trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk vraag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk vraag
BerichtGeplaatst: 15 mei 2010 15:00 

Na jaren niet meer te hebben gespeeld ben ik nu sinds enkele maanden weer met deze prachtige hobby gestart. Momenteel speel ik op een Yamaha 4335G met een Yamaha 14B4 mondstuk.
Op de een of andere manier ben ik niet helemaal tevreden en zodoende heb ik o.a. het materiaal m.b.t mondstukken hier op het forum gelezen: http://www.trompet.nl/mondstukken/mpc4.shtml

Onderaan de pagina komt deze passage voor:

Citaat:
Het is te adviseren dat alle koperblazers – professionele artiesten, beginners of studenten; symfonie, concert of jazz orkest – het grootste mondstuk te gebruiken dat men aan kan, met een redelijk diepe cup. Een groot mondstuk zal de speler voorkomen de lippen te forceren bij het uitoefen van veel drug tijdens het spelen in het hoge register, zal de lipspieren trainen om zelf het werk te doen en het embouchure zal zichzelf snel automatisch in de juiste positie brengen. Studenten die starten op een groot mondstuk zullen over het algemeen na verloop van tijd een mooie natuurlijke toon ontwikkelen met een uitstekend hoog register.

De voordelen van een groot mondstuk met een redelijk diepe cup zijn een natuurlijke en compacte toon in alle registers terwijl de speler zal profiteren van toenemende lipcontrole, grotere flexibiliteit en zal het missen van noten voorkomen. Een groter mondstuk zal meer comfort bieden omdat het een mooie volle toon biedt, zelfs wanneer de lippen gezwollen zijn door vermoeidheid.

Het regelmatig ‘kicksen’ van noten wijst er vaak op dat het mondstuk te klein is en misschien ook te ondiep. Een kleine cup diameter geeft de lippen niet genoeg ruimte om te trillen, wat noodzakelijk is voor verkrijgen van een rijke en volle toon.

Kan iemand mij vertellen wat er hier wordt bedoelt met 'kicksen'?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2010 15:58 

Ik ben gestopt met het lezen van die tekst toen er stond, en ik citeer: "het uitoefen van veel drug.

Wat een slechte tekst. Ik zou mijn mondstuk niet gaan uitzoeken met die tekst in mijn achterhoofd. Vergeet het, voor je eigen bestwil.

Kicksen is een vorm van een noot missen. Je hoort dan de noot net boven of net onder de noot die je wilde spelen, heel raar en zwieberig. Maar kicksen komt bij iedereen wel voor, met een diep of ondiep mondstuk, en ligt niet noodzakelijkerwijs aan het mondstuk. Misschien had je de noot die je moest spelen net even niet in je hoofd zitten, kan allerlei oorzaken hebben.

Het is onzin om de diepste cupmaat te nemen die je aankan. Ik kan een 1c aan. Hell, ik weet zeker dat ik een trombone mondstuk aankan. Maar wat heb ik daaraan als ik een leadpartij aan het studeren ben? Helemaal niks. Een 1c mondstuk geeft dan wel een mooi donker geluid, maar het ondersteunt absoluut geen bigbandgeluid, of zelfs maar comfort die ik nodig heb bij het spelen van dergelijk zware (Ja Erik, ik vind het nog steeds zware partijen... :wink: ) partijen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 08:36 

Die tekst komt gewoon uit de mondstukfolder van Bach.

http://www.bachbrass.com/pdf/AV6001%20B ... Manual.pdf

Slecht vertaald en slecht geschreven.

Verder begrijp ik soms ook niet wat men precies bedoelt met "lichte muziek".
Maar dat geheel off-topic!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 18:21 

Moest even zoeken naar een eerdere post van The Joker, maar om antwoord te geven op je vraag: 'wat is een kicks?' Gewoon een noot missen. Dat kan zijn van m net niet raken en een lelijk braampje tot onderstaand voorbeeld. (Met dank aan the Joker). kijk maar even vanaf 59:29

http://www.youtube.com/watch?v=d6idPaGqvV8

m.i. heeft grote van een mondstuk niks met kicksen te maken, de noten tussen je oren hebben wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 09:58 

Een mondstuk is puur persoonlijk. Niemand weet welk mondstuk goed past bij jouw. (Zelfs de heilige 7C pas niet voor iedereen :lol: . Ik vind mondstuk advies van de leerkrachten dan ook grote nonsens. Zij kunnen je sturen in de klank en zullen uiteraard ondiepere mondstukken afwijzen omdat die "minder vol/rond klinken" maar ben ik toch blij dat ik op mijn 'vizzutti' wat makkelijker lead kan spelen. )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 13:43 

Allen ontzettend bedankt voor de reacties, ik ben weer een stukje wijzer geworden. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 14:00 

Johanb schreef:
Een mondstuk is puur persoonlijk. Niemand weet welk mondstuk goed past bij jouw. (Zelfs de heilige 7C pas niet voor iedereen :lol: . Ik vind mondstuk advies van de leerkrachten dan ook grote nonsens. Zij kunnen je sturen in de klank en zullen uiteraard ondiepere mondstukken afwijzen omdat die "minder vol/rond klinken" maar ben ik toch blij dat ik op mijn 'vizzutti' wat makkelijker lead kan spelen. )

deze post is dan ook ronduit nonsens. Dit gezegd als docent, die niemand een groter mondstuk aan zal raden dan strikt noodzakelijk is.

En de eerste beginner die al meteen weet wat lead spelen is, en dat meteen al zou moeten kunnen, moet nog geboren worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 16:49 

Wel een grappige vooronderstelling. Hoeveel mensen zouden trompet gaan spelen met als ideaal om lead te gaan spelen? Is het mooiste wat te bereiken is Maynard of Wayne?
Overigens, groot respect voor deze beulen, hun capaciteiten zijn verbluffend.
Maar mijn top van de ladder zijn ze niet. Zonder hier als oude zak Armstrong, Bix, Davis en Hubbard te noemen zou ik naar huidige maatstaven in Roy Hargrove een inspirerend voorbeeld kunnen zien. En wat te denken van Botti?
Lijkt me toch een heel andere benadering.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur