Inmiddels heb ik nu ongeveer een week een trompet tot mijn beschikking en afgelopen vrijdag heb ik besloten om eens met een stem apparaatje te experimenteren.
Hoewel op het gehoor de onderlinge afstanden best oké vond klinken (de noten relatief t.o.v. elkaar) bleek dat ik er consequent een hele toon onder zat, terwijl de stembuis al helemaal ingeschoven zat. Met bijsturen lukt het om maximaal een halve toon omhoog te corrigeren, waardoor ik volgens het stemapparaat dan dus nog steeds een halve noot te laag zit.
Dan speel ik echter geforceerd en vergt het nogal wat meer moeite, t.o.v. mijn 'normale' natuurlijke manier van aanspelen. Nu ben ik ook nog maar net bezig na vele jaren niet te hebben gespeeld natuurlijk, dus misschien moet ik mezelf tijd gunnen om weer embouchure op te bouwen, want het is duidelijk dat ik momenteel nog op een bedroevend niveau zit. Toch twijfel ik nu wel een beetje aan mezelf ... doe ik misschien iets fout met het stem apparaatje?
Het is misschien een hele domme vraag, maar goed ... muziektheorie is dan ook alweer een flink stuk weggezakt.
Zou ik misschien sowieso een hele noot lager moeten klinken volgens het stemapparaatje, omdat de trompet in bes is gestemd? Als ik dus een C zou spelen, zou het in vergelijking tot een C instrument dus klinken als een Bes, nietwaar? Dan zou het exact kloppen, maar ik weet niet of deze logica opgaat met het stemapparaatje wat ik gebruik.
Dit is het stemapparaatje wat ik gebruik:
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail.html?CNTID=1458
Het is een chromatisch stem apparaatje wat ooit voor de gitaar is gekocht.