trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefenen met demper
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oefenen met demper
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 10:42 

Ik oefen eigenlijk nooit met een demper. Soms is het wel handig en aardig voor de omgeving om dat wel te doen. Ik heb echter het gevoel dat ik de boel forceer als ik met een studiedemper speel en dat mijn oefensessie dan niet veel oplevert.
Wat is jullie ervaring?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 11:03 

Sinds de komst van kinderen en een doodzieke buurvrouw studeer ik bijna altijd met een studiedemper in.
Ideaal is het niet, omdat je geen idee hebt hoe je klinkt, maar het is beter dan mijn vorige optie: helemaal niet studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 12:39 

Er is een verschil tussen oefenen met een studiedemper en "oefenen met een demper"
Een oefendemper is er alleen maar om niet te veel ruzie met je buren te krijgen. 8)
Oefenen met een demper is iets wat volgens mij best wat vaker mag gebeuren: bv. snel erin of eruit (er zijn componisten/arrangeurs die denken dat je er helemaal geen tijd voor nodig hebt 8O )
Ook beinvloeden de meeste dempers je stemming (meestal wordt je instrument wat hoger) Het is goed om te weten wat dat ding met je toon doet, en als je dat thuis uitprobeert, scheelt dat repetitietijd bij het orkest......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 16:31 

Ik oefen vaak met een cup-mut, als ik de cup helemaal tegen de bel van mijn trompet plaats werkt dit qua vermindering van het geluid goed. Wel heb ik het idee dat ik met een demper veel makkelijker tot te kern van de noot kom en makelijker hoog speel (meer meerstand), wel valt het dan weer tegen zonder demper. herkend iemand dit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 16:37 

Wanneer je oefent met (studie-)demper moet je er in ieder geval voor waken dat je niet forceert. Hiertoe ben je snel geneigd omdat de tegendruk groot is en je oren uiteindelijk toch op zoek gaan naar je eigen 'sound'.
Blijf relaxed spelen en benader de studie puur technisch; het klinkt nu eenmaal niet zoals het zou moeten klinken maar let op goede ademsteun, precies embouchure e.d.

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Berichttitel: Oeps!
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 00:19 

Spok schreef:
Wel heb ik het idee dat ik met een demper veel makkelijker tot te kern van de noot kom en makelijker hoog speel (meer meerstand), wel valt het dan weer tegen zonder demper. herkend iemand dit?

O jee... Dat wordt een andere trompet. Ik weet niet waar je nu op speel maar als je makkelijker met wat meer weerstand blijk te spelen zal je toch op zoek moeten gaan naar iets nieuws, tenzij je masochist bent natuurijk.
Je kan ook experimenteren met je mondstuk. Als je Warburton speelt heb je mazzel, dan kan je wisselen met de stiften. Neem je er eentje met een lager getal.

Oefenen met dempers is inderdaad heel belangrijk om te leren omgaan met -vooral je harmon- mutes. Anders wordt 't of éen groots kiksfestijn of je blaas je in no time helemaal lek.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 11:43 

Is het niet zo dat het door het gebruik van een demper er zoveel klank wegvalt dat je het gevoel hebt meer in de kern te spelen?

Door het gebruik van een demper valt er zowel hoog als laag weg zodat je het midden, de kern, overhoudt.

(hee, natuurkunde!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 18:15 

Wie oefend en speelt complete solo's met een plunjer of wa-wa mute en kan enkele solo's hiermee aangeven. Bijv. op You Tube???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur