trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blazerssectie met of zonder bladmuziek?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 19:08 

Laten we wel even een verschil maken tussen een amateurband of EW&F, Incognito e.d. Dat zijn topmusici die hele dagen met muziek bezig zijn en op hoog niveau spelen :? Als je als blazerssectie superstrak wil spelen dan gaat het om zaken als punten, komma's, dynamische tekens enz. Dat bereik je alleen met een blad voor je neus. Punt is dat de nadruk bij een coverband ligt op de zang v.w.b. performance/ contact met publiek e.d. Het publiek staat echt niet naar die trombonist of percussionist achterin te kijken maar focust zich op de blikvanger(s) waar de band rond geformeerd is nl. de zanger en/of zangeressen. En voor mij (en ik denk iedere muzikant) geldt als allerbelangrijkste; hoe klinkt het. M.a.w. ik zie liever een blazerssectie met lessenaars die superstrak spelen dan een vrolijk danspasjes makend clubje wat het net niet helemaal is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 20:11 

Karel schreef:
Laten we wel even een verschil maken tussen een amateurband of EW&F, Incognito e.d. Dat zijn topmusici die hele dagen met muziek bezig zijn en op hoog niveau spelen :? Als je als blazerssectie superstrak wil spelen dan gaat het om zaken als punten, komma's, dynamische tekens enz. Dat bereik je alleen met een blad voor je neus."

[size=12]Door heel precies te spelen wat er staat bereik je op zich geen "strakheid" wat dan ook moge betekenen. Muzikaal strak spelen bereik je door een grote(re) intensiteit".[/size]

" En voor mij (en ik denk iedere muzikant) geldt als allerbelangrijkste; hoe klinkt het. M.a.w. ik zie liever een blazerssectie met lessenaars die superstrak spelen dan een vrolijk danspasjes makend clubje wat het net niet helemaal is.

Tja, wat moet ik hier op zeggen. Was Kyteman dan beter (strakker) geweest als iedereen van muziek af gaat spelen? Zelf kijk ik liever naar een reggaeband met leuke zangeressen, danspasjes bij de vleet en lekkere geile blazers. Strak wordt het dan misschien niet op de condervatoriummanier maar wel veel dansbaarder.
Eigenlijk vind ik je opmerking toch een beetje gaan in de richting van een prioriteit geven aan de muzikant ten koste van het publiek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 20:34 

delano schreef:
Karel schreef:
Laten we wel even een verschil maken tussen een amateurband of EW&F, Incognito e.d. Dat zijn topmusici die hele dagen met muziek bezig zijn en op hoog niveau spelen :? Als je als blazerssectie superstrak wil spelen dan gaat het om zaken als punten, komma's, dynamische tekens enz. Dat bereik je alleen met een blad voor je neus."

[size=12]Door heel precies te spelen wat er staat bereik je op zich geen "strakheid" wat dan ook moge betekenen. Muzikaal strak spelen bereik je door een grote(re) intensiteit".[/size]

" En voor mij (en ik denk iedere muzikant) geldt als allerbelangrijkste; hoe klinkt het. M.a.w. ik zie liever een blazerssectie met lessenaars die superstrak spelen dan een vrolijk danspasjes makend clubje wat het net niet helemaal is.

Tja, wat moet ik hier op zeggen. Was Kyteman dan beter (strakker) geweest als iedereen van muziek af gaat spelen? Zelf kijk ik liever naar een reggaeband met leuke zangeressen, danspasjes bij de vleet en lekkere geile blazers. Strak wordt het dan misschien niet op de condervatoriummanier maar wel veel dansbaarder.
Eigenlijk vind ik je opmerking toch een beetje gaan in de richting van een prioriteit geven aan de muzikant ten koste van het publiek.

De Edwin Evers Band is een grote hit onder "het publiek". Het maakt de mensen niets uit of Serge Plum en Eelco Oudolf een lessenaar voor zich hebben of niet. Als je aan het publiek zou vragen of tijdens dat te gekke concert de blazers nou een lessenaar voor zich hadden of niet men dat niet eens zou weten. Dat interesseert echt helemaal niemand. De mensen willen goeie muziek, ze dansen en drinken wat en hebben plezier. Ach het leven kan soms zo simpel zijn..... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2010 23:37 

Maar gaat het over kijken of horen?

Kijken? Geen bladmuziek
Horen? Doe maar wel.

En er is altijd onderscheid tussen mensen die goed kunnen onthouden, mensen die geen noot kunnen lezen of mensen die niet zonder kunnen.
En die kunnen allemaal fantastisch muziek maken, en daar gaat het allemaal om.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 11:01 
Moderator

Dit zei John van den Borne (initiator)er zelf van:

Wat maakt een cover-act tot een goede act?
De belangrijkste eigenschappen van een topcoverband zijn beleving en kwaliteit. Speltechnisch moet het natuurlijk allemaal kloppen, maar dit is maar 50%. De andere 50% is beleving. Begrijpen wat de tekstschrijver en componist bedoeld hebben en zorgen dat je de boodschap met de juiste energie en beleving kunt (over)brengen. Dan pas kun je het publiek boeien en krijg je de wisselwerking die je boven jezelf doet uitstijgen. Het gaat dus niet alleen om het zo goed mogelijk spelen van een nummer, maar ook om de bezieling en de herkenbaarheid.

Eigen interpretaties werken vaak verfrissend en kunnen een toegevoegde waarde hebben. Uitstraling en presentatie zijn natuurlijk ook heel belangrijk. Als coverband moet je meer brengen dan de originele artiest. Bijvoorbeeld Sting. Hij staat in een uitzinnig uitverkocht stadion het hele concert op 1 vierkante meter en het publiek gaat helemaal uit zijn dak. Hij hoeft zich echt niet te douchen na een concert van 2 uur. Maar als coverband moet je veel en veel meer uit de kast halen om het publiek te kunnen pakken en dat vraagt veel van de muzikant.

(ik moet m'n mening dus wel bijstellen......)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 11:44 

Wat hierboven "beleving" genoemd wordt noemde ik intensiteit. Het gaat om hetzelfde. Het is inderdaad zo dat er musici zijn die alles van blad moeten doen. Op zich vind ik dat een tekortkoming waaraan gewerkt kan worden. Ik heb een periode pianoles gehad van iemand die de beste prima vista lezer was die ik ooit meegemaakt heb. Hij zei zelf bescheiden dat ook op het conservatorium hij daar echt mee uit sprong. Omdat ik slecht lezen kan enz (dus ALLES uit mijn hoofd speelde) is hij door mij stukken uit zijn hoofd gaan leren en dat was voor hem een openbaring in muzikale beleving. Zo zie je maar.
Tot slot het argument van Roel dat blazerspartijen zo moeilijk te leren zijn. Eerlijk gezegd geloof ik daar niets en dan ook niets van. In de gewone tonale muziek vormen blazerspartijen ook heel gewoon melodietjes die je ook alleen muzikaal (dus zonder de noten an sich) kunt onthouden. Mijn dochter zingt in goede tot zeer goede koren en kent b.v. ALLE vrouwen partijen van de Matteus Passion geheel uit haar hoofd. (en die partituur is ook nog verdeeld over 2 koren).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 12:00 

Leuk dat zo'n jury dat allemaal roept, maar ik heb er nog nooit iemand uit het publiek een woord over horen zeggen. Ik heb in de laatste 3 jaar toch zeker 140 optredens met een coverband gehad (van bruiloften en kleine feesten tot grote studentenoptredens en festivals tot 3000 man) en nog nooit iemand horen vragen waarom wij in hemelsnaam van blad spelen. Naast dat we de blazerspartijen spelen doen we ook altijd nog wat danspasjes. Klinkt suf, maar daar wordt vaak heel enthousiast op gereageerd. Mensen vinden dat veel belangrijker dan of je van blad leest of niet.

Kanttekening: bladmuziek staat altijd laag (riemhoogte) en dient volledig als backup, lezen doen we amper meer...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 21:19 

Karel schreef:

De Edwin Evers Band is een grote hit onder "het publiek". Het maakt de mensen niets uit of Serge Plum en Eelco Oudolf een lessenaar voor zich hebben of niet. Als je aan het publiek zou vragen of tijdens dat te gekke concert de blazers nou een lessenaar voor zich hadden of niet men dat niet eens zou weten.

Maar de Jayhorns staan (meestal) achteraan op het podium. Dus valt het minder op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur