trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Oefenen in kleine ruimte
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oefenen in kleine ruimte
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 15:04 

Als student heb ik slechts een klein kamertje tot mijn beschikking waar naast het studeren / slapen sinds enige tijd nu ook op een trompet wordt geoefend.
Het valt me echter op dat het me grote moeite kost als ik op mijn kamer oefen, het speelt 'zwaar', de klank is niet mooi, muziek stukken lopen niet. Dit terwijl ik soms ook in een grotere ruimte oefen en dan gaat het allemaal zoveel makkelijker, dan klinkt het véél beter, zijn de noten makkelijker te maken, etc.
Dit is vrij frustrerend en werkt niet motiverend om in mijn kamer te oefenen, terwijl dit toch echt noodzakelijk is om beter te worden.

Zou dit met de afmetingen van de kamer te maken kunnen hebben of zit het meer in de aankleding van de desbetreffende ruimtes? Of spelen er misschien nog andere factoren?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 15:34 

Ik oefen zelf ook in een niet al te grote kamer met een vrij laag plafond en slechte akoestiek. Ik ervaar het echter alleen maar als een voordeel. Zodra ik namelijk ergens speel met een betere akoestiek (wat zo ongeveer overal is) gaat het ineens veel makkelijker. Ik heb echter nooit problemen met het niet raken van noten of het niet lopen van muziekstukken op mijn kamer......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 16:29 

Ik oefen vrijwel altijd met een cup mute (van Denis Wick), dan maakt de akoestiek niet zoveel uit. Het speelt ook makkelijker en je hebt minder lawaai aan je hoofd...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 16:44 

erikveldkamp schreef:
Ik oefen vrijwel altijd met een cup mute (van Denis Wick), dan maakt de akoestiek niet zoveel uit. Het speelt ook makkelijker en je hebt minder lawaai aan je hoofd...

Is de bescherming van je gehoor de meest belangrijke reden of is het om de buren te vriend te houden? Ik studeer meestal zonder demper, maar pas m'n volume aan. Ik heb ook vloerbedekking e.d. en dat scheelt behoorlijk in de herrie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 17:03 

Ik vind het erg prettig spelen met cup en voor mijn buren is het ook beter. Daarnaast heb ik niet de hele tijd die herrie aan mijn hoofd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 20:41 

erikveldkamp schreef:
Ik oefen vrijwel altijd met een cup mute (van Denis Wick)

Maakt het uit of je een cup mute gebruikt of bijvoorbeeld een oefenmute (best brass), Zelf merk ik dat vooral de weerstand (bij Best brass niet zo erg als bij een silent brass maar toch wel aanwezig) het hoge register makkelijker maakt . . . Valt dan tegen als ie eruit is :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 21:32 

Bij een Best Brass of Silent Brass heb je bijna geen geluid meer en veel meer weerstand. Een cup is voor mij precies goed, prettige weerstand en een mooi geluid. Ik houd van een cup geluid uit trompet.

Op mijn Oiram past de Denis Wick niet, daar heb ik dan de Humes & Berg op (rood/wit), dat werkt ook goed omdat ie er verder in gaat door de grotere beker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010 21:49 

dit is een interessante discussie.
Enerzijds vind ik de cup een prima oefendemper. Heb alleen vaak de indruk dat een cup toch niet helemaal alle geluid tegenhoudt. En dat de buren dus toch horen wat je doet.
Speelt desondanks comfortabeler dan de bestbrass.

Het grote voordeel van de bestbrass vind ik, dat ik extra veel feedback krijg van mijn articulatie, en klein details, die je bij gewoon spelen ontgaan, komen ook extra naar voren. Dat is voor mij een reden om de bestbrass er soms toch zomaar in te zetten.

Maar mainpoint blijft toch: probeer zoveel mogelijk zonder oefendemper te studeren. Dat is toch het lekkerste. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur