trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefenen met demper
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2010 19:58 

Ik oefen alleen met demper als de buren thuis zijn :x
Vind het nogal zwaar spelen, maar zoals Rik Baars al zegt: het is ook nuttig om je eigen "demperklank" te leren kennen en beheersen.
Net als Spok herken ik het makkelijker hoog kunnen spelen, maar dit gaat dan vaak ook gepaard met onmetelijk veel gekut, gekiks en gekets....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 07:51 

Dehaanmuziek schreef:
Is het niet zo dat het door het gebruik van een demper er zoveel klank wegvalt dat je het gevoel hebt meer in de kern te spelen?

Door het gebruik van een demper valt er zowel hoog als laag weg zodat je het midden, de kern, overhoudt.

(hee, natuurkunde!)

Dit lijkt me een te simplistische manier om je de kern van je instrument voor te stellen
(ik ga niet verder op de natuurkunde in, want dan krijg ik waarschijnlijk verschroeide wenkbrauwen :roll: )

Met name met harmon (die k**-dingen van DW zeker) houd je meestal juist veel minder kern over.
Cup en straight geven juist meer hoog, lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 10:32 

Oefenen zonder (oefen)demper lijkt me altijd beter dan met. Immers, eigenlijk is het alleen mogelijk zonder demper om de boventonen van je geluid goed te horen en dus ook om de core goed te raken. Maar als het toch moet dan zijn er wel wat tips hoe dat gemakkelijker kan.
De demper die ik ken met de minste (regelbare) weerstand en de beste core van het geluid is de DW cupmute. Blaast perfect. Het nadeel hiervan is dat hij relatief veel geluid maakt.
Daarbij heb ik dan ook nog een Wallace practice mute en die maakt heel weinig geluid en heeft dan ook veel meer weerstand. Dat laatste heb ik ondervangen door met die demper alleen te spelen op een cornet met een wijde beker (vermindert aanzienlijk de weerstand) en dan op een DW5B te blazen, i.p.v. de VB7C of de Curry 8.5DC, de DW heeft een grotere BB en throat en daardoor vermindert de weerstand ook weer.
De DW harmon is een rampending.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2010 20:56 

Rik Baars schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Is het niet zo dat het door het gebruik van een demper er zoveel klank wegvalt dat je het gevoel hebt meer in de kern te spelen?

Door het gebruik van een demper valt er zowel hoog als laag weg zodat je het midden, de kern, overhoudt.

(hee, natuurkunde!)

Dit lijkt me een te simplistische manier om je de kern van je instrument voor te stellen
(ik ga niet verder op de natuurkunde in, want dan krijg ik waarschijnlijk verschroeide wenkbrauwen :roll: )

Met name met harmon (die k**-dingen van DW zeker) houd je meestal juist veel minder kern over.
Cup en straight geven juist meer hoog, lijkt me.

Ik heb ook geen idee, hoor.
Probeer me alleen voor te stellen hoe dat tussen Spok zo (ietwat vreemde) oren zou kunnen werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 12:44 

Een kenner op het gebied van akoestiek adviseerde mij om in een hoek van een kamer glaswol (of wellicht ander isolatiemateriaal) op te hangen (min. 2m.). En dan in die hoek richting het isolatiemateriaal te spelen.
Zo speel je zonder demper, maar wel wordt de volume gereduceerd.

Wat denken jullie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2010 12:55 

Glaswol lijkt mij niet het ideale materiaal. Wat de kenner zegt klopt wel indien je klank (geluidsgolven) op de isolatie terecht komt zal deze minder teruggestuurd worden.
Of dat nu een ideale methode is denk ik niet. Je zal het geluid voor jezelf/buren niet zo veel kunnen reduceren.

Profiel  

Berichttitel: Zo:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 20:01 

derick schreef:

Wat denken jullie?

Goed idee, sterker nog, super idee. Maar 't kan makkelijker: Zet de deur van je hangksst half open en mik daar je beker in. Zelfde resultaat. Ik doe 't zo sinds jaar & dag.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 22:01 
Moderator

Of in Hoogvliet gaan wonen: http://www.grondtoon.org/index.php?gtp=vvk

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur