Even ophelderen: ik bedoel met "ongezond" in de eerste (maar niet enigste) plaats de houding van JH zelf, die man is volgens mij totaal in paniek. Alleen de discussie op TH is nogal ontspoord, eigenlijk ging het over communicatie maar er komt van alles en nog wat bij. Bovendien vind ik dat zelfs de aanstichter daarvan (forrest) zelf ook boter op zijn hoofd heeft. Wie doet dat nou, het hele bedrag van tevoren betalen voor een nog onbekend product. Ik vond trouwens een quote van Erik waarin hij precies hetzelfde zegt (uit de bedoelde Harrelsondiscussie):
To me it sounds very strange to pay for the horn months before it's finished. I rather have the money on my own bank account and pay for it when it's ready for shipping. That seems to me the normal way of getting a horn. (van E.V.door mij aangehaald)
Ik vermoed toch dat er gasten zijn geweest die dachten een voordeeltje te halen door zogenaamd goedkoop uit te zijn via ebay. Overigens zou ik het wel normaal vinden een deposit te betalen voor een custommade horn maar dan alleen een soort waarborgbedrag.
Voor wat betreft de vormgeving: de JH flugel is juist een uiters eenvoudig design, strak en met square slides. Ziet er overdacht uit. Ik denk dat JH heeft geprobeerd meer weerstand te creeren.
Ik kan me voorstellen (let op: ik weet het niet) dat professionele trompettisten het totaal niet belangrijk vinden hoe een toeter er uitziet maar ik denk daar anders over. Om een vergelijk te maken, ik ben oud-amateurwielrenner en ik kan je verzekeren dat iedere mecanicien weet dat een renner (juist de beroeps) beter gaan fietsen van een linke vette fiets.
Om misverstanden te voorkomen: het allerbelangrijkste is natuurlijk dat een instrument dat doet wat je er van verwacht. Als je in een trompetsectie zit koop je gewoon een trompet die daarvoor gebouwd is.. Maar als je een solist bent (of performing artist zoals bij Mnozil-Brass) en in de schijnwerpers staat is hoe het er uitziet absoluut belangrijk. Dizzy was een fenomenaal trompettist op zijn gebied maar hij zag er perfect uit en de Dizzybell kent iedereen.
Het is juist zo jammer dat bijna alle trompetten als Besson-clonen gebouwd zijn in navolging van Bach. Als je een HvL en een Yamaha naast elkaar legt ziet niemand het verschil (afgezien van de braces). Vroeger was Conn inventief maar ook dat is verleden tijd. Daarom ben ik zo gek op Thomas Gansch en zijn horn.
Mooie flugel en (hopelijk) toch functioneel?
http://www.weber-instrumente.de/mit_per ... tilen.html
Overigens vind ik die zware trompetten van Monette, Harrelson, Romeo Adaci, Getzen enz. onbehoorlijk lelijk.
P.S.
Ik ga binnenkort een van de beste en mooiste cornetten allertijden ontvangen.