trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ervaringen Yamaha
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zeg.....
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 00:19 

joostv schreef:
yamaha... tja, onpersoonlijke toeters... sorry no offence... 8O

Dit is dus inderdaad totale BS (BullShit). Iedereen die ook maar een beetje kan trompetspelen kan iets persoonlijks toveren uit wat voor een (Yamaha) trompet dan ook. Een trompet is nl. gewoon een zootje aan elkaar gesoldeerde buizen met aan de ene kant een trechter en aan de andere kant een mondstuk. Of er nu Conn of Vincent Bach op de beker gestanst is maakt geen ene mallemoer uit.
't Probleem met Yamaha is dat zij handelen vanuit een zeer comfortabele positie: ze hebben een goede naam dus ze verkopen zowiezo wel. + dat de trompet markt zo is ingesteld dat trompettisten vaak hun instrumenten binnen de wettelijke garantietermijn doorverkopen en op tweedehands goederen is nu eenmaal geen fabrieksgarantie (toch?) Vandaar dat zij zich heel hautain op kunnen stellen. De huidige eigenaar heeft geen poot om op te staan en al zou ie fuzz willen maken.... Tokyo is heel ver. Ik denk dat Franz Straub of Hub VanLaar zich wel twee keer zouden bedenken om red rot gevoelige materialen in hun meesterstukjes te solderen want zij wonen relatief dichtbij.
Bovendien, als de naam Yamaha naar de Filistijnen gaat qua trompetten, nou, dan verkopen ze toch wat meer buitenboordmotoren :?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 07:45 

En toch ben ik het met Joost eens. Voor mij is het lekkerder spelen op een trompet waar ik minder moeite hoef te doen om te klinken zoals ik wil klinken. En inderdaad dan voelt een Yamaha voor mij onpersoonlijker aan dan een Feniks. Maar wat dat aangaat is een Bach net zo goed onpersoonlijk voor mij... Maakt toch niet uit welke term je ervoor gebruikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 13:30 

De oudere generatie Yamaha's vond ik wel steriel klinken, dus o.a. de Xeno 8000 serie. De nieuwe Yahama modellen hebben wat mij betreft wel meer karakter en doen niet veel onder voor een Bach. Technisch, dus intonatie e.d. zijn ze denk ik beter.

Maar toch lees ik wel weer dat diverse trompettisten die een tijdje op een Yamaha Artist speelden weer overgaan op een Bach. Ik geloof dat dat vooral voor de C-trompet geldt.

Een Bach blijft toch altijd wel wat magisch houden als je er van jongs af aan op gespeeld hebt (d.w.z. als je op een goed exemplaar gespeeld hebt). Ik speel ook altijd nog met veel plezier op een Bach.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 13:42 

Toch een rare discussie over "onpersoonlijke" trompetten. Ik snap ook wel dat een bepaald soort trompet meer geschikt is voor een bepaald soort gebruik. Zeg maar lichte trpt. voor de lead (hoeft niet maar schijnt gemakkelijker te zijn), zware voor het solowerk, Martin Committee for jazz enz.
Maar behalve dat heb je ook allround instrumenten. Die zijn geschikt om van alles en nog wat op te spelen. Bovendien schijnen ze het best te mengen in een sectie. Lees het verhaal van Bob Findley (bij Hub) maar eens door. Zijn deze allround toeters dan niet PER DEFINITIE onpersoonlijk?
Verder heeft Camel het volste recht om een toeter te zoeken waar hij het gemakkelijkst ZIJN geluid weet te bewerkstelligen. Maar is dat dan perse een toeter met persoonlijkheid? Of juist een dusdanig ONpersoonlijke trompet dat in ieder geval velen hun eigen geluid daarin kunnen vinden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 13:53 

Voor mij zit die "onpersoonlijkheid" in bepaalde aspecten zoals oa:

- de beker resoneert niet optimaal, daar zijn speciale technieken voor om er een rijkere klank uit te halen. Die technieken kosten extra tijd en moet men ook beheersen.

- Hoe technisch perfecter je een trompet maakt, des te onpersoonlijker wordt een trompet. Je moet daarom een balans zien te vinden.

- een goedkope leerlingen trompet "leeft" ook veel minder dan een duurdere versie van hetzelfde merk. Dat zit hem dus ook vooral in de bewerking van het materiaal.

In mijn beleving is een trompet goed als hij zingt, of leeft. Dat zijn een beetje vage termen, maar het heeft vaak te maken met dat de klank rijk is aan hoge én lage boventonen. Als een trompet onpersoonlijk is, missen er bepaalde boventonen en is het geluid vlakker (saaier).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 14:09 

Antwoord op Delano's vraag: ja. Als ik een toeter koop, heeft dat ding een aansluiting met wat ik wil op muzikaal vlak. Die doet dat het gemakkelijkst (zie hiervoor verder de uitleg van Erik, die dat allemaal heel goed en technisch weet te verwoorden). Dus is dat een toeter met een persoonlijk geluid. Dat wil zeggen: IK haal het daar het makkelijkst uit.

Uit een Yamaha (Bach, Schilke, v Laar, Stomvi, Kanstul ) kan ik dat misschien ook wel, maar net niet zo lekker als mijn Feniks.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 19:41 

Goeie uitleg van Erik, klinkt zeker niet onlogisch. Vooral die balans tussen technische perfektie en imperfektie spreekt mij wel aan. Ik denk dat Erik hierbij ook doelt op de story dat de bekers van de 6000 en 8000 series gecomputeriseerd werden geklopt en dat de Yamaha ingenieurs erachter waren gekomen dat die TE perfekt waren. (En daarna natuurlijk een onregelmatig programma voor de computer schreven vermoed ik).
Eigenlijk bedoelde ik mijn vorige post wat meer middle of the road. Zeg maar zoals ik eens op TH las: every 2K horn can do the job. Toeters van die categorie zijn (uitzonderingen daargelaten) allemaal van een bepaalde kwaliteit Dat maakt dat op allemaal een goede core van je eigen sound te vinden is, althans dat is mijn ondervinding tot nu toe. En inderdaad zullen er binnen die groep nog wel (geringe?) kwalitatieve verschillen zijn maar ik denk dat op allemaal heel goed te spelen valt.
En Camel, jij hebt, hierbij kan ik alleen afgaan op wat daarover hier allemaal langs gekomen is, een absolute toptoeter (tegen dito prijs denk ik) en die is je helemaal van harte gegund.
Groeten, delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 12:11 

camel schreef:
En toch ben ik het met Joost eens. Voor mij is het lekkerder spelen op een trompet waar ik minder moeite hoef te doen om te klinken zoals ik wil klinken. En inderdaad dan voelt een Yamaha voor mij onpersoonlijker aan dan een Feniks. Maar wat dat aangaat is een Bach net zo goed onpersoonlijk voor mij... Maakt toch niet uit welke term je ervoor gebruikt.

dat bedoel ik dus ook. het is een gevoelsmatig ding. tuurlijk is het bullshit. maar dan kun je net zo goed op de goedkoopste (prof) toeter gaan spelen dan maakt het dus allemaal niks uit. maar dat doet niemand, ook Winton niet, toch?

De reden dat ik iets heb met mijn bach trp is omdat het mijn eerste trp was die ik als mannetje van 16 kocht. Inmiddels is daar ook zoveel aan gesleuteld, vouwen in bekers, deuken, nieuwe leadpipe etc. dat hij een persoonlijk tintje heeft gekregen.
Maar ik speel mijn solowerk ook vooral op constellation omdat die zo'n eigen geluid heeft.

Ik vind een toeter met een geschiedenis (al dan niet met jou) een persoonlijke toeter.
Een constellation uit '59 met gebruikerssporen is toch te gek! wie weet wie daarop gespeeld heeft en waar die toeter al geweest is. dat bedoel ik met persoonlijk...
yamaha als naam/produkt smaakt voor mij gewoon niet lekker

Laatst bijgewerkt door joostv op 14 maart 2010 12:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur