trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bereik trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bereik trompet
BerichtGeplaatst: 15 maart 2010 12:22 

Hallo,

Na enige tijd basis oefeningen te hebben gedaan vroeg ik me af wat mijn bereik was op de trompet. Na jaren niet te hebben gespeeld was de embouchure weg, dus dat moet worden opgebouwd. In de tweede week lukte het me om een 'hoge e' te spelen, alles daar boven kneep ik en was dus niet goed. In de derde week merkte ik dat het spelen steeds moeizamer ging en zelfs de 'hoge d' niet meer goed kon spelen.
Waarschijnlijk forceerde ik mezelf iets te veel, door elke dag 25 á 45 minuten te spelen na zo lang niet meer te hebben gespeeld. Toen ik een dag oversloeg merkte ik dat het gelijk weer een stuk beter ging. Nu met steeds een dag rust in acht nemend lukte het mij dit weekend om de 'hoge gis' te spelen en zelf de 'hoge a' was er al bijna.
Oefening baart kunst en daarnaast zul je ook rust in acht moeten nemen, zeker in het begin ... dat zijn mijn bevindingen tot dusver.

Veel bla bla, maar nu komt de uiteindelijke vraag:

Wat is het bereik van een trompet? Het is me niet geheel duidelijk, ook na zoeken op het forum blijft het een beetje onduidelijk.
Dat komt, omdat ik o.a. opmerkingen ben tegengekomen dat iemand 'G3' kon spelen en toen raakte ik verward.

Als ik diverse bronnen raadpleeg, zoals de Arban methode of andere websites kom je vaak op het in onderstaande plaatje afgebeelde bereik uit:

Afbeelding

Het plaatje loop van Fis tot C ... en mogelijk heb ik het verkeerd begrepen, maar volgens mij is de hoogst afgebeelde noot een C3 toch?

Hoe kan het dat er dan toch mensen zijn die hoger spelen? Heeft dat met de stemming van het instrument te maken of zijn het gewoon uitzonderlijke muzikanten? Wat is nu het werkelijke bereik van een trompet?

Misschien een nog veel interessantere vraag vanuit mijn perspectief gezien. Wat is het bereik van een 'gemiddelde' trompettist?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2010 13:17 

De eerste C in het plaatje is een C3, die met 8va erboven is een C4.
Het bereik van een trompet ligt vooral aan de man erachter. Ik heb Arturo Sandoval live een C5 horen spelen, (dus nog een oktaaf erop) en dat dan als toonladder startend vanaf de C onder de lage fis van het plaatje. Hij kan overigens nog lager.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2010 13:28 

Muusz heeft gelijk het bereik ligt grotendeels aan de man die achter de toeter staat. Maar je zou kunnen zeggen dat de f# de laagste noot is en C3 een grens is. Veel mensen spelen tegenwoordig hoger dan de C3 maar tot een bepaald niveau zul je echt niet vaak noten tegenkomen die hoger zijn.

Maar dat vind ik zo leuk aan de trompet als instrument, hij heeft eigenlijk geen grenzen...

Groetjes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2010 17:27 

Ik ben het met de voorgangers eens.

heb alleen een aanvulling in hafa staat in de hoogste divisie geschreven tot F en in bra en bigbands geschreven tot G.

groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 01:41 

Ik Marc van cleave ooit een C6 horen piepen in een raar audiofragment.

In amateur hafabra orkesten kom je zelden boven de C3, een enkele keer D3.
In een bigband ooit een C4 zien staan tussen haakjes, verder zou je met een bereik tot C4 in de meeste amateur orkesten het goed kunnen redden.

Je kan ook lager dan de F# onder de balk, de F kun je pakken door je trigger op je derde ventielpomp te gebruiken. met je embouchure kun je die noot ook laten zakken tot zelfs lagere noten.
Je kunt ook nog pedaalnoten spelen. met de zelfde grepen als het oktaaf erboven kun van C klein tot F klein spelen.

Dit word in bijvoorbeeld in Fitness for brass uitgelegd van frits damrow. Maar dit is meer ter oefening dan als voor in een fanfare,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 02:13 

Trompettor schreef:
verder zou je met een bereik tot C4 in de meeste amateur orkesten het goed kunnen redden.

Dat denk ik zeker! En met een C3 ook!
Ik kan geen C4 spelen, maar kan me toch in de meeste professionele bands redden...

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 03:41 

Roel schreef:
Trompettor schreef:
verder zou je met een bereik tot C4 in de meeste amateur orkesten het goed kunnen redden.

Dat denk ik zeker! En met een C3 ook!
Ik kan geen C4 spelen, maar kan me toch in de meeste professionele bands redden...

Kleine typo :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 08:12 

Trompettor schreef:
In amateur hafabra orkesten kom je zelden boven de C3, een enkele keer D3.
In een bigband ooit een C4 zien staan tussen haakjes, verder zou je met een bereik tot C4 in de meeste amateur orkesten het goed kunnen redden.

Ken de bewerkingen van Maino Remmers?? Daar heb je meestal wel net even iets meer voor nodig... Dat loopt regelmatig tot F3 / G3

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur