Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Adriaan Kragten
|
Berichttitel: Smering ventielen Geplaatst: 03 apr 2010 20:34 |
|
Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12 Berichten: 285 Woonplaats: Sint-Oedenrode
|
|
Met mijn Getsen trompet heb ik er al geruime tijd last van dat de ventielen soms net niet perfect terugkomen. Het ventiel blijft niet hangen maar komt soms even los van de omhoog gaande vinger. Schoonmaken en smeren helpt niet. De veerdruk is erg licht en daardoor speelt het instrument erg fijn en daar wilde ik niets aan veranderen. Ik heb nu gevonden dat de oorzaak ligt in een verkeerde manier van smeren.
Ik liet altijd een drupje olie op de onderkant en de bovenkant van het ventiel vallen en draaide het ventiel dan een keer rond in de cylinder totdat de blokkering tegen rotatie inkomt. Dit blijkt (voor mijn trompet) niet voldoende te zijn.
De ventielzuiger is d.m.v. twee stangetjes met de bovenkant verbonden. Tussen deze twee stangetjes zit een wit kunststof plaatje met twee uitsparingen en met aan de onderkant een nokje dat in een uitsparing van de cylinder valt waardoor de zuiger niet kan draaien als de wartel aangedraaid is. De veer drukt boven op het kunststof plaatje. Als je ook wat olie op het kunststof plaatje laat vallen t.p.v. de stangetjes, dan vermindert de wrijving tussen het plaatje en de stangetjes aanzienlijk. Na dit gedaan te hebben liepen de ventielen weer perfect.
Het smeren van het kunststof plaatje hoeft waarschijnlijk niet bij elke smeerbeurt te gebeuren maar als je het nooit doet dan kan het kunststof zo droog worden dat er problemen op gaan treden.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2010 21:36 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Of het ligt aan het feit dat je je ventielen rond draait na het olieën.
Het heeft totaal geen zin (de olie verspreidt zich toch wel door de beperkte ruimte tussen ventiel en ventielhuis). En het kan je ventielen wel erg snel laten slijten, aangezien ze nooit perfect rond zijn.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|