trompet.nl > forum > Toon onderwerp - curry again
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2010 11:43 

Tja, ik weet niet precies wat je met een jazz-mondstuk bedoelt, is dat een leadmp of een solistisch mp?
Als je aan Monette gewend ben moeten de Curry's wel lukken. Mark Curry houdt van grote backbores, relatief grote cupdiameters enz. Inderdaad zijn de 3'tjes van Curry ERG groot. Zelf houdt hij het op een andere manier van meten en eventueel andere alpha-angles e.d. maar de realiteit is dat ik op een Bach 3C nog wel uit de voeten kan, op een Curry 3C niet.
Of de rim van de Curry lijkt op die van de Yam 11B4 weet ik niet. Ik heb wel op een gewone 11B4 gespeeld maar dat is enige tijd geleden. De rim van de 11B4-GP die ik heb voelt absoluut anders aan dan die van de gewone 11B4. De Schilke-Yamaha-rims zijn sowieso niet voor iedereen: ze geven wat weinig grip.
Zoals ik hierboven al schreef lijkt de rim van de Curry op die van de VB7C maar dan met een iets minder scherpe binnenkant en uberhaupt wat comfortabeler. Wel is hij redelijk smal. Mocht je met jazz-mondstuk een ballad-achtige sound bedoelen dan zou ik eens kijken naar de TC-mondstukken van Curry. Helaas heb ik er zelf nog niet op geblazen maar op TH lopen er veel enthousiaste gebruikers daarvan rond. Is een soort hybride trompet/cornetachtige cup op een trompetshank.
Overigens denk ik dat een Curry 8.5C een prima mondstuk zal zijn, eigenlijk betreur ik het een beetje dat ik de B-cup gekocht heb. Ik hield toen van diepe cups met een Botti-achtige sound. Inmiddels ben ik omgeturned naar een veel meer brassy sound.
Als ik nu aan nieuwe mondstukken zou beginnen zou ik doen wat Theo hierboven terloops vermeldt: snel overstappen op Warburton, 7-backbore, 5 of 6 MC of MD cup en klaar ben je.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2010 19:30 

delano schreef:
Tja, ik weet niet precies wat je met een jazz-mondstuk bedoelt, is dat een leadmp of een solistisch mp?.

Solistisch. Ik heb al een meer dan goed quasi lead mondstuk in mijn Monette.

delano schreef:
Als je aan Monette gewend ben moeten de Curry's wel lukken. Mark Curry houdt van grote backbores, relatief grote cupdiameters enz.

Die grote backbore is precies de reden waarom ik mijn Monette zo bijzonder aangenaam vind spelen en dat was ook de reden waarom ik weer eens een Curry wilde testen. :)

delano schreef:
Overigens denk ik dat een Curry 8.5C een prima mondstuk zal zijn, eigenlijk betreur ik het een beetje dat ik de B-cup gekocht heb. Ik hield toen van diepe cups met een Botti-achtige sound. Inmiddels ben ik omgeturned naar een veel meer brassy sound.

Ik houd nog steeds van de Botti sound maar mijn ervaring is dat dat meer in je hoofd zit en te maken heeft met de manier van spelen dan met de diepte van de cup.

Bedankt nogmaals voor de info over die Curry, want daar ging het mij voornamelijk om. Ik ga weer verder op safari......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 16:19 

Ik speel sinds een tijdje op een hele serie 10.5 van Curry. De 'ster', C, TC en FLM. Zelden zo'n open feel gehad. De weerstand blijft ongeveer gelijk of je nu boven C3 zit te spelen of onder de lage C. De sound is ook erg open en rijk en ze zijn heel consequent gemaakt. De rand is op iedere cupdiepte exact hetzelfde, ze zijn goed afgewerkt (geen zilverprobleem, en de oudste die ik heb is reeds 3 jaar oud). In het begin vond ik die Curry 10.5 erg pielerig en klein voelen op mijn lippen. De buitendiameter is wat kleiner dan bv. een Bach en dat is even wennen, maar inmiddels wil ik (even :D) niks anders meer.
De TC is trouwens wel een verhaal apart. Supervette sound, maar naar mijn smaak niet te gebruiken in een sectie of bigband. Gaat erg richting cornet, maar is wel spatzuiver en speelt erg lekker Knap stukje werk. Je kunt volgens mij zo een TC erbij bestellen van de maat waar je op speelt, kun je zo mee verder zonder in te leveren op bereik en souplesse. Het speelt iets minder direct, maar daar wen je snel aan. Ik heb er inmiddels een paar opnames mee gemaakt en ben er erg blij mee. Waar ik eerst sneller mijn bugel pakte, steek ik nu snel even die TC in.

Ik heb ook een aantal van de 600 serie geprobeerd, 630C, 630M, 630FLM en 630TC (overigens allemaal via mpc express), net zo mooi en consequent gemaakt, maar de rand is mij iets te bol en de bite te soft. Wel iets breder dan de standaard Curry. De 630M is en heel fijn leadmondstuk, vette toon met een beetje sizzle, de C vond ik vleesch noch visch en de TC was net als de 10.5TC helemaal mijn smaak.

En dan de vergelijking tussen Yamaha en Curry randen: Yamaha's zijn iets platter en breder. Ik heb lang op een 14C4GP gespeeld, dacht dat de randen te vergelijken waren, maar de Curry is wat smaller en rond alflopend naar buiten toe. De bite van de standards is iets scherper dan bij Yamaha.
De vergelijking met Bach gaat nogal mank. Het is weliswaar zo dat Mark Curry zegt dat de Mt Vernons de basis zijn van zijn C cup, dat zou best kunnen, maar zijn rims en maatvoering zijn veel consequenter dan iedere Bach. Ik heb een hoop Bachs thuis, en er is geen enkele Bach rim die lijkt op een Curry rim, en er is ook geen enkele Bach rim die lijkt op een andere Bach rim, geen lijn in te ontdekken.Als je toevallig een Bach vindt die lekker speelt, dan kun je daar het best maar bij blijven. Ik speel op mijn bugel nog wel op een Bach 10.5Fl, maar die is niet te vergelijken met een Curry 10.5. De Bach heeft een veel grotere binnendiameter, en de rand is dunner dan bij Curry. Ik vind alleen de Bach-sound voor bugel tot nog toe beter dan van de Curry's die ik heb geprobeerd., maar da's persoonlijk. Ik heb nog een Curry 10.5FL (iets dieper dan de FLM) in bestelling en hoop dat deze aansluit bij de rest en beter klinkt dan de Bach.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur