trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel / trompet: effect op embouchure?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bugel / trompet: effect op embouchure?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 18:49 

Hi!

Na jaren trompet spelen heb ik dit weekend voor het eerst bugel gespeeld en er meteen maar een aangeschaft "voor erbij" :wink: ... Nu vraag ik me alleen af of het je toon en embouchure beïnvloed als je deze twee regelmatig afwisselt. Ik denk (hoop) zelf dat het wel zal meevallen, ik heb ook met opzet hetzelfde merk en maat mondstuk erop gezet.

groetjes,
Frats

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 19:37 

Slim dat je een vergelijkbaar mondstuk hebt voor beide instrumenten, daardoor wisselt het eigelijk redelijk makkelijk. Wat voor mondstukken heb je?
Ik gebruik zelf voor trompet en bugel een Bob Reeves met een 43 rand.

Qua embourchure heb ik geen last met wisselen. Maar je moet wel bedenken dat een bugel echt een ander instrument is dan een trompet. Dus speel op je bugel met wat meer beleid, om het zo maar te zeggen. :wink:

Dus ook een instrument 'voor erbij' moet je vaker uit de koffer halen dan alleen met concerten en repetities, studeer er ook op en let dan vooral op je klank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 20:11 

Speel zelf ook al een paar jaartjes trompet en heb zo'n 2 weken geleden een bugel gehuurd om eens te kijken hoe dat is als extra instrument.

De voornaamste reden om dat te doen was omdat ik Sorry van Kyteman op de muziekavonden bij mij op school wou spelen. Nu moet ik diezelfde avonden ook ook nog 3 andere nummers op trompet spelen. Heb gemerkt dat het af en toe nog best lastig is om te wisselen. Wat mondstukken betreft heb ik de instrumenten niet op elkaar afgestemd.

Zijn er mensen die tips hebben om deze omschakeling te vergemakkelijken?

Verder ben ik benieuwd naar de antwoorden die komen op de vraag van Frats, ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn...

Profiel  

Berichttitel: Re: Bugel / trompet: effect op embouchure?
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 20:29 

frats schreef:
Hi!
Na jaren trompet spelen heb ik dit weekend voor het eerst bugel gespeeld en er meteen maar een aangeschaft "voor erbij" :wink: ... Nu vraag ik me alleen af of het je toon en embouchure beïnvloed als je deze twee regelmatig afwisselt. Ik denk (hoop) zelf dat het wel zal meevallen, ik heb ook met opzet hetzelfde merk en maat mondstuk erop gezet.
groetjes,Frats

Ha Frats,
Ik denk ook dat het wel zal meevallen om trompet en bugel af te wisselen.
Het spreekt vanzelf dat het vaak afwisselen het makkelijker maakt dan dat je 1 van de 2 veel vaker bespeelt.
Zelf speel ik in periodes beide veel, maar er gaan ook wel weken of maanden voorbij dat ik de bugel niet gebruik.
Wat dan altijd helpt (en dat geldt eigenlijk voor elke toeter) is er flink wat kraanwater
doorheen te blazen voordat je begint, en eventueel de ventielen er even uit te draaien
om apart onder water te houden en daarna te oliën.
Een goede klankvoorstelling is altijd goed om te hebben, maar ik merk bij mezelf dat dit
vooral goed werkt als ik een tijd niet op een bepaald instrument heb gespeeld.
Ik heb een mooie oude Conn cornet waarop ik in het begin niet lekker speelde,
tot ik besefte dat ik een trompetgeluid in mijn hoofd had ipv het geluid dat nou juist bij zo'n cornet hoort,
dán kan het lang duren om een goede sound te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2010 21:04 

Bedankt voor de reacties. Ik heb een trompet en bugel beide van Yamaha (YTR 6335 en YFL6310Z) en op beide een mondstuk van Vincent Bach 3C. Ben wel van plan om beide instrumenten te gaan gebruiken, m.n. bij een jazz/funk (=junk?)-workshop, maar de trompet toch het meeste. Denk dat de bugel vooral gaaf is voor (jazz) ballads.

Ik merk nu inderdaad al wel dat het verschillende instrumenten zijn met ieder een eigen manier van spelen, vandaar ook mijn vraag :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2010 11:39 

Ik wissel in de jazzband waar ik momenteel in speel ook regelmatig tussen trompet en bugel. Wij vinden dat bugel mooi combineert met sopraansax en trompet met tenorsax. Melodische ondersteuning van een zangeres klinkt meestal mooier op een bugel. Een nadeel van regelmatig wisselen is dat het instrument dat je niet gebruikt afkoelt. Zodra je een ander instrument pakt moet je niet vergeten om dit snel even warm te blazen anders ben je in het begin behoorlijk vals.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 09:50 

Als je voor erbij in een fanfare speelt, moet je je concentreren op het geluid om je heen. En je daaraan aanpassen. Dat is wezenlijk anders dan wanneer je ermee gaat soleren.

Als jij van Arutunian de Elegy gaat spelen, bijvoorbeeld, wil je een heel ander geluid dan wanneer je een transcriptie van Chuck Mangione speelt.

Er is een hele goeie reden waarom ik geen bugel speel. Ik "kan" dat niet. Of beter gezegd: ik heb geen tijd of interesse om mezelf het bugelgeluid eigen te maken. Het is een prachtig instrument, maar er zijn mensen die heel erg mooi bugel kunnen spelen.

Luister maar eens naar Ack van Rooijen, Chuck Mangione, Louis Wilhelmus, Maurice Daemen. Dat zijn kerels die weten hoe je bugel moet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2010 10:07 

Sinds ik de combinatie Oiram (Ack) en mijn nieuwe Best Brass mondstuk speel, is het voor mij een stuk gemakkelijker geworden om een goed bugelgeluid te krijgen. Dat heeft naast de kwaliteit van de bugel ook veel met het gewicht te maken. Het extra gewicht dwingt je meer een bepaalde richting op qua geluid wat ik bij bugel wel prettig vind.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur