trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Swing Tips
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Swing Tips
BerichtGeplaatst: 07 nov 2003 14:32 

Beste forumgebruikers,

Ik speel een jaar of 15 trompet en wil in een big band gaan spelen. Swing muziek heeft me altijd al geinteresseerd maar ik heb het nooit gespeeld.

Omdat ik een G3 op zeker kan spelen, wil ik me gaan leggen op de leadpartijen. Maar mijn vraag is nu: Hoe speel ik zo'n triller in de hoogte die je in de swing muziek heel de tijd hoort. Ik weet niet of er een naam voor is, maar elders op dit forum zag ik de term shaker staan. Ik weet niet of dit hetzelfde is maar het klinkt wel als een soort shakende noot.

Is hier een techniek voor? En zo ja, is er een methode waarmee je dit kunt trainen? En hoe lang duurt het voor je deze trillers beheerst?

Deze trillers hoor je ook wel eens op lage noten (in de balk). Hoe doe je dat in godsnaam??? 8O

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven waarmee ik wat kan. Die andere topics over dit onderwerp hebben me niet echt geholpen in ieder geval.

Bedankt!

Robbie

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2003 04:21 

Een shake werkt als volgt : je schudt je hand heen en weer ("shaken" )terwijl je een toon speelt. Zo maak je een soort geforceerde liptriller. Om het te verfijnen kun je natuurlijk liptrillers oefenen bijvoorbeeld met met boek van Rolf Quinque.

Lead spelen doe je maar niet zo als je nog nooit swing hebt gespeeld. Jij moet namelijk de band leiden en als je nog geen ervaring met swing of bigband hebt is dit sterk af te raden. Begin gewoon op de 4e plek en werk je langzaam op naar de 1e plek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2003 12:48 

die shaker kan je idd. met je hand doen maar volgens mij is het de bedoeling eigenlijk dat je heel snel natuurtonen met ei\lkaar afwisseld. Dus bijvoorbeeld als je een c3 (boven de balk) speelt dat je die heel snel afwisselt met de Bes die eronder zit. HEt is verrot moeilijk vind ik zelf maar het kan . En wederom veel oefenen....

Succes

Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2003 13:18 

janhuizer schreef:
die shaker kan je idd. met je hand doen maar volgens mij is het de bedoeling eigenlijk dat je heel snel natuurtonen met ei\lkaar afwisseld. Dus bijvoorbeeld als je een c3 (boven de balk) speelt dat je die heel snel afwisselt met de Bes die eronder zit. HEt is verrot moeilijk vind ik zelf maar het kan . En wederom veel oefenen....

Succes

Jan

Het is mooier om naar bóven (vgl trillers) te shaken. Dus vanaf C naar D (of hoger :mrgreen: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2003 22:24 

Je kunt de intervallen tussen de 2 noten varieren dmv hulpgrepen. Dus als je een e2 open speelt krijg je een ander interval dan dat je hem met het 1e en 2e ventiel speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 dec 2003 13:56 

Die "truukjes" zoals shakers zijn leuk maar niet het belangrijkst op "swing" gebied.

Het belangrijkste is dat je met swing speelt.
Dat betekend o.a. accent op alle 2e achtste noten (of op de 16e bij 8 . 16e).
Ook noten afsluiten met je tong op precies het goede moment is belangrijk (Vooral bij big band).

De lead partij is de belangrijkste partij van de big band. Iedereen moet op de lead letten en volgen. Als je nog nooit swing (en dan bedoel ik niet van die fanfare/harmonie/brassband huppeljazz) hebt gespeeld, lijkt mij dat toch heel moeilijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur