben gewerkt er een andere mening op nahouden.

Marcus schreef:
En wat ik aangeef m.b.t. presentatie geldt niet alleen in het covercircuit, maar evengoed voor Earth, Wind and Fire Experience, om maar eens een professioneel 'bandje' te noemen. Het kan geen kwaad om je blik eens wat meer te richten op de 'klant'.

Roel schreef:
of (...) als je met een band 400 keer per jaar speelt, dan ken je de details inmiddels ook wel uit je hoofd, daarbij genomen dat je dan ook erg goed op elkaar ingespeeld bent.

Hoevaak speelt de Earth Wind & Fire experience per jaar? Ik denk wel vaak genoeg om op elkaar ingespeeld te zijn en de partijen goed uit hun hoofd te kennen. Als je zoals ik veel freelanct in het covercircuit, en daarbij in nog een paar bandjes vast speelt is het zo goed als onmogelijk om alles uit je hoofd te leren.

Adriaan Kragten schreef:
Sinds een maand zit ik als trompettist, bugelist in een jazz sextet met nog één andere blazer op saxen.

Veel mensen die als blazer in popbands werkzaam zijn spelen daarnaast vaak ook nog jazz. Daarbij is het ook wel min of meer gebruikelijk dat je een hoop tunes gewoon kent. Ook dat vind ik een ander verhaal: ik ken een tune uit mijn hoofd als ik hem een paar keer gespeeld heb, maar ook dat luistert niet zo nauw als een exacte blazerspartij.

Marcus schreef:
delano schreef:
(.....) Juist als je zonder bladmuziek speelt is de concentratie op het geheel beter mogelijk (.....)

Daarmee ben ik het dus volledig eens.

Ik niet. Op de eerste plaats moet je die partijen wel eerst heel erg nauwkeurig uit je hoofd kennen.
Bovendien kun je leren ook terwijl je leest heel erg goed en geconcentreerd te spelen, dat is een kwestie van ervaring.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur